Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av Dole
#418819
Jag undrar om det finns någon härinne som sitter på info/kunskap om när det kommer en ny uppfräshad XC90?

Nya motorer, utseende, teknik osv

Det borde rimligen vara på gång med tanke på att den XC90 som man köper idag lanserades 2003.
Har lyckats läsa mig till i Amerikanska forum något om 2012 men det känns väldigt luddigt i dessa.

Någon aning någon?
Användarvisningsbild
av crumpets
#418834
Läste för inte länge sedan att man tänkt göra en helt ny xc90 om nåt år, men bestämt sig för att skjuta det på framtiden och köra en facelift istället. SKa se om jag hittar nån detalj..
av Dole
#418835
Jepp, det har jag också läst. Den nya skulle släppas runt MY10 men blev framflyttad. Frågan är om den nya XC90 är nerlagd eller framflyttad? Lite när, var, vad, hur är på gång?

Svårt att se att man inte skulle komma med en XC90 II med tanke på vilken succe modellen varit.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#418986
Det måste vara klimatdebatten som fått Volvo att helt lägga om planeringen. De hade säkert något hummer-liknande monster i tankarna för fem år sedan.

Fast det är otroligt märkligt att man inte uppdaterat D5:an till den.
Användarvisningsbild
av crumpets
#418995
Onekligen. Blev mäkta förvånad när jag såg att det bara var den gamla D5 i den. Okej om de inte tänkt köra modellen så mycket längre men det andas ju verkligen brist på engagemang att inte uppgradera en sån flaggskeppsbils motorval.
av Linqid
#419071
crumpets skrev:Onekligen. Blev mäkta förvånad när jag såg att det bara var den gamla D5 i den. Okej om de inte tänkt köra modellen så mycket längre men det andas ju verkligen brist på engagemang att inte uppgradera en sån flaggskeppsbils motorval.
XC90 är den sista modellen kvar idag som baseras på P2-plattan. Om jag inte minns helt fel stod det i någon artikel i samband med lanseringen av nya D5 att det inte hade varit ekonomiskt försvarbart att anpassa XC90 till den nya motorn på grund av de modifieringar som man hade varit tvungen att göra.

Rätta mig gärna om jag har fel, lite osäker här!
Användarvisningsbild
av crumpets
#419141
Det låter logiskt. Men om motorn är lika stor undrar jag vad det var som skulle bli så kostsamt med anpassningen :) Det lär väl dock inte vara nåt som vi i pöbeln får ta del av.
av Dole
#419727
Kan ju iofs tycka att man gör rätt att inte trycka i en ny motor i den gamla plattformen. Det är helt enkelt dags för en helt ny XC90 och då ska man inte blanda gammalt och nytt i övergången.

Volvo skall tydligen ha ett stort event i Portugal snart med ÅF och säljare. Förhoppningsvis kommer dessa hem med information om kommande modeller och tider för dessa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]