...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#794108
Hej,

ska köra upp för utökad b-behörighet (släpvagn) och har för det hyrt ett färdiglastat släp av en trafikskola.

Nu visar det sig att dom bytt till dubbdäck på släpvagnen och jag har fortfarande sommardäck på bilen och är helt utan planer att byta än på ett bra tag.
Körskolan som jag hyr av säger att jag får köra med sommardäck på bilen och dubbdäck på släpvagnen.

En kollegas sambo som är körskolelärare var osäker och hörde sig för på sitt jobb, där är dom överens att jag måste ha vinterdäck även på bilen men att det går bra med dubbfria.

Så här säger transportstyrelsen:
En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.
Dvs dom säger vinterdäck, men nämner å andra sidan inte om en bil med sommardäck får dra en släpvagn med vinterdäck.

Vad säger ni? Törs jag dyka upp på uppkörningen med sommardäck på bilen eller lär jag ställa mig och byta till dubbdäcken bara för att byta tillbaka efter uppkörningen?
av rid54
#794136
Går det inte att kontakta uppkörningsinstitutionen och höra med dem? Det kan ju inte vara helt okänt att aspiranter kommer med hyrda släp och just detta med vinterhjul känns ju lite fånigt om man behöver anpassa sig för ett tillfälligt hyrt släp... Når det inte är lag på att vintersulorna ska vara på än.
Användarvisningsbild
av joel80
#794138
Jag hittade det här när jag googlade:
Under perioden 1 december–31 mars när det inte är vinterväglag får släpet ha dubbdäck, odubbade vinterdäck eller sommardäck, oavsett vad det sitter för däcktyp på dragbilen.
http://www.dackinfo.se/vinterdack/regler-for-slapvagn/

Det finns ingenstans där det står att man måste ha vinterdäck på bilen om det är vinterdäck på släpet. Kravet och lagen verkar vara till för att man inte ska ha sämre däck på släpet vid vinterväglag, och därmed riskera sladd på släpen när man bromsar och har bättre bromsverkan på bilen.


Edit:
Hittade även det här:
Vinterdäckslagen förenklad:
Du får inte ha sämre däcktyp på släpet än på bilen. T.ex. med dubbdäck på bilen måste du ha dubbdäck på släpet. Även om det inte är att rekommendera så får du köra med dubbdäck på släpvagnen och sommardäck på bilen i december om det inte är vinterväglag.

http://privat.bahnhof.se/wb203348/bekort.html


Edit2:

Ytterligare en källa:
Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid sommarväglag

Bil ...................... Släp
Dubbade ............ Dubbade eller odubbade vinterdäck, sommardäck
Odubbade .......... Odubbade eller dubbade vinterdäck, sommardäck
Sommardäck ...... Odubbade eller dubbade vinterdäck, sommardäck


http://www.disab.nu/wp-content/uploads/ ... fordon.pdf
Användarvisningsbild
av Brainy
#794396
Svar från transportstyrelsen:

Krav från 1/12 - 31/3
Om bilen har dubbdäck så skall släpet ha dubbdäck OM det råder vinterväglag.
Om bilen har odubbat vinterdäck så får släpet vara dubbat eller odubbat om det råder vinterväglag.

Så i ditt fall så gäller det om du gör körprovet tom 30/11 så kan din kombination vara ok OM det inte råder vinterväglag, vid vinterväglag oavsett årstid så skall man ha vinterdäck. Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras , om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.
Användarvisningsbild
av joel80
#794479
Nu har det ingen betydelse för dig, men jag tycker transportstyrelsen tolkar lagen konstigt vad gäller perioden 1/12 - 31/3. Det finns inget jag hittat i lagtexten som stödjer deras påstående om att din kombination skulle vara olaglig den perioden heller, så länge det inte råder vinterväglag.
Kravet på vinterdäck under den peroiden gäller ju inte heller om det inte är vinterväglag. Om det är +5, solsken och torr väg är det ju inte olagligt att köra med sommardäck..
Användarvisningsbild
av Allinug
#1126762
Visst måste man tolka reglerna som att det är OK att köra med dubbdäck på bilen och sommardäck på släpet nu när det inte är vinterväglag?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]