Jagrullar.se testar Nokian Hakkapeliitta 9

Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Jagrullar.se testar Nokian Hakkapeliitta 9

Inläggav Brainy tis 31 okt 2017, 07:59

Då vi för några år sedan vid lanseringen av Hakkapelitta 8 skrev en lång tråd om våra upplevelser av det däcket på en Volvo V70 och den tråden var mycket uppskattad så kör vi en favorit i repris.
Jagrullar.se testar i vinter Hakkapelitta 9 SUV och vi kommer i denna tråd redovisa hur vi upplever däcken i olika väglag och situationer. Frågor ställda i tråden besvaras självklart i den mån vi kan svaret.

Vi har hunnit med och testa de flesta av premiummärkena, dubbfritt som dubbat och Hakka 8 har varit en klar favorit så förväntningarna är nu på Hakka 9 är högt ställda men. Viktigt här att understryka att Nokian inte har beställt detta test och att vi självfallet kommer att skriva om eventuellt negativa egenskaper hos däcket med.

Hakka 9 har precis som 8orna en stor mängd dubb men det som utmärker sig mest jämfört mellan dem är att 9orna har två olika typer av dubb. En typ i mitten och en annan typ i ytterkanterna vilket ska ge maximalt grepp både rakt fram och i sidled.

https://www.nokiantyres.se/vinterdack/n ... eliitta-9/

La i söndags på en uppsättning på 235/50/18

Bild

Bilen är en Volvo XC70 -16 med awd och automat.

Har sedan dess hunnit köra ca 12 mil på torr asfalt.
Första halvmilen upplevde jag i kring 50km/h ett resonansljud i likhet med de jag i början upplevde i hakka 8 i omkring 90 km/h. Men detta har nu helt försvunnit, det tog fler mil att få det att försvinna med 8orna men då jag inte alls hört det efter första halvmilen så har jag stora förhoppningar att det är borta för alltid redan nu. Låter rimligt att däcket behövde slita in sig.

Upplever även däcket som något tystare än 8orna. Dock en stor brasklapp för att jag bara kört hakka 8 på V70 och att dessa nu ligger på en XC70 men med tanke på att det i princip är samma bil så bör det vara däcken som är tystare.
Förvånansvärt enkelt faktiskt att glömma bort att det sitter dubbdäck på bilen vilket överraskar mig. Jag upplever dem i ett första skede också som stabilare i stommen än Hakka 8 som jag upplevde lite vingliga.

Håller fortfarande på att köra in däcken så hoppas halkan håller sig borta några veckor till och sen kan vi börja testa däcket ordentligt. Så titta in i denna tråd då och då om ni är intresserade.
Användarvisningsbild
Brainy
Volvo
Volvo

Kör: Promenerar numer till jobbet.

Re: Jagrullar.se testar Nokian Hakkapeliitta 9

Inläggav epostaren tor 02 nov 2017, 16:45

Har också köpt Nokian Hakkapeliitta 9. Jag har alltid varit nöjd med Nokian vinterdäck. Hade 7:orna innan, så det ska bli kul att se vad dessa går för. Köpte på Bythjul och betalade 5327:- inkl. frakt, montering o balansering. I jämförelse med vad Bilia ville ha för samma, så sparade jag 2653:- Ska fira detta med en liten flaska Veuve Clicquot på lördag :-)))))
Användarvisningsbild
epostaren
Uppkörning

Kör: V70 II 2,5FT MY11

Inläggav Storfot tor 02 nov 2017, 20:24

Ett tips:
När man köpt en uppsättning av dessa däck så kan man registrera det på Nokians hemsida inom två veckor efter köpet och får då ett års försäkring med assistans + nytt däck vid däckskador.
Storfot
Däckkrängare

Inläggav epostaren tor 02 nov 2017, 21:01

Storfot skrev:Ett tips: När man köpt en uppsättning av dessa däck så kan man registrera det på Nokians hemsida inom två veckor efter köpet och får då ett års försäkring med assistans + nytt däck vid däckskador.

Mycket tack för påminnelsen. Visste ju om detta, men hade totalt glömt bort denna finfina garanti. Kudos :D
Användarvisningsbild
epostaren
Uppkörning

Kör: V70 II 2,5FT MY11

Inläggav 800serien tor 02 nov 2017, 21:44

Har köpt dessa däck. Är bara på inkörningen än, hunnit runt 12 mil också. Tycker de går mycket tyst för att vara dubbdäck. Än så länge är jag nöjd, får se senare när det blivit vinter hur de fungerar på snö och is. Blir intressant. Åker på 195/55 R16.

Storfot skrev:Ett tips:
När man köpt en uppsättning av dessa däck så kan man registrera det på Nokians hemsida inom två veckor efter köpet och får då ett års försäkring med assistans + nytt däck vid däckskador.

Tänkte göra det, men glömde bort det. Nu har det gått två veckor och två dagar sedan inköpsdatum. Aja..
Användarvisningsbild
800serien
Däckkrängare

Kör: Sveriges stolthet: 855 GLT -97

Inläggav Brainy tis 07 nov 2017, 19:38

Efter 60 mil och en hel del landsväg med sovande barn i bilen = låg volym på stereon så vill jag backa från att de är tystare än 8orna men vill heller inte påstå att de är högljuddare.

I stadstrafik tycker jag de går tystare men i fart så nog hörs de allt. Klart hanterbart men hoppas ändå de blir tystare med milen.

Återkommer om ljudet längre fram!

Inte lyckats hitta något vinterväglag ännu och kört väldigt lugnt hittills mtp inkörningen. Men med 60 mil i dem så kommer jag successivt öka på lite nu och när jag passerat 100 mil så tänker jag ”köra som vanligt”

Jag körde samma strategi med 8orna som jag skaffade när de lanserades och de har fortfarande varenda dubb kvar.
Användarvisningsbild
Brainy
Volvo
Volvo

Kör: Promenerar numer till jobbet.

Inläggav MatsO tor 09 nov 2017, 22:44

Har en uppsättning 205/60-16 på min V50.
Har inte varit några vinterförhållanden ännu men på asfalt upplever jag dem som tystare än de gamla hakka 5.
MatsO
Uppkörning

Kör: V50 D4 -11

Inläggav Pontusf fre 10 nov 2017, 08:46

800serien skrev:Tänkte göra det, men glömde bort det. Nu har det gått två veckor och två dagar sedan inköpsdatum. Aja..

Ett tips är att registrera nu ändå. Hur det blir med assistansen vet jag inte, men jag registrerade mitt däck lååångt efter 2 veckor (gjorde det samtidigt som jag anmälde skadan) och jag fick nytt däck ändå utan frågor. Jag skulle bara ta med beviset på registreringen till däckverkstaden men på den stod ju inget datum. Men kanske detta inte var okej utan en miss från deras sida... Även om jag kan tycka det är lite löjligt att man måste registrera för att få garanti. Har man kvitto och det pajar inom ett år borde det räcka (vilket det iofs gjorde för mig)
Pontusf
Halkkörning

Inläggav daekol tis 14 nov 2017, 06:36

Kört ca 30 mil med mina sen i lördags. 225/50/17 kör jag på. Jag måste ändå säga att vid motorvägskörning märker jag inte att jag kör med dubbdäck, tycker dom går rätt tyst. Däremot inne i stan är det som vanligt med dubbdäck, ett jävla knastrande. Så hög volym på stereon löser det problemet! :lol:

Det är första vintern med Volvon så jag kan inte direkt avgöra om det är så speciellt med 9:orna men jag har kört både med 7:orna och 8:orna på mina tidigare bilar och varit nöjd.
daekol
Däckkrängare

Kör: Volvo V70 2,4D MY10

Inläggav titanium tis 14 nov 2017, 19:55

Bytte just till 9:an och det var ett fruktansvärt dubbljud hela tiden och resonans i bilen vid 40-50 km/h.
Körde så en vecka tills att jag kollade däcktrycket. Volvo hade tryckt i 3,1 på alla hjulen (vilket man tydligen alltid gör när man byter till nya däck)
Sänkte till 2,6 och resonansljudet försvann och däcken blev allmänt mycket tystare. :)
V90 T8 R-design
Tidigare: BMW X4, BMW 530, Audi A5, Audi A6 3,0, XC70, V70
Användarvisningsbild
titanium
Halkkörning

Inläggav Leopold tis 14 nov 2017, 22:11

Mycket intressant tråd, har Hakka 5 225/55 R16 på min gamla S80N och är grymt imponerad av dessa trots att de har en del år på nacken. Just detta att de är förhållandevis tysta är en egenskap jag hoppas att man har bibehållit, samt den extremt bra spårokänsligheten och att de skär igenom moddslask och -strängar på utmärkt sätt.

Det enda jag haft litet betänksamheter mot gäller körning i spårigt vinterunderlag med ömsom is, ömsom modd/lössnö, ömsom våt barmark där de känns litet ostabila (framhjulsdrift enbart). Vore kul om man lyckats bättre i denna nya modell av Nokian dubbat.

Följer tråden med stort intresse för det är snart dags för en ny laddning Nokian. Sneglar en del även på Hakka R som jag har på en annan bil, fantastiska däck (rätt nya så det spelar väl in). Supertysta och ultrastabila men visst, dubbat har sina poänger ibland och det blir nog detta igen på volvon.
Leopold
Däckkrängare

Kör: BMW 523i -97, Volvo S80 2.5 T Aut -07

Inläggav Xanthopteryx ons 15 nov 2017, 13:17

titanium skrev:Bytte just till 9:an och det var ett fruktansvärt dubbljud hela tiden och resonans i bilen vid 40-50 km/h.
Körde så en vecka tills att jag kollade däcktrycket. Volvo hade tryckt i 3,1 på alla hjulen (vilket man tydligen alltid gör när man byter till nya däck)
Sänkte till 2,6 och resonansljudet försvann och däcken blev allmänt mycket tystare. :)

Jag hade 3,6 i mina (Continental dock).
Tur jag alltid kollar för hade nog blivit ganska obekväm resa annars.
Xanthopteryx
Mekaniker Wannabe

Inläggav Henrikx2 ons 15 nov 2017, 18:31

Jag har varit väldigt nöjd med hakka 8 men nu blir det snart hakka 9.
Hoppas de håller lika bra även vid hög hastighet.

Återkommer med synpunkter om några mil.. 8)
V90 D5 AWD R-design Bursting Blue -18
XC70 D4 AWD Summum silver -15 Autostable*
Tidigare
XC60 D5 AWD Summum grå -16 Autostable*
V60 D5 AWD Summum Vibrantkoppar -13 Polestar*
V50 D5 Momentum Gråmetallic -09
V50 -09, V70 -04, V40 -00, 945 -98, 745 -95, 240T
Användarvisningsbild
Henrikx2
Uppkörning

Kör: V90 D5 AWD R-design Bursting Blue -18

Inläggav Adam940 mån 27 nov 2017, 20:18

Min brorsa är supernöjd med sina hakka9or. Jag ångrar att jag inte köpte samma som han:/
Adam940
Övningskörning

Inläggav joel80 mån 27 nov 2017, 20:21

Adam940 skrev:Min brorsa är supernöjd med sina hakka9or. Jag ångrar att jag inte köpte samma som han:/

Låter väldigt jobbigt att använda samma däck till två bilar! ;)

:twisted: :twisted:
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar

Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier