Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av Mac
#5328
Det ryktas om att volvos femma ska gå i graven 2008 och ska ersättas med en ny sexa som ska kallas si6 och få största volymen på 3,2 liter och komma senare med mindre versioner. Är det ngn som vet mer om det? Den skulle byggas i England men är det en Ford utvecklad motor eller är det Volvo som utvecklat den? Skövde ska senare bara bygga dieselmotorer till koncernen enligt ryktet. Sen så är det ett rykte att V8:an som byggs av Yamaha bara är en nödlösning tills koncernen utvecklat en egen kompakt v8 som går att ha tvären.

Ryktet läste jag i nuvarande nummret av AMS på "Vi har hört"
Användarvisningsbild
av ziaal243
#6056
Det med V8an stämmer säkert. Jag hoppas Volvo kommer med 6-cylindrar för det behöver de för stärka sin position
av Mac
#6121
Volvo har sexa redan idag men den är väl för klumpig och för gammal i grunden att fortsätta på kanske. Undrar om dom fortsätter med raka sexor eller om det blir v6. Dom fyrcylindriga motorerna ska hämtas direkt från Ford sägs det men dom kommer nog bara att användas i dom mindre bilarna. Det sägs att si6 3,2 kommer få runt 250 hästar men jag skulle tro att det pumpas upp i en eventuell R version om dom nu inte väljer V8 i den
av Mac
#6989
Nu har jag läst ännu ett rykte om si6 och där står det att det kommer att vara en rak sexa. Turboversioner ska komma som får volymen 3.0 liter och ska heta 3.0 turbo och 3.0 R men effekt på turbomotorerna vet jag inte. 3.2 litaren ska komma först med runt 250 häst (sugmotor) och sen så tror dom att en 3.2 liters sexa som heter premium DI ska komma också som kanske är ngn brenslesnål bensinare. Återstår att se när motorerna ska börja användas. Nya s80 kanske blir först med nya sexan.
s60 och v70 efterträdare borde få sexorna för en r4 från ford låter inte speciellt upphetsande i en premiumbil i mellanklassen
av Mac
#11182
Nu har jag läst lite mer om si6 på ett amerikanskt volvoforum.
motorn kommer att bli väldigt kompakt så den kanske kommer att få plats i mindre modeller också. "volvo short inline 6" står förkortningen för och andra medlemmar i fordkoncernen kommer att låna dom till vissa modeller. upskattade effekter på motorerna är 3,2 ca:240hk 3.0 ltt 280-290hk och 3.0 högtrycksturbo (R?) ca:350hk. Det ska bli kul att få reda på vad det blir för effekter på dom värre modellerna nu när audi har 420 hk i rs4 och bmw ska börja med v8 på runt 400hk i blivande m3 om nu volvo vill konkurera med rs4 och m3
Användarvisningsbild
av ziaal243
#11201
volvo har haft problem med det att komma upp det siffror som BMW o andra "bra" bilar men 300 hk i en volvo är inte dåligt. Hoppas de försätter satsa på hybrid o diesel motorer för det är nästan viktigare än bensin motorer .
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
#11737
Mac skrev:Det ryktas om att volvos femma ska gå i graven 2008 och ska ersättas med en ny sexa som ska kallas si6 och få största volymen på 3,2 liter och komma senare med mindre versioner. Är det ngn som vet mer om det? Den skulle byggas i England men är det en Ford utvecklad motor eller är det Volvo som utvecklat den? Skövde ska senare bara bygga dieselmotorer till koncernen enligt ryktet. Sen så är det ett rykte att V8:an som byggs av Yamaha bara är en nödlösning tills koncernen utvecklat en egen kompakt v8 som går att ha tvären.

Ryktet läste jag i nuvarande nummret av AMS på "Vi har hört"
Yamaha V8:an sitter faktiskt redan tvärställd i XC90:in, och den V8:an är oxå kommande alternativ i nya S80:in, så inte blir det nån ny V8 inte.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]