Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer


Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav joel80 lör 13 dec 2014, 13:22

Du gör ju rätt i att räkna med tillverknings och energiförluster för att få fram exakta förbrukningssiffror. Men när man gör det måste vi ju även räkna om förbrukningssiffrorna på bilar med fossila brämslen och kan inte längre jämföra mot de väldigt förminskade biltillverkar-siffrorna. Eftersom man inte räknar in energiförbrukning vid tillverkning av förbrukningsmotorer eller energianvöndning vid framställning av bensin och diesel så blir ju kalkylen felaktig vid jämförselse om vi bara ska göra det vid elbilsjämförelsen.. Tycker du inte det?
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10596
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12



Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 13:36

joel80 skrev:Du gör ju rätt i att räkna med tillverknings och energiförluster för att få fram exakta förbrukningssiffror.
Just det. Men exakt blir det inte.

joel80 skrev:Men när man gör det måste vi ju även räkna om förbrukningssiffrorna på bilar med fossila brämslen och kan inte längre jämföra mot de väldigt förminskade biltillverkar-siffrorna. Eftersom man inte räknar in energiförbrukning vid tillverkning av förbrukningsmotorer eller energianvöndning vid framställning av bensin och diesel så blir ju kalkylen felaktig vid jämförselse om vi bara ska göra det vid elbilsjämförelsen.. Tycker du inte det?
Omsättningsförluster och överföringsförluster i elenergi ska jämföras med eventuell avdunstning och spill av fossilbränsle från färdigraffat tills det är i tanken i bilen. Det är knappast lika mycket som omsättningsförlusterna som Tesla anger för Model S samt elnätsförlusterna. Detta är en viktig skillnad som elbilsgänget gärna talar tyst om. Verkningsgraden i själva kraftproduktionen har jag inte ordat om. I ett termiskt elkraftverk är verkningsgraden jämförbar med en förbränningsmotor. Vid oljeexploatering, raffinering, osv tillkommer en belastning som man brukar ange till ca 20%. Dvs. en dieselbil som har utsläpp angivna till 100 g CO2/km ska man räkna upp till minst 120 g CO2/km. Detsamma gäller att CO2-belastning tillkommer för kolbrytning för kolkraftverk, uranbrytning för kärnkraftverk samt cement och uppdämning av skogsområden för vattenkraft. Och för elbilar är batteriframställningen mycket miljöbelastande och resurskrävande. Det är mycket komplexa beräkningar där olika intressenter inte helt oväntat har helt olika uppfattningar. Men jag nöjde mig med att enbart kommenterade bara de ofullständiga felaktiga utsläppssiffrorna för elbilar i ditt inlägg. Och till detta kan sägas att den verkliga förbrukningen kan bli mycket högre än de siffror som tillverkarna anger. Det gäller både elbilar och fossildrivna bilar.


Att biltillverkarna försöker att göra fossildrivna motorer så snåla som möjligt är bra. Bara de är snåla i verkligheten också, inte bara i labbet.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav maxn51 lör 13 dec 2014, 14:12

Camel skrev:
maxn51 skrev:Jag tror faktiskt på el bilen var på föreläsning där han gick igenom lite och en Otto motor har en värkningsgrad på 25-35%
Elproduktion i termiskt kraftverk ligger på ungefär samma eller något bättre verkningsgrad än en Ottomotor. Men det låtsas man inte om i elbilsgänget.

Ja men skillnaden är utsläppen. Ett exempel;
Om du tar 10 hus och värmer med olja går det åt och släpps ut en viss mängd olja men om vi bygger ett kraftverk och eldar olja även där kommer det gå åt mindre olja och framförallt kan man få en bättre förbränning och mindre förluster = rensats avgaser och mindre åtgång på bränsle samt mer efekt i form av värme i detta exempel.

Sen blir det ju stor skillnad om man tx; gör el via vind kraft så kommer det ju påvärkar miljön mindre även om det ska byggas och transporteras än om vi pumpar upp olja destillerar det för att få bränsle och sen frakta det och sen förbränner det i världens mest effektiva bil så tycker jag och även fått det bevisat på kursen, att verkningsgraden blir bättre på en el bil även om en liten del av elen kommer från fossila bränslen.

Och som sagt vi har ju gått om el på natten i Sverige när majoriteten av bilarna ska laddas.

maxn51 skrev:hänfört med elbilarna 80-95%
Vi har precis konstaterat i inlägget ovan att Tesla anger själva sin verkningsgrad till 70%. Och det är en ovanligt effektiv elbil.



Ja det har du rätt i siffrorna var på el motorerna och därmed var inte batteri förluster osv osv inräknat med det är ju inte inräknat på bensin bilar häller tx att oljan ska fraktas och även att oljan kan läcka ut och skada miljön vid frakt villket inte är en risk med el.
Och att jag inte såg förra inlägget var att det inte syndes innan jag började skriva mitt så såg det förs efter:(
maxn51
Halkkörning
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 27 nov 2014, 22:55

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav maxn51 lör 13 dec 2014, 14:13

Nu ser inlägget konstigt ut men förstår mig inte riktigt på hur man gör för att visa vad som är bifogat och nyskrivet:(
maxn51
Halkkörning
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 27 nov 2014, 22:55

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav joel80 lör 13 dec 2014, 14:42

Camel skrev:
joel80 skrev:Du gör ju rätt i att räkna med tillverknings och energiförluster för att få fram exakta förbrukningssiffror.
Just det. Men exakt blir det inte.

Nej.. närmre den verkliga siffran kanske man ska säga istället.

joel80 skrev:Men när man gör det måste vi ju även räkna om förbrukningssiffrorna på bilar med fossila bränslen och kan inte längre jämföra mot de väldigt förminskade biltillverkar-siffrorna. Eftersom man inte räknar in energiförbrukning vid tillverkning av förbrukningsmotorer eller energianvöndning vid framställning av bensin och diesel så blir ju kalkylen felaktig vid jämförselse om vi bara ska göra det vid elbilsjämförelsen.. Tycker du inte det?

Omsättningsförluster och överföringsförluster i elenergi ska jämföras med eventuell avdunstning och spill av fossilbränsle från färdigraffat tills det är i tanken i bilen.
Men om jämförelsen ska bli korrekt måste väl hela kedjan räknas? Inte bara "spillet". Brytning, framställan och frakt av fossila bränslen måste tas med om man ska få jämförbara siffror när man tar med tillverkning av batterier samt överföringsförluster.


Det är knappast lika mycket som omsättningsförlusterna som Tesla anger för Model S samt elnätsförlusterna. Detta är en viktig skillnad som elbilsgänget gärna talar tyst om. Verkningsgraden i själva kraftproduktionen har jag inte ordat om. I ett termiskt elkraftverk är verkningsgraden jämförbar med en förbränningsmotor. Vid oljeexploatering, raffinering, osv tillkommer en belastning som man brukar ange till ca 20%. Dvs. en dieselbil som har utsläpp angivna till 100 g CO2/km ska man räkna upp till minst 120 g CO2/km. Detsamma gäller att CO2-belastning tillkommer för kolbrytning för kolkraftverk, uranbrytning för kärnkraftverk samt cement och uppdämning av skogsområden för vattenkraft. Och för elbilar är batteriframställningen mycket miljöbelastande och resurskrävande. Det är mycket komplexa beräkningar där olika intressenter inte helt oväntat har helt olika uppfattningar. Men jag nöjde mig med att enbart kommenterade bara de ofullständiga felaktiga utsläppssiffrorna för elbilar i ditt inlägg. Och till detta kan sägas att den verkliga förbrukningen kan bli mycket högre än de siffror som tillverkarna anger. Det gäller både elbilar och fossildrivna bilar.


Att biltillverkarna försöker att göra fossildrivna motorer så snåla som möjligt är bra. Bara de är snåla i verkligheten också, inte bara i labbet.



Jämför man rakt av med siffrorna som biltillverkarna kommer med på förbränningsmotorer tycker jag det inte är helt galet att jämföra med de siffror jag tog fram i inlägget ovan. Inget av dem är egentligen representativa för verklighetsförbrukning/utsläpp.. men ser man utsläppssiffrorna som enbart en "enhet" är det en förenklad jämförelse.

Det är inte enkelt med jämförelserna håller jag med om, eftersom man måste gå flera steg bakåt. Gör man det måste man dock också se till att gå lika långt bak på tillverkningsprocess av det man jämför med.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10596
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Lövet lör 13 dec 2014, 14:51

Det börjar bli långt till Volvo trecylindriga motor nu
Tidigare bilar
BMW 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 LCI M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Lövet
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 10250
Blev medlem: ons 11 apr 2007, 09:58
Kör: Passat TDI190 4M R-Line, Audi A1 1.2t SB

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 15:01

Ja det börjar bli lite OT. Även om fossildrivna bilar givetvis ska utmanas även om de nu blir snålare på bränsle. Men det ska vara med rätt fakta.

Åter till ämnet:

Jag skrev i en annan tråd om att downsizing kanske är en bränslebluff.
viewtopic.php?f=22&t=86459&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Vad jag menar är att även om en downsizad motor drar mindre i körcykeln så är det inte självklart att den drar mindre i praktisk körning. Och för min egen del skulle jag ha svårt att acceptera en downsizad motor, som visserligen räcker för normal körning, men som helt saknar resurser när man behöver. Speciellt om nu bränslebesparingen uteblir i praktiken, då skulle jag bli gruvligt besviken. Då tar jag heller en (ev.) liten merförbrukning vid normalkörning för att ha tillgång till extra resurser vid t.ex. lastad bil, husvagnskörning, körning i högt tempo, osv.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Allinug lör 13 dec 2014, 16:23

I vilket fall som helst så är det intressant att Volvo PV verkar ha produktstrategin att fortsätta med fossilbilar. Jag hade hoppats att de skulle gått i riktning mot elbilar. Dels för att jag själv gärna skulle ha en ren elbil som det stod Volvo på, som jobbpendlingsbil, men även det faktum att bilindustrin ökar kraftigt i Kina. Volvo PV kommer alltså vilja att kränga fossilbilar i Kina. Att dessa nya fossilbilar kommer att släppa ut marginellt mindre, kommer inte att spela någon roll alls om man tänker på hur enormt många bilar det handlar om.
Låt framrutan vara större än backspegeln!
Användarvisningsbild
Allinug
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1671
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 20:57
Kör: Volvo 240 -93, Volvo V70 2.5T -04

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 16:42

Allinug skrev:I vilket fall som helst så är det intressant att Volvo PV verkar ha produktstrategin att fortsätta med fossilbilar. Jag hade hoppats att de skulle gått i riktning mot elbilar. /.../ Volvo PV kommer alltså vilja att kränga fossilbilar i Kina. Att dessa nya fossilbilar kommer att släppa ut marginellt mindre, kommer inte att spela någon roll alls om man tänker på hur enormt många bilar det handlar om.
Det är en strategi som fler och fler biltillverkare anammar. Och tur är väl det. Om alla skulle börja köra elbilar istället för fossilbilar i Kina skulle det bli ännu värre CO2-problem. Även om miljön lokalt i t.ex. Peking skulle bli bättre. Bäst är förstås att de inte kör bil överhuvudtaget. Men så ser inte utvecklingen ut. Kineserna startar just nu upp flera nybyggda kärnkraftverk, och projekterar många fler kärnkraftverk, för att komplettera kolkraften så Volvo kanske på sikt måste utveckla rena elbilar för Kinamarknaden. Och med kärnkraft skulle Kina kunna minska CO2-utsläppen för elbilar jämfört med fossilbilar. Och det kommer oss alla till godo. Så det är inte lätt för dagens biltillverkare. Så länge som elproduktionen ser ut som idag i Kina är det helt enkelt inte bättre med elbilar ur CO2-synpunkt. Och batteriframställningens klimat/miljö-problem är inte lösta. Så det är nog helrätt att göra fossildrivna motorer så snåla det går. Men då gäller det att de är snåla i verklig körning också. Och jag är inte övertygad om att downsizing självklart leder till minskad förbrukning i verkligheten. Dags att ändra körcykeln så att den innehåller mer moment som liknar verkligheten. Så att man kan skilja agnarna från vetet.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Mattias_F ons 17 dec 2014, 12:26

På tal om ljud i deras fyra så tycker jag den här presterar fint, men 450hp lär kräva AWD!!
https://www.youtube.com/watch?v=FIfl4eZOxZw
XC60 D4 BE PRO GT Ocean Race MY 15
T15 (B14C) Krabat -56
Tidigare (07-15) - V70N 2,5T Momentum MY05
Tidigare (11-14) - V60 D3 Geartronic Momentum MY12
Användarvisningsbild
Mattias_F
Olja under naglarna
 
Inlägg: 428
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 08:04
Ort: Mölnlycke
Kör: XC60 OCR -15, T15 Krabat -56, Polo -13

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav StringerBell ons 17 dec 2014, 12:32

Vad gäller motorljud har jag inte stora förhoppningar.

https://www.youtube.com/watch?v=_xWItsdqKxk

Visst det låter kanske lite sportigt men det ihåliga, tunna ljudet leder associationerna till indisk tuck-tuck och liknande farkoster.
2009-2017: V50 D5
Användarvisningsbild
StringerBell
Volvotok
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 09:34
Ort: Halmstad
Kör: F.n. en ointressant, snål fransman

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Lövet ons 17 dec 2014, 13:47

På låga varv låter den inte så väldigt kul men på höga hör man att det låter (halv)sexa om den
Tidigare bilar
BMW 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 LCI M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Lövet
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 10250
Blev medlem: ons 11 apr 2007, 09:58
Kör: Passat TDI190 4M R-Line, Audi A1 1.2t SB

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav BennyL ons 17 dec 2014, 15:42

Camel skrev:
BennyL skrev:Ur ren bränsleeffektivitet så torde en 1,5l 3-cyl på 150hk vara snålare än en 1,5l 4-cyl på 150hk/.../
Borde vara det, ja. Men i praktiken kan t.ex. en 1,0l 3-cyl på 125hk dra mera än 1,6l 4-cyl 150hk även om den stora motorn dessutom sitter i en tyngre bil. Allt enligt en ovetenskaplig test i tidningen AMS nr21 2012. Ovetenskapligt, ja. Men testet var under verkliga förhållanden. Inte körcykeln. Enbart antal cylindrar verkar alltså inte avgöra verkningsgraden i praktiken. Inte slagvolymen heller.

Exempel från testet:

Volvo V60 T3 (4-cyl 1,6 liter, 150 hk/240 Nm, 1647 kg) kördes med en snittfart på 83 km/h från Stockholm till strax utanför München med en snittförbrukning av 0,455 liter bensin per mil! Snålare än bränsledeklarationen med -10,8%.

Ford Focus 1,0 EcoBoost (3-cyl 1,0 liter, 125 hk/170 Nm, 1279 kg) kördes med en snittfart på 80 km/h från Stockholm till Simo, Finland med en snittförbrukning av 0,534 liter bensin per mil. Överskred bränsledeklarationen med +23,8%.

Njaaa, om vi jämför Äpplen med Blomkål så visst...

Nu menade jag (och skrev) 1,5l 4cyl 150hk vs. 1,5l 3cyl 150hk, alltså samma volym och samma effekt.
Tror att det blir mer lika och möjligt att 3cyl drar mindre.
/Bempa
BennyL
Olja under naglarna
 
Inlägg: 493
Blev medlem: ons 07 maj 2014, 06:59
Ort: Uppsala
Kör: V60cc D4 BA Aut -17



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Föregående

Återgå till EVOLVE & Volvo Concept cars

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster