Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av DDD
#182622
För ett tag sedan spekullerades det om att volvo eventuellt skulle tillverka ny S/V90 modell igen.

Någon som har hört någonting om detta och kanske till och med har lite "fakta" om biliarna?

MVH
Användarvisningsbild
av Örnen
#182634
Har för mig det stått nått om spekulationer att de kanske skulle återanvända beteckningen, men hur isf karossen /typen skulle se ut minns jag inte. Tror jag hört att nått om att egentligen borde Volvo inte bytt namn då modellserien 960 gick mot sitt produktionsslut för då "låstes" namnet för framtida nya modellers namn. 30,50,60,70,80,90 finns ju redan. Ska de fortsätta med 100,110 osv eller kalla sig 93,95 eller något annat "upptaget" namn.

Peugeot tvingade Porsche byta från 901 till 911 då de hade "namnskyddat" modeller med 0 i mitten.
Vill minnas Volvo tänkt kalla S40 för S4 från början men kom på att Audi redan hette S4.

Men när nästa Volvo-modell kommer lär de nog sälja "biliarna" på Bilia. :lol:

Har som sagt inga fakta på bilen men om jag hör något blir du den förste jag tipsar.

Enligt bilspionen (Teknikens Värld nr 4, 2008 sid 22) står det:
XC60 (med Land Rover teknik) säljstart 2008
S60 (Sportigare) säljstart 2008
V30 (Liten Herrgårdsvagn) säljstart 2008
V10 (Fiesta baserad) säljstart 2009
XC 100 (Ersättare till succén XC90) säljstart 2009
Inga bilder dock. :(
Användarvisningsbild
av Nexus
#182642
Örnen skrev:
Vill minnas Volvo tänkt kalla S40 för S4 från början men kom på att Audi redan hette S4.
Stämmer bra det. S4 Volvo emblem är värda en förmögenhet för den insnöade s40 ägaren :wink:
DDD !Sen kan man ju undra om NYA s/v 90 ska driva på släpet eller i rätt ände :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
#182659
"V10 (Fiesta baserad) säljstart 2009" :???: *ryser*

S4 och F4 var det från början, F som i Flexibility. Sen blev det en nolla när det liknade Audi för mycket. Sen fick man ändra F till V, för en F40 är nåt helt annat än en familjekombi... V som i versatility.
av DDD
#182712
grammse skrev:DDD !Sen kan man ju undra om NYA s/v 90 ska driva på släpet eller i rätt ände :D
:) Jadu! Det är den eviga frågan för oss gamla "volvorävar". Jag tycker i alla fall att volvo kunde tillverkat en bilmodell med drivningen bak. Det var lite av min tanke när jag startade tråden om det då fanns/finns tankar om att bilen då eventuellt skulle tillverkas med bakhjulsdrift men det sätter nog "euroford" stopp för dessvärre.
Tanken sedan, för mig i allafall, var kanske att kunna köpa en volvobil tillverkad efter 1998 för förr eller senare tar volvobilarna, som jag gillar, slut.

:roll: Men de här med "fiesta tillverkad och "liten herrgårdsvagn" är för mig direkt skrämmande. :-O)

Ingen som har lite "possitiv" fakta? :lol:
Användarvisningsbild
av Örnen
#183207
Nej på Volvofronten intet nytt.

Måste bara skriva en sak jag mindes då jag idag såg en Honda HRV. Bakarslet med lyktorna påminner väldigt mycket om 855/V70. Jag läste i ett ex av Tekn Värld för en massa år sedan. En kille som ville vara anonym men bilen fanns på bild med i artikeln med maskade regskyltar. Han hade en HRV som han tagit bort alla Honda emblem och ersatt dem med Volvos märken, Volvo navkapslar mm. Han hade även gjort ett eget rattcentrum med Volvologgan och gjort om en Volvo S/V 40 grill som han moddat fast i fronten. Såg riktigt proffsigt ut.
Killen hade toppat ombyggnaden med omgjorda S80 och V70 märken därbak och namngivit skapelsen Volvo V30. :)

MEN VARFÖR BYGGA OM EN JAPANARE TILL EN VOLVO ?? Frågar ni säkert då! Jo det är ju så att om man får en p-bot och fel bilmärke står på lappen så behöver man inte betala. Plocka bort skyltarna eller manipulera dem gör att man i första fallet får bilen borttransporterad och i andra fallet åker dit för förfalskande av urkund/urkundsförvanskning då det är jämställt med att skriva under någon annans namnteckning eller ha falskleg. Klistra på Volvo märken på en Ford eller Honda är att häda men inte ännu straffbart, tyvärr. :x

Nu kanske det inte var jättesmart av Hondaägarn att göra så för lapplisorna och P-nissarna kan ju rätt enkelt få fram bilmodell och märke vid tveksamhet.
Användarvisningsbild
av Funk
#183400
DDD skrev:
grammse skrev:DDD !Sen kan man ju undra om NYA s/v 90 ska driva på släpet eller i rätt ände :D
:) Jadu! Det är den eviga frågan för oss gamla "volvorävar". Jag tycker i alla fall att volvo kunde tillverkat en bilmodell med drivningen bak. Det var lite av min tanke när jag startade tråden om det då fanns/finns tankar om att bilen då eventuellt skulle tillverkas med bakhjulsdrift men det sätter nog "euroford" stopp för dessvärre.
Tanken sedan, för mig i allafall, var kanske att kunna köpa en volvobil tillverkad efter 1998 för förr eller senare tar volvobilarna, som jag gillar, slut.
Man kan kanske skylla mycket elände på Ford om man vill, men faktum kvarstår att Volvo gick ifrån bakhjulsdriften ganska långt innan Ford kom in i bilden...

/Thomas
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]