Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av Linqid
#824929
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:Det har ingen påstått heller, ambitionen med XC90 är ju att höja nivån både ett och två snäpp.

Ang priset på XC60 vs X3 är det skillnad på teori och praktik. Ska man ha en X3 20d med motsvarande utrustning som en XC60 D4 AWD Summum kan du ju i princip plussa på en hundring.


Det skall bli väldigt intressant att få se hur och vad Volvo göra för att "höja nivån både ett och två snäpp".



Volvo XC60 D4 AWD (Summum) vs BMW X3 xDrive20d med "likvärdig" utrustning så skiljer det inte 100 000kr.

Eller menar du med Summum att man klickar i alla val som man kan, alltså fullutrustar XC60?
En XC60 D4 AWD Summum Business Edition PRO med automat kostar 437'. Då ingår utöver Summum (Business Edition PRO är faktiskt en tusenlapp billigare än om man tar bara Summum, därav tillägget) det nya digitala mätarhuset, p-sensor fram, navigation, taklucka och större ljudanläggning. En X3 20d med automatlåda och Comfortpaket - vilket innehåller p-hjälp och xenonljus och i princip inget mer - kostar 432'. Och då är den alltså naken. Så jo, du kan i princip plussa på en hundring innan du har samma utrustningsnivå som en XC60 Summum.

Bara navi, taklucka och läder är nästan 60 papp...
av Sharkbait
#824965
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:Det har ingen påstått heller, ambitionen med XC90 är ju att höja nivån både ett och två snäpp.

Ang priset på XC60 vs X3 är det skillnad på teori och praktik. Ska man ha en X3 20d med motsvarande utrustning som en XC60 D4 AWD Summum kan du ju i princip plussa på en hundring.


Det skall bli väldigt intressant att få se hur och vad Volvo göra för att "höja nivån både ett och två snäpp".



Volvo XC60 D4 AWD (Summum) vs BMW X3 xDrive20d med "likvärdig" utrustning så skiljer det inte 100 000kr.

Eller menar du med Summum att man klickar i alla val som man kan, alltså fullutrustar XC60?
En XC60 D4 AWD Summum Business Edition PRO med automat kostar 437'. Då ingår utöver Summum (Business Edition PRO är faktiskt en tusenlapp billigare än om man tar bara Summum, därav tillägget) det nya digitala mätarhuset, p-sensor fram, navigation, taklucka och större ljudanläggning. En X3 20d med automatlåda och Comfortpaket - vilket innehåller p-hjälp och xenonljus och i princip inget mer - kostar 432'. Och då är den alltså naken. Så jo, du kan i princip plussa på en hundring innan du har samma utrustningsnivå som en XC60 Summum.

Bara navi, taklucka och läder är nästan 60 papp...



Sakta i backarna nu.

Först var det tala om Volvo XC60 D4 AWD Summum vs BMW X3 xDrive20d. Jag jämförde dessa lite snabbt, kanske missade ngt, med "likvärdig" utrustning så skulle skillnaden bli ca 16 000 kr dyrare för BMW X3. Dessa är manuella.


Nu ändrar du dig till XC60 D4 AWD Summum Business Edition PRO. Som är ett erbjudande som Volvo har. Då ingår detta UTÖVER Summum : panoramatak, parkeringshjälp fram och bak, digitalt kombiinstrument, Sensus HP/DVD/8 hötalare/7"färgskärm och Sensus Navigation.

Hos BMW existerar inte någon erbjudande som Business Edition PRO därav om man nu bara måste ha denna utrustning på BMW X3 så blir det dyrare.

23 000 Navigationspaket
17 000 Panoramatak
8 400 Parkeringshjälp fram och bak.


Skall man ha en BMW X3 xDrive20d som är likvärdig en Volvo XC60 D4 AWD Business Edition PRO så blir BMX X3 ca 65 000kr dyrare.


Med detta kan man återkoppla till själva tråden om nya XC90 pris och utrustning. Skall Volvo "ge" bort utrustning för att locka/sälja XC90 eller skall man även med en XC90 får betala ca 65 000 kr för utrustningen som finns i Volvos erbjudande Business Edition PRO. Blir Volvo XC90 bättre, exklusivare eller ännu mera premium för att man tar ca 65 000 kr för utrustning som man nu "ger bort"?
av Linqid
#824974
Fast nu pratade vi ju om dagens prissättning mot framtidens. I dagsläget har Volvo - och har länge haft - ständiga kampanjer där man bjuder på båda det ena och det andra. Just nu när vi skriver detta är Business PRO BILLIGARE än en Summum - vem fan räknar då på en Summum? Det blir ju löjligt. Att jag inkluderade automat i jämförelsen är kort och gott för att i princip ingen X3 säljs utan, och detsamma gäller för XC60 AWD.

Jag gick in på respektive bilkonfigurator nu, och såg att Volvon till och med är ännu billigare. En XC60 med BE PRO och Vinterpaket kostar 431' brutto. En X3 20d med motsvarande utrustning hamnar på 527'. Det är verkligheten, sen får du räkna hur du vill.

Vad gäller XC90 säger jag som jag sa tidigare; idag är paket och tillval ofta billigare hos Volvo än hos tyskarna och diverse erbjudanden är snarare regel än undantag, men denna gången kanske man inte ska hoppas för mycket då Volvo gjort klart för sig att man ska ta ett steg uppåt. Då brukar ju som bekant även priset gå uppåt, och rabatterna tenderar att bli färre. Den som lever får se.

Edit: Såg nu att BMW erbjuder Comfort Edition till X3, vilket inte finns med i konfiguratorn korkat nog. Ca 35-40' i rabatt, så vi kan väl nöja oss då med att BMW är ca 60' dyrare...
av Sharkbait
#824986
Linqid skrev:Fast nu pratade vi ju om dagens prissättning mot framtidens. I dagsläget har Volvo - och har länge haft - ständiga kampanjer där man bjuder på båda det ena och det andra. Just nu när vi skriver detta är Business PRO BILLIGARE än en Summum - vem fan räknar då på en Summum? Det blir ju löjligt. Att jag inkluderade automat i jämförelsen är kort och gott för att i princip ingen X3 säljs utan, och detsamma gäller för XC60 AWD.

Jag gick in på respektive bilkonfigurator nu, och såg att Volvon till och med är ännu billigare. En XC60 med BE PRO och Vinterpaket kostar 431' brutto. En X3 20d med motsvarande utrustning hamnar på 527'. Det är verkligheten, sen får du räkna hur du vill.

Vad gäller XC90 säger jag som jag sa tidigare; idag är paket och tillval ofta billigare hos Volvo än hos tyskarna och diverse erbjudanden är snarare regel än undantag, men denna gången kanske man inte ska hoppas för mycket då Volvo gjort klart för sig att man ska ta ett steg uppåt. Då brukar ju som bekant även priset gå uppåt, och rabatterna tenderar att bli färre. Den som lever får se.

Det var du som skrev :
Linqid skrev:Ang priset på XC60 vs X3 är det skillnad på teori och praktik. Ska man ha en X3 20d med motsvarande utrustning som en XC60 D4 AWD Summum kan du ju i princip plussa på en hundring.
Så som i mitt tidigare inlägg så har jag inga problem att jämföra ditt första val XC60 D4 AWD Summum för att sedan jämföra ditt andra val XC60 D4 AWD Summum Business Edition PRO.

Jag räknar inte hur jag vill. Det är Volvos respektive BMWs priser.

Jag utgår ifrån manuell för att det är det jag vill ha, inte för vad som säljer mest.


Så det Volvo skall göra är att sluta ge bort utrustning och istället ta tex 65 000 kr för utrustningen som tyskarna gör. Skall det vara att ta klivet upp. Om detta händer så finns det ingen anledning till att köpa Volvo för att man kommer "billigare" undan när och om Volvo blir lika dyra som tyskarna.
av Linqid
#825031
Sharkbait skrev:Så det Volvo skall göra är att sluta ge bort utrustning och istället ta tex 65 000 kr för utrustningen som tyskarna gör. Skall det vara att ta klivet upp. Om detta händer så finns det ingen anledning till att köpa Volvo för att man kommer "billigare" undan när och om Volvo blir lika dyra som tyskarna.
Vem har sagt det? Det jag menar är att i samband med att Volvo höjer nivån på bilen vad gäller teknik, kvalitetskänsla, drivlina och diverse onödiga lyxprylar vore det ju inte särskilt konstigt om priset samtidigt ökade och rabatterna blev färre. På dig låter det som att Volvo kommer höja priserna utan att förändra produkten.
av Malmstroem
#825072
Audi är väl ett bra exempel på ett märke som lyckats höja priserna över åren -- medan Mercedes har blivit billigare relativt sett.

Naturligtvis kan Volvo också bli dyrare. Det gäller bara att produkten upplevs som att den motsvarar priset. Att bara höja priset utan att förbättra produkten är ofta svårt -- kunderna har en tendens att upptäcka det.

Personligen hoppas jag att Volvo lyckas -- och att jag även fortsättningsvis har råd med en Volvo. Annars finns det en uppsjö av billigare bilar att välja mellan. Såg just att Citroen säljer C5 1,6D kombi med fjärrstartad dieselvärmare för 199.900:- Jag hoppas verkligen inte att Volvo kommer ner i det priset för nya V90.
av Sharkbait
#825124
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:Så det Volvo skall göra är att sluta ge bort utrustning och istället ta tex 65 000 kr för utrustningen som tyskarna gör. Skall det vara att ta klivet upp. Om detta händer så finns det ingen anledning till att köpa Volvo för att man kommer "billigare" undan när och om Volvo blir lika dyra som tyskarna.
Vem har sagt det? Det jag menar är att i samband med att Volvo höjer nivån på bilen vad gäller teknik, kvalitetskänsla, drivlina och diverse onödiga lyxprylar vore det ju inte särskilt konstigt om priset samtidigt ökade och rabatterna blev färre. På dig låter det som att Volvo kommer höja priserna utan att förändra produkten.

Jag skriver i inlägget ovanför att Volvo "ger" bort utrustning medans tyskarna, BMW i det här fallet, tar överpriser för samma utrustning som Volvo "ger" bort. Inget annat.




För att man tar överpriser på utrustning som i det här fallet Volvo "ger" bort betyder det att samma utrustning till överpris är så mycket bättre? Skall samma utrustning som idag är 1000 kr billigare och ger mer utrustning än Summum skall den bli bättre för man tar överpris som tex 65 000 kr?

Man kan hoppas på förbättring av utrustningen ja visst. Men hur mycket mer kan man förbättra utrustningen som idag är "gratis" eller 1000 kr billigare än Summum?

Panoramatak är en glasruta i taket som förhoppningsvis håller tätt livet ut för bil och dåvarande ägaren.
Parkeringshjälp fram och bak. Ja, vad förbättra hos denna funktion idag 2014?
Digitalt kombiinstrument. Displayer där tillverkaren kan visa vad som helst i princip. Förbättra?
Sensus Navigation med färgskärm. Navigationssystem som gör jobbet. Mjukvaran kan alltid uppgraderas och bli bättre/nyare/modernare.

Men ingen förbättring som kastar omkull hela bilindustrin som gör att Volvo är först i täten. Men bara en prislapp som kastar om kunder på 65 000 kr som tidigare var "gratis".


Men som du skriver "Volvo höjer nivån på bilen vad gäller teknik, kvalitetskänsla, drivlina och diverse onödiga lyxprylar" så har Volvo långt kvar till att jobba in sitt märke för att vara exklusivt, lyx osv...


Vi får se vad det är för uppgraderingar och förbättringar som Volvo kommer med och vad prislappen blir för nya XC90.





OT
När jag är på stora parkeringar tex vid köpcentrum osv så brukar jag ha för vana att titta in i Audi eller BMW bilar för att se om bilen har skinn eller textil. Majoriteten har textil på sätena. Det är sällan det är skinn i Audi och BMW bilarna. Kan det vara för att alla vill ha "status" bilar men inte har råd med att utrusta de med skinnsäten?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#825280
Jag undrar om XC90 släppet kommer att visa en produkt som kommer vara lika otrolig och hållbar (försäljning och utseendemässigt) som det blev förra gången. Kan det hända Volvo igen? Ser man tillbaka måste ju XC90 varit nåt in i hästväg när den kom iochmed att designen på något sätt håller än.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#827299
Håller med! Tycker även senare årsmodeller av S60/V70 förra generationen håller bra om man jämför mot konkurrenterna.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]