Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1205160
Schmoyoho skrev:
VolvoB20 skrev:Var är det 1000 Nm någostans. På vevaxeln, vid hjulen, i elmotorn? En F1:a har ju bara 350 Nm på vevaxeln men är ju rätt kvick ändå?
För T8 anger man förbränningsmotorns vrid på vevaxeln plus elmotorns vridmoment, är väl ganska standardform på hybridvrid?
Löjliga äpplen och päronsiffror uppfunna av en marknadsförare för att låta imponerande. Om man har 470 Nm på vevaxeln i en D5a idag och 1:an + slutväxeln ger totalt 10:1 (eller vad det nu är exakt) i utväxling har man ju 4700 Nm :-O) på hjulen vid acc på 1;an tex.
Användarvisningsbild
av Ping84
#1205181
Tycker den nya Polerstar 1 ser överlag ganska ful ut :shock: .

Interiören ser extremt fult ut. En "sportbil" med ganska osmakliga delar men framförallt växelspaken ser ut som någon utväxt.
Bak ser kantigt ut som en gammal 740
Fronten ser ut som en stor ful haj eller nått.

Från sidan ser den rätt najs ut, som en riktig sportbil.
Tycker tillomed gamla 440 ser snyggare ut än denna. S60 polestar var så snygg, vad hände på vägen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1205205
Jag åker väldigt ofta Tesla som taxi, Där har ju volvo /polestar inte myucket att hämta. Det måste ju vara fan så svårt att ta sig in i baksätet som taxi.
av Jacobsson
#1205210
Jag tror stenhårt på polestar 1.
Det får definitivt bli andrabilen!
av V60D5AWDPolestar
#1205231
VolvoB20 skrev:Jag åker väldigt ofta Tesla som taxi, Där har ju volvo /polestar inte myucket att hämta. Det måste ju vara fan så svårt att ta sig in i baksätet som taxi.
Själv undviker ja Tesla-taxis för jag tycker att baksätet är kasst. Men 1-an är ju en Coupé så det är nog ingen risk att den kommer att rulla som Taxi.
av Schmoyoho
#1205241
VolvoB20 skrev:Löjliga äpplen och päronsiffror uppfunna av en marknadsförare för att låta imponerande. Om man har 470 Nm på vevaxeln i en D5a idag och 1:an + slutväxeln ger totalt 10:1 (eller vad det nu är exakt) i utväxling har man ju 4700 Nm :-O) på hjulen vid acc på 1;an tex.
Sure, men varför skulle det vara så? Jag tycker inte ens siffran 1000 Nm är särskilt chockerande i sig. Det är ju rejält med vrid, men inte så att jag ifrågasätter äktheten i påståendet (att det är sammanlagt "vevaxel"-vrid)
Ping84 skrev:Tycker den nya Polerstar 1 ser överlag ganska ful ut :shock: .

Interiören ser extremt fult ut. En "sportbil" med ganska osmakliga delar men framförallt växelspaken ser ut som någon utväxt.
Bak ser kantigt ut som en gammal 740
Fronten ser ut som en stor ful haj eller nått.
Interiören ser i mina ögon ut exakt likadan som på övriga 60-/90-serien och växelspaken ser ut att vara den normalt åtråvärda orrefors-knoppen som T8:orna har. Men håller med om baken, fick också lite 740-vibbar av teaser-bilden.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1205244
V9097 skrev:
VolvoB20 skrev:
grillchips skrev:1000nm lät ju inte jättetråkigt, lagom specs overall. Blir nog en lattjo kärra det där.
Var är det 1000 Nm någostans. På vevaxeln, vid hjulen, i elmotorn? En F1:a har ju bara 350 Nm på vevaxeln men är ju rätt kvick ändå?
Bra fråga, om jag spekulerar vilt så tror jag det är summan av vad alla motorer har för maximalt vridmoment vid deras optimala arbetspunkt/er. Det blir lite lustigt för bensinmotorn är ju växlad genom en 8-stegad automat, liksom ISG som sitter mellan bensinmotor och automatlåda.
De bakre elmotorernas moment är däremot troligen direkt på motoraxlarna.

Låt mig gissa ännu mer: bensinmotor 450Nm, ISG 50Nm, vardera bakre elmotor 200Nm. Summerar man detta får man 1000Nm, men man har summerat äpplen och päron, så vad det betyder kan diskuteras.
ISG ger 150Nm
Elmotorerna 480Nm
Användarvisningsbild
av V9097
#1205269
W.A.P.E. skrev: ISG ger 150Nm
Elmotorerna 480Nm
Intressant, den raka summan av alla motorers max vrid är alltså troligen större en 1000Nm. Dessutom såg jag att det sitter en planetväxel mellan vardera bakre elmotor och respektive drivhjul för att kunna åstadkomma torque vectoring.

Oavsett hur de har räknat fram siffran 1000Nm lär bilen gå som ett skållat troll :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1205347
V60D5AWDPolestar skrev:
VolvoB20 skrev:Jag åker väldigt ofta Tesla som taxi, Där har ju volvo /polestar inte myucket att hämta. Det måste ju vara fan så svårt att ta sig in i baksätet som taxi.
Själv undviker ja Tesla-taxis för jag tycker att baksätet är kasst. Men 1-an är ju en Coupé så det är nog ingen risk att den kommer att rulla som Taxi.
Jo. men därför tycker jag att det är så löjlig rubriksättning i alla tidnigar som kallar den Tesla dödare.. De spelar ju i helt olika ligor, Teslan är ju en relativt rymlig bil för hela familjen som t.o.m kvalar in som taxi och det vill inte säga lite.

Polestar 1 är ju bara en lekmaskin helt utan praktiska egenskaper ungfär som min Supra. Även om vi har åkt 80 mil i den med folki baksätet,
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 40

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]