Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

#927102
Hade faktiskt en trepipig ford focus som hyrbil i våras. Trodde den var trasig först. Som hyrbil, visst vem bryr sej. Men vem _köper_ nåt sånt? Jag är ivf i mina egna ögon rätt så early adaptor, men ärligt talat, 3 cylinder, aldrig. Skakar och låter som en b230 med trasigt tändstift.
#927103
Camel skrev:Här finns mer info. Verkar lovande.

Provkörd: Världens bästa Volvomotor har tre cylindrar
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... r-provkord
Ljudet i 2 litersfyran som länkas till i slutet av artikeln. Alltså blä :*O/
#927131
Audi kör 24.000 mil på vissa modeller så steget var väl inte så långt kanske.
Frågan är om det inte kommer kompletteras med ett åldersintervall också? Gummi åldras ju även när bilen står still.
#927146
Jag skulle gissa att kevlar redan används i kamremmar :O
En snabb googling verkar halvbekräfta det. Nåt ska den ju förstärkas med och metall känns ju lite ute :)
#927154
En kamrem förstärkt med stål. Är det en kamrem eller en kamkedja då? :wink:
#927176
Ur ren bränsleeffektivitet så torde en 1,5l 3-cyl på 150hk vara snålare än en 1,5l 4-cyl på 150hk, mest beroende på att det är mindre med intern friktion och växelkrafter från kamdrivning och liknande...
#927186
BennyL skrev:Ur ren bränsleeffektivitet så torde en 1,5l 3-cyl på 150hk vara snålare än en 1,5l 4-cyl på 150hk/.../
Borde vara det, ja. Men i praktiken kan t.ex. en 1,0l 3-cyl på 125hk dra mera än 1,6l 4-cyl 150hk även om den stora motorn dessutom sitter i en tyngre bil. Allt enligt en ovetenskaplig test i tidningen AMS nr21 2012. Ovetenskapligt, ja. Men testet var under verkliga förhållanden. Inte körcykeln. Enbart antal cylindrar verkar alltså inte avgöra verkningsgraden i praktiken. Inte slagvolymen heller.

Exempel från testet:

Volvo V60 T3 (4-cyl 1,6 liter, 150 hk/240 Nm, 1647 kg) kördes med en snittfart på 83 km/h från Stockholm till strax utanför München med en snittförbrukning av 0,455 liter bensin per mil! Snålare än bränsledeklarationen med -10,8%.

Ford Focus 1,0 EcoBoost (3-cyl 1,0 liter, 125 hk/170 Nm, 1279 kg) kördes med en snittfart på 80 km/h från Stockholm till Simo, Finland med en snittförbrukning av 0,534 liter bensin per mil. Överskred bränsledeklarationen med +23,8%.
#927200
Det är olika destinationer och inget säger tyvärr att bara för att medelhastigheten är liknande så kördes bilarna på samma sätt. Bättre än folk som bara läser av färddatorn givetvis men ultimat vore om de kördes till samma ställe.

Att T3 är snål på riktigt skriver jag dock under på.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]