Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#926953
Även Volvo kommer med nya trecylindriga motorer. Ett led i den nuvarande trenden av downsizing. Hoppas bara att de drar mindre bränsle i praktiken också.
http://www.expressen.se/motor/volvo-lanserar-nya-trecylindriga-motorer skrev:Volvo kommer att börja bygga trecylindriga motorer. Det bekräftar nu vd Håkan Samuelsson under Stora Bildagen i Stockholm. Motorerna kommer att finnas tillgängliga till 40- och 60-serien. Men de kan även vara aktuella för ersättare till Volvo V70.
http://www.expressen.se/motor/volvo-lan ... ga-motorer
#926954
Toppen. Hellre trecylindriga än fyror. Mycket skönare motorljud!
#926957
Förvisso är ljudet ofta roligare från en 3-cyl än 4-cyl, iaf gällande Ottomotor. Men om man köper en downsizad motor istället för en mustigare motor enbart för att spara bränsle kan man i många fall bli besviken. Det finns gott om exempel där besparingen i praktiken blir ytterst blygsam. Och inte så stor så den motiverar en oftast "tråkigare" motor och som saknar marginal för lite utsvävande körning då och då. Men det är väl inte meningen att bilkörning ska vara roligt.
#926960
I det här fallet är jag inte orolig. Det blir inte sämre med 3or än 4or, tvärtom. Håller med dig i sak dock att besparingen kan bli större på papperet än i verkligheten. Men skulle jag få välja mellan en 3a och 4a med samma förbrukning väljer jag 3an ändå.
#926967
StringerBell skrev:Hellre en renodlad elbil. Dags att sluta fega.
Ska det hellre vara en renodlad elbil för köregenskaperna eller är det för något annat skäl?
#926973
Lövet skrev:Men skulle jag få välja mellan en 3a och 4a med samma förbrukning väljer jag 3an ändå.
Jag också om det är samma förbrukning. Men en downsizad ottomotor som är superoptimerad för körcykeln, och som har överladdning, drar ofta i praktiken betydligt mer om man ska köra med motorn under verkliga förhållanden. :mrgreen:

För ljudet är just 4 cylindrar på en 4-taktsmotor inte optimalt. Både 3-cyl och 5-cyl låter betydligt bättre. Och även ottomotorer med fler cyl än så. :mrgreen:
#927050
Camel skrev:
StringerBell skrev:Hellre en renodlad elbil. Dags att sluta fega.
Ska det hellre vara en renodlad elbil för köregenskaperna eller är det för något annat skäl?
Därför att för väldigt, väldigt många resor räcker det med enbart el. En laddhybrid med D5 motor ger begreppet "övermotoriserad" en ny innebörd.
#927052
D5 i laddhybrid och övermotorisering. Både ja och nej. Allting är relativt. Det finns övermotoriserade elbilar också.
Rent tekniskt räcker enbart el för korta resor. Men det gör ju bränsle till förbränningsmotor också. Så, vad är skälet?
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]