Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#905317
Massivt motorkoncept! Dubbelturbo med el-kompressor.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... vocars.com

Volvo Cars reveals 450 horsepower High Performance Drive-E Powertrain Concept

• Triple Boost Technology takes Volvo’s four-cylinder Drive-E Powertrain petrol engine to 450 BHP
• Further proof of Volvo’s commitment to delivering driving pleasure through down-sizing

Volvo delivers a unique combination of performance and efficiency with the High Performance Drive-E Powertrain Concept - a triple boost 2-liter 4-cylinder petrol engine with no less than 450 hp.

Following the successful introduction of Volvo’s Drive-E Powertrain range in 2013, Volvo’s powertrain team once again demonstrates its technological leadership in emission-reducing turbo technology.

“When we launched the Drive-E powertrain family, our aim was to deliver the most advanced 4-cylinder engines in the industry based on emissions and fuel consumption relative to performance and drivability. We knew that 320 hp in our petrol configuration was just a starting point. The 450 hp High Performance Drive-E Powertrain Concept, demonstrates this ambition and the versatility of the Drive-E Powertrains,” says Dr. Peter Mertens, Senior Vice President for Research and Development at Volvo Car Group.

The 450 hp High Performance Drive-E Powertrain Concept is based on a set of technologies not usually found in a four cylinder engine. The engine utilizes two parallel turbochargers, which are fed by an electrically powered turbo-compressor. The compressed air from this unit, rather than being fed to the cylinders, is instead used to spool up the two parallel turbochargers. Fuel is fed by a dual fuel pump working at 250 bar pressure. With this kind of power density, this triple boost installation and unique fuel system, enables a very dynamic drivability without any turbo lag, compared to a mono-turbo.

“There are several high power small size applications where one large turbo is used to create a high level of power available from other manufacturers, but the driving experience suffers due to slow engine response. We felt that with our heritage of being among the first car companies to embrace and offer a broad range of turbo technology since 1981, that we could improve this,” says Michael Fleiss, Vice President of Powertrain Engineering at Volvo Car Group.

The High Performance Drive-E Powertrain Concept attracted the attention and involvement of Volvo Cars suppliers AVL, Denso and Volvo Polestar Racing at an early stage, which allowed theories and technologies from racing applications to be infused in the development process.

“This was a very exciting project as we pioneered a combination of technologies in the same application, and the result is a quite unique engine with its high power yet quick response. Above all, its compact size improves weight distribution between the front and rear axle and lowers the center of gravity - two factors that have a significant effect on the handling, whether it is a race car or a street car,” said Mattias Evensson, Race Engine Director at Volvo Polestar Racing.

“It may sound odd, but this 450 hp powertrain concept is an important part of the Drive-E development program. Down-sizing must offer customers attractive and usable power for broad scale emissions reduction to work. Compact powertrains free up space and weight in the structure of the car, which can be used for electrification and even further emissions reduction. And that is our ultimate ambition,” concludes Dr. Mertens.
av Sveno
#905399
Oj oj! Denna motor verkar riktigt lovande!! Sätt den i en evt. framtida V40 Polestar, då kommer jag att köpa! :D
av Schmoyoho
#927125
Vad exakt är fördelen med både turbo och kompressor? I pressmeddelandet säger man att man matar kompressorn till turboaggregaten för att bli av med turbolagget men kan inte samma sak uppnås genom att helt enkelt använda enbart en kompressor för överladdning? Det enda man tar upp är hur turbofördröjning är dåligt för körupplevelsen.

Edit: Jag såg videon nu och motorljud i all ära men för 450 hk, den utlovade körbarheten (antagligen 8-vxl automaten också?) och en förhoppningsvis ganska låg förbrukning så låter den oklanderligt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#927147
Kompressor har man ofta innan turbon för att gasflödet är såpass lågt att turbon får lång spool up-tid och den blir slö i botten. Anledningen till att inte köra kompressor över hela registret är att det är en sämre överladdningslösning som man helt enkelt vill använda så lite det bara går.
av Schmoyoho
#927197
Jag kanske fattat fel men är inte dagens VEA-motorer kompressormatade? Är det ett undantag man gör för att kunna kombinera hög effekt och liten motor eller har man kompressor+turbo även här men i någon annan konstellation?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#927286
VEA är bara T6 som har konventionell kompressor och turbo. De andra har bara turbo.
Prototypen har el-kompressor (+ 2 turbo) om jag förstår rätt, verkar vara "det senaste" bland motortillverkare. ex Audi RS5 TDI
av Schmoyoho
#929112
"The compressed air from this unit, rather than being fed to the cylinders, is instead used to spool up the two parallel turbochargers. Fuel is fed by a dual fuel pump working at 250 bar pressure."

Om det revolutionerande med konceptmotorn är att kompressorn matar turboaggregaten, var kommer då kompressorn in på dagens T6:a? Eller var kommer turbon in om kompressorn redan matar cylindrarna?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]