- tor 22 okt 2020, 00:44
#1408512
EbbevonVolvo skrev:Man blir nyfiken på vad som gör att man inte kan ladda 12-volts batteriet med en avancerad smartladdare. Vad och hur laddar dom på en auktoriserad verkstad?
Själva laddaren tror jag inte är annorlunda men man kanske måste "berätta" för bilen att den ska ladda? Det jag undrar över är hur 12v systemet laddas generellt? Är det nåt som "snurrar" när man kör bilen eller vad är det som laddar 12v systemet? Det jag menar är - varför kan inte 12v systemet laddas när man har Typ2 laddare i? Eller gör det det? Dvs om man lämnar bilen med Typ2 kontakten i kanske det är lugnt. Vore kul att få veta. Skulle gissa att de flesta elbilar funkar likadant.
För mig är det inget problem. Bilen används varje dag så jag förväntar mig inga 12v problem.
Malmstroem skrev:Ett sätt att tvinga in eftermarknadsintäkter?
Prognosen är att i framtiden kommer eftermarknaden att generera mindre pengar för biltillverkarna. Då kan det behövas sätt att "tvinga in" kunder. :x
Det är rätt mycket en myt det där. Verkstäderna är fristående så märket tjänar inga pengar på servicar. Sen finns det absolut vissa verkstadskedjor som är ägda av tillverkarna men det finns inget systematiskt tänk att finansiera biltillverkarna på det sättet.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i