...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#719248
Jag vet inte hur mycket personlig integritet som skymfas här.. det är ju inte riktigt så att man kan identifiera Audi-ägaren utifrån filmen..
:)
Men visst, det är inte mycket som undgår kameror idag.. Skulle inte bli förvånad på om det kommer lite filmer från masskrocken på youtube snart.. om det inte redan finns.
#719324
Någon kanske kan detta bättre än mig men det är väl så att man får filma hur som helst offentligt (ej skyddsobjet så klart) men det blir olagligt så fort du monterar fast kameran för att filma en offentlig plats?
Användarvisningsbild
av joel80
#719347
Ja det stämmer. Kameran måste stängas av när du inte längre befinner dig vid den. Så att filma ut genom fönstret när jag kör bilen är okej.. om jag skulle ha kameran på i bilen även när jag inte är där bryter jag mot reglerna. Kameran stänger automatiskt av sig när jag stänger av bilen så jag slipper det problemet.

Däremot kan det vara fel att lägga upp videos på nätet där du kan identifiera enskilda personer.. jobbar man inom presskåren är reglerna inte lika hårda. (Alltså om man lägger upp saker på en sajt som har en ansvarig utgivare och som är registrerad som nyhetsmedia/press.)
av llesrof
#719446
Micce1980 skrev:Någon kanske kan detta bättre än mig men det är väl så att man får filma hur som helst offentligt (ej skyddsobjet så klart) men det blir olagligt så fort du monterar fast kameran för att filma en offentlig plats?
Bara för att något är lagligt så innebär det inte måste vara moraliskt försvarbart. Bara för att det är lagligt att åka runt och filma mig så betyder det inte att jag känner mig bekväm med det.
Användarvisningsbild
av joel80
#719453
Så du tycker alltså inte att det är moraliskt försvarbart att lägga ut videos på idioter i trafiken? (Det går inte ens att identifiera dig även om jag lyckas filma dig... kör du även Audi?)
Jag tycker det är betydligt mer omoraliskt att köra på det sättet som de jag lagt ut video på gör.
Plus att det väl måste vara lite kul att se sånna här situationer och beteende som jag är säker på många på forumet irriterar sig på. Är du en av de som normalt kör så illa förstår jag att du kanske blir upprörd, men jag tänker inte ta hänsyn till det. (Därmed inte sagt att du verkligen är en av de som kör så..)
av llesrof
#719466
Jag ogillar folk som bär sig illa åt i trafiken och jag ogillar att folk hängs ut. Två fel blir sällan ett rätt i min matematikbok. Dessa fel har inget med varandra att göra. Jag ogillar fenomenet som sådant att jag aldrig vet om någon filmar mig utan mitt godkännande eller har informerat. Att det sedan är lagligt är en annan sak. Det är också en annan sak om jag råkar fastna på någons semesterbilder eller när SVT filmar en väg och jag råkar köra förbi.
Användarvisningsbild
av joel80
#719474
Menar du att man på det här sättet hänger ut folk?? På vilket sätt då? Kan du identifiera förarna?
Om man inte kan se vem som kör och ta reda på vem det är kan du väl inte mena att jag hänger ut folk?
av Lövet
#719492
Regnumret är inte ens i närheten av att synas. Hela skylten är full med snö. Filmen får stanna.
av llesrof
#719525
...lägga ut videos på idioter i trafiken
...eller hänga ut, även om förarna är svåra att identifiera. Känns mest som en semantisk fråga för mig. Förarna du filmar i syfte att beskriva som idioter, för det är ju det som det verkar gå ut på, har ingen chans att försvara sig och ge sin förklaring. Du får filma på hur mycket du vill och lägga ut på nätet så att du och dina gelikar kan peka finger och raljera. Jag tycker att det är ett ofog. Du tycker att det är okej. Vi tycker olika och sedan är det inte mer med det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 356
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]