Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer


Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel fre 12 dec 2014, 21:37

Allinug skrev:Den ska ju förstås gå på solel
Solceller har en verkningsgrad som är sämre eller som bäst knappt jämförbar med en förbränningsmotor. Och sedan tillkommer överföringsförluster, omsättningsförluster i batteri, samt elbilens verkningsgrad. Alltså en ännu sämre energieffektivitet totalt än fossilalternativen. Men själva energikällan är ju "gratis". Och sannolikt bättre för klimatet även om stora frågetecken finns för batteriframställningen för elbilsbatterier och den erforderliga gruvdriften för råvarorna. Men solel är inte energieffektivare totalt sett för elbilar än vad t.ex. diesel är för dieselbilar (källa till hjul).

Allinug skrev:och el från andra förnyelsebara energikällor när det inte finns sol! 8)
Ja, det behövs nog eftersom de flesta elbilar behöver laddas på natten om de används dagtid. Men vilka energikällor då? Och vilken energieffektivitet har de? Kärnkraft och vattenkraft är i alla fall inte så klimatbelastande och de producerar ju el även nattetid och när det är vindstilla. Men de energikällorna är man emot, som så mycket annat.

Jag tror vi kommer att få leva med förbränningsmotorer ett bra tag till. Även om elbilarna börjar bli riktigt bra är ju inte energiproduktionen löst på ett klimatvänligt sätt när plötsligt elbilar ska bli en global lösning. Det är långt kvar. Stora frågetecken finns kring batteriframställningen för elbilsbatterier. Och utvecklingspotentialen för förbränningsmotorer verkar inte ha tagit slut. Det bara fortsätter. Hoppas nu Volvos 3-cyl motorer är snåla på bränsle under verkliga förhållanden och inte bara i labbet under körcykeln.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11



Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Henryk lör 13 dec 2014, 07:59

Elförbrukningen i Sverige ökar ständigt, vattenkraft och kärnkraft räcker inte till för att producera all el, dvs all extra el vi behöver när vi lägger till ytterligare elförbrukare tillverkas bara med fossila bränslen. Det betyder att så länge den totala elförbrukningen inte minskar så är det bättre att köpa en snål dieselbil och elda upp bränslet direkt på plats. Batteritillverkning är fortfarande i de flesta fall smutsig och farlig för hälsa och miljö, men dessa tillverkar vi ju ofta långt härifrån, i Kina tex. Så idag och under ett antal år framåt är elbilen bara ett sätt att bli av med buller och avgaser i vår närmiljö vilket är trevligt förstås, men tyvärr inget tillskott som kan minska varken energiförbrukning eller skadliga utsläpp. Tråkigt men sant ..... !?
Henryk
Däckkrängare
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 01 jul 2010, 15:42
Kör: XC70 D5 -07

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Allinug lör 13 dec 2014, 08:17

Men det är väl fortfarande så att el är en mycket mer effektiv energibärare än fossila (begränsade) sådana? Att fortsätta tillverka fordon som går på fossila bränslen driver ju ingen utveckling framåt när det gäller att producera energi på ett hållbart sätt. Som det är nu tar vi ut mer av naturens tillgångar än vad som tillförs. Vi kommer att behöva fler jordklot om denna utveckling ska fortsätta.

I Tyskland har produktionen av solel ökat i mycket större takt än i Sverige, och vi har ungefär samma förutsättningar räknat i antal soltimmar.
Låt framrutan vara större än backspegeln!
Användarvisningsbild
Allinug
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1666
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 20:57
Kör: Volvo 240 -93, Volvo V70 2.5T -04

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav joel80 lör 13 dec 2014, 09:48

Elen i sverige är vääääldigt ren. Co2-utsläppet per kw är minimalt. Även i europa ligger co2-utsläppet per km med elbil bra mkt under det med motsvarande bil med fossila bränslen. Andelen förnybar energi i elnätet ökar dessutom i så gott varenda europeiskt land, så att tro att elbilar skulle försämra något är en villfarelse.
Det har inte lika stor effekt (minskning) av co2 i övriga europa som i norden än så länge, men är som sagt ändå bra mkt under nuvarande utsläpp på fossila bilar.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10591
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Lövet lör 13 dec 2014, 10:30

Intressant artikel i sammanhanget kring downsizing.
http://www.dn.se/motor/tester/tva-liter ... iter-ford/
Två storleksmässigt nästan identiska bilar, en med 2liters sugmotor fyra och en med turboladdad enliters trea. Resultatet vid samma körning? En drog 0,56 och en 0,57.
Tidigare bilar
BMW 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 LCI M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Lövet
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 10236
Blev medlem: ons 11 apr 2007, 09:58
Kör: Passat TDI190 4M R-Line, Audi A1 1.2t SB

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Sharkbait lör 13 dec 2014, 11:09

Lövet skrev:Intressant artikel i sammanhanget kring downsizing.
http://www.dn.se/motor/tester/tva-liter ... iter-ford/
Två storleksmässigt nästan identiska bilar, en med 2liters sugmotor fyra och en med turboladdad enliters trea. Resultatet vid samma körning? En drog 0,56 och en 0,57.



Så då spelar det ingen roll för konsumenten i slutända iallafall. Skillnad om det hade varit 0,2 vs 0,56.


Det är väl bara Ford som gynnas av detta. Mindre komponenter/matrieal men till samma pris/förbrukning som Mazda som har mer komponenter/matrieal.
Sharkbait
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 893
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:46

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 11:24

Lövet skrev:Två storleksmässigt nästan identiska bilar, en med 2liters sugmotor fyra och en med turboladdad enliters trea. Resultatet vid samma körning? En drog 0,56 och en 0,57.
Om bilarna är lika stora och väger lika mycket ska samma fysiska arbete uträttas. Dvs. energiåtgången blir samma. I praktiken betyder detta inte nödvändigtvis att samma mängd bränsle åtgår. Interna förluster och motorns arbetsområde (verkningsgrad) kan vara olika beroende på t.ex. utväxling. Men jag är inte överraskad. Jag tror att riktigt små motorer med litet antal cylindrar gynnas i körcykeln eftersom de inte belastas så hårt med accelerationer som gör att motorn arbetar i ogynnsamt överladdat område så ofta. Men i praktisk körning hamnar motorn mer ofta i överladdat arbetsområde och jämfört med en sugmotor som är lite större blir det ju samma sak i fyllnadsgrad. Det finns inga genvägar. Så länge som verkningsgraden är samma åtgår samma mängd bränsle för samma fysiska arbete.

Jag tror att downsizing till riktigt små motorer är cyklebeating, inget annat. Och Ford anger lägre förbrukning för Focus än Mazda anger för 3:an.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 11:44

joel80 skrev:Elen i sverige är vääääldigt ren. Co2-utsläppet per kw är minimalt.
Den är renare än i många andra länder. Men elen är ren även i Island, Norge, Schweiz och Frankrike. Det beror på att de länderna har stort inslag av geotermisk energi (Island), vattenkraft och kärnkraft. I övriga Europa och i övriga världen är det, med mycket få undantag, mycket dystrare läge. Rent av katastrofalt i en jämförelse.

joel80 skrev:Även i europa ligger co2-utsläppet per km med elbil bra mkt under det med motsvarande bil med fossila bränslen.
Nej, det stämmer inte alltid när man räknar korrekt. Men i några få länder stämmer det. Opartiskt.

joel80 skrev:Andelen förnybar energi i elnätet ökar dessutom i så gott varenda europeiskt land,
Att andelen förnybar energi ökar betyder inte nödvändigtvis att CO2-utsläppen minskar totalt sett. Det finns många exempel på det, t.ex. Tyskland. Vi får se hur det blir med Sveriges siffror när kärnkraften avvecklas. Och globalt sett är elproduktion otroligt CO2-belastande.

joel80 skrev:så att tro att elbilar skulle försämra något är en villfarelse.
Det är en olycklig villfarelse att tro på elbilar som en global lösning på transportsektorns CO2-problem. Vad vi i Sverige gör i vår ankdamm har ingen som helst betydelse i det stora hela.

joel80 skrev:Det har inte lika stor effekt (minskning) av co2 i övriga europa som i norden än så länge, men är som sagt ändå bra mkt under nuvarande utsläpp på fossila bilar.
Det är inte i länder med lågt CO2/kWh som det är problem med elbilar. Det är i länder med högt CO2/kWh som det är problem om man ersätter fossildrivna bilar med elbilar. Åtminstone CO2-mässigt. Om man skulle göra det idag skulle CO2-utsläppen totalt sett öka.

Jag tror att bränslesnåla fossildrivna bilar behövs under en mycket lång övergångsperiod. Att biltillverkaran anstränger sig är bra. Men det hade varit bättre om biltillverkarna siktade på bränsleförbrukning i verklig körning istället för bränsleförbrukning i körcykel. Jag är misstänksam mot motorer runt 1l med 3-cyl. De jag har provkört drar inte mindre i verkligheten vid normal körning än lite större motorer i jämförbara bilmodeller gör.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 11:54

Allinug skrev:Men det är väl fortfarande så att el är en mycket mer effektiv energibärare än fossila (begränsade) sådana?
El lider av överföringsförluster i elnätet på 7-10%. Samt omsättningsförluster i batteri på minst 10%-20%. Ett batteri som ger en hyfsad räckvidd väger uppåt 300 kg. Och då slår det ändå inte en tank diesel på kanske 50 kg som ger betydligt längre räckvidd. Så svaret är tydligt nej.

Allinug skrev:Att fortsätta tillverka fordon som går på fossila bränslen driver ju ingen utveckling framåt när det gäller att producera energi på ett hållbart sätt. Som det är nu tar vi ut mer av naturens tillgångar än vad som tillförs. Vi kommer att behöva fler jordklot om denna utveckling ska fortsätta.
Om alla fossildrivna bilar idag skulle ersättas av elbilar så skulle ännu fler jordklot behövas. Dels för att elproduktionen globalt sett ger högt CO2/kWh, dels för att råvaruframställning/tillverkning av alla batterier skulle belasta naturen enormt mycket. Det är troligen inte ens möjligt att framställa så många batterier som skulle behövas. Där tvistar de lärde fortfarande.

Allinug skrev:I Tyskland har produktionen av solel ökat i mycket större takt än i Sverige, och vi har ungefär samma förutsättningar räknat i antal soltimmar.
Jag är inte påläst om antal soltimmar i Sverige jämfört med Tyskland. Men jag har vistats mycket i båda länderna och spontant känns det som Tyskland är mer soligt. Vissa platser i södra Sveriges inland har mycket få soltimmar per år. Men oavsett detta är elen långt mer än 10 ggr så CO2-belastande i Tyskland jämfört med Sverige. Och CO2-utsläppen i Tyskland ökar.


Bränslesnåla fossildrivna motorer kommer att behöva spela stor roll under en överskådlig framtid.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Lövet lör 13 dec 2014, 12:04

Om småmotorerna drar lika vid samma körning men KAN köras snålare. Är inte det trots allt en förbättring?

Jag vill påstå att om man jämför exempelvis Volvo V70 T4 mot en äldre Volvo V70 2.4 exempelvis får man idag rejält mycket bättre prestanda för mindre förbrukning så trots allt har förbrukningenshysterin lett till något positivt.
Tidigare bilar
BMW 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 LCI M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Lövet
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 10236
Blev medlem: ons 11 apr 2007, 09:58
Kör: Passat TDI190 4M R-Line, Audi A1 1.2t SB

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 12:15

Lövet skrev:Om småmotorerna drar lika vid samma körning men KAN köras snålare. Är inte det trots allt en förbättring?
Det har jag aldrig förnekat. Körcykeln bevisar ju detta tydligt. Men förbrukningen i verklig körning är det som betyder mest för mig, inte i labbet.
Och en stor motor har en potentiell möjlighet att dra betydligt mera än en mindre motor. Det kommer man heller inte ifrån.

De två bilar jag kör till vardags (Focus 1,8 FFV samt V70II 2,5FT)drar nästan lika mycket i jämn fart på landsväg. Volvon luffar på mycket låga varvtal och Forden har ett betydligt högre varvtal i samma farter på högsta växeln. Trots Fordens lilla cylindervolym och avsaknad av överladdning drar den nästan lika mycket bränsle. Och då ska man komma ihåg att en 2,5FT inte är världens bränslesnålaste motor precis. En mycket stor del av förklaringen är att den omsatta cylindervolymen per körd sträcka är mindre i Volvon än i Forden. Jag har inte valfriheten att köra Forden snålare. Men givetvis kan jag lätt få Volvon att dra betydligt mera. Framförallt i stadstrafik. Då drar Volvon alltid mer än Forden. Men det är två helt olika bilar med olika vikter. Och i riktigt höga farter är skillnaden enorm, ja i vissa fall oändligt stor till Volvons nackdel i hastigheter som Forden inte klarar. :wink:
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav joel80 lör 13 dec 2014, 12:30

Camel skrev:
Spoiler »



Du har rätt i vissa av dina argument men jag tror och tycker att du ser lite väl mörkt på elbilens vara eller icke vara.
Så här ser det ut vad gäller utsläpp per Kwh beroende på energislag:
Bild
Olja och kol är såklart inte att föredra, men väldigt få länder (typ bara Polen) använder sig uteslutande av så smutsig el.
Bild

Kollar man då förbrukning av elbilar (några år gamla siffror, så troligen är det lägre förbrukning/utsläpp idag.) så hamnar de flesta länder på rätt låga nivåer per km eldrift.
Bild

Och slår man ut det per land/världsdel så ser det rätt bra ut även i Europa, med undantag för Polen då.
I USA är det en bit kvar, men även där ligger en Tesla på under 120g/km vilket är väldigt mycket mindre än genomsnittsbilen i USA.
Bild


Bildkälla:
http://www.elmat.lth.se/fileadmin/user_ ... upp_18.pdf
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10591
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav maxn51 lör 13 dec 2014, 12:59

Jag tror faktiskt på el bilen var på föreläsning där han gick igenom lite och en Otto motor har en värkningsgrad på 25-35% hänfört med elbilarna 80-95% och Sverige har som sagt ren el och skulle gärna vilja se dina "korrekta uträkningar" så jag kan jämföra med de ja fick presenterade på föreläsningen sen har jag en teori om att Sveriges elnät är hårt belastat redan. Den mesta strömmen går väll åt under dagtid när folk är vakna då borde det finnas el till el bilarna som man vanligtvis laddar på natten? Sverige och Europa bygger som sagt ut den "förnyelsebara elen" och jag tycker personligen att man bör ha kvar kärnkraften under övergångsperioden till ennu renare energi! Dom ggr när Sverige använder nästan alltid bra energi men kan som alltid bli bättre de ggr när det blir farligt Mke är när tx ett kärnkraftverk ligger nere för renovering en kall vinter. Själv får jag elen från vindkraft villket är billigt och bra enligt mig!:)

Ps
Kör dock ingen energi snål bil men som bruks bil skulle jag kunna tänka mig det om priset skulle gå ner så småning om
Ds
maxn51
Halkkörning
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 27 nov 2014, 22:55

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 13:14

joel80 skrev:Du har rätt i vissa av dina argument men jag tror och tycker att du ser lite väl mörkt på elbilens vara eller icke vara.
Så här ser det ut vad gäller utsläpp per Kwh beroende på energislag:
Nej verkligen inte. Jag står med båda fötterna på jorden och håller mig till fakta. Du har citerat mycket information i ditt inlägg som är starkt partisk och som utelämnar en del av sanningen.

joel80 skrev:Olja och kol är såklart inte att föredra, men väldigt få länder (typ bara Polen) använder sig uteslutande av så smutsig el.
Elen är mycket CO2-belastande i många länder världen över. Som jag skrev är elen ren endast i några få länder. Det är tyvärr verkligheten.

joel80 skrev:Kollar man då förbrukning av elbilar (några år gamla siffror, så troligen är det lägre förbrukning/utsläpp idag.) så hamnar de flesta länder på rätt låga nivåer per km eldrift.
Det finns många intressenter som räknar och räknar men aldrig kommer till svaret. Sanningen är och förblir att om man räknar källa till hjul så som den globala elproduktionen ser ut idag blir det stora problem om alla fossildrivna bilar skulle bytas ut till elbilar. Och då har vi inte ens tagit med batteritillverkningen i kalkylen.

joel80 skrev:Och slår man ut det per land/världsdel så ser det rätt bra ut även i Europa, med undantag för Polen då.
Några få länder i Europa ligger bra till som jag tidigare har skrivit. Men i övrigt ser det dystert ut i Världen. Några goda exempel finns i Sydamerika också, t.ex. Paraguay (Vattenkraft).

joel80 skrev:I USA är det en bit kvar,
De har en lång bit kvar.

joel80 skrev:men även där ligger en Tesla på under 120g/km vilket är väldigt mycket mindre än genomsnittsbilen i USA.
Intressant att du tar upp Tesla. Det är en mycket bra elbil. Model Tesla S finns med två olika batteristorlekar: 60 kWh och 85 kWh.
Siffran som Tesla använder i sin reklam är 1,5 kWh/10km vilket är för bilen med det lilla batteriet. Så här anger Tesla räckvidden:
60 kWh och 390 km = 1,54 kWh/10 km
85 kWh och 502 km = 1,69 kWh/10 km

Och de påstår i beräkningslathunden på sin hemsida att det åtgår 21,7 kWh för att ladda det lilla batteriet för 100 km körning. Det blir 2,17 kWh/10 km att jämföras med vad som anges i reklamen. Detta är inget konstigt, det är omsättningsförluster i batteriet samt laddarens verkningsgrad. Men det försämrar siffrorna betydligt. Och för bilen med det stora batteriet skulle siffrorna extrapolerat bli 2,38 kWh/10 km.

I alla elnät finns dessutom överföringsförluster på storleksordningen 6-10%. I USA anges "grid losses" till just 6% i genomsnitt. Med siffran 611 g CO2/ kWh för elproduktionen i USA och 2,17 kWh /10 km enligt TEsla för det lilla batteriet och inkluderat 6% nätförluster blir detta 140 g CO2/kWh för Tesla Model S. Det värde som anges i din källa är 120 g CO2/10km. Fortfarande en bra siffra men utan hänsyn till CO2 belastningen av batteriframställningen vilket kan ge upp till ytterligare 40-60 g CO2/10 km utslaget på 200000 km beroende på vem man frågar. Men noll är det inte, lång därifrån. Och Tesla är en mycket dyr bil som knappast kommer att kunna köpas av vanligt folk i Indien och Kina. De får hålla sig till elbilar som har betydligt sämre effektivitet.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Volvo lanserar nya trecylindriga motorer

Inläggav Camel lör 13 dec 2014, 13:22

maxn51 skrev:Jag tror faktiskt på el bilen var på föreläsning där han gick igenom lite och en Otto motor har en värkningsgrad på 25-35%
Elproduktion i termiskt kraftverk ligger på ungefär samma eller något bättre verkningsgrad än en Ottomotor. Men det låtsas man inte om i elbilsgänget.

maxn51 skrev:hänfört med elbilarna 80-95%
Vi har precis konstaterat i inlägget ovan att Tesla anger själva sin verkningsgrad till 70%. Och det är en ovanligt effektiv elbil.

maxn51 skrev:jag tycker personligen att man bör ha kvar kärnkraften under övergångsperioden till ennu renare energi!
Ännu bättre vore att bygga nytt. De gamla verken är inte så säkra som de nya. Och att vi ska kunna klara oss utan kärnkraften om vi ska klara klimatproblemen globalt sett är inte möjligt som det ser ut nu. Många nya kärnkraftverk planeras världen över.
Senast redigerad av Camel lör 13 dec 2014, 13:24, redigerad totalt 2 gånger.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till EVOLVE & Volvo Concept cars

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster