...

Moderator: Moderatorer

#716909
Hej

Jag har en dashcam... en sån där som typ alla ryssar har för att ha bevis i försäkringsfrågor. (Och som t.ex filmade när flygplanet krashade på motorväg för några veckor sen.)

Tänkte dela med mig av kommande incidenter och diskutera lite trafikvett och trafikfrågor runt "vanliga" händelser och irritationsmoment.

Vi kan börja med två st händelser som inträffade idag på väg ut ur Stockholm med inte mer än nån kilometers mellanrum.

Vi börjar med en struntad väjningsplikt. Jag håller ca 50km/h eller något under, det är lite småhalt, inte glashalt. Jag ser bilen en stund innan och är uppmärksam på honom då han kommer med sån fart fram mot väjningsskylten, så det är ingen större krockrisk. Vore jag lite mer defensiv förare skulle jag såklart redan då bromsat, men jag är inget skolboksexempel, och gillar kanske att skrämmas när någon gör fel. (Förlåt.. skitdumt men man blir så irriterad.)
Bromsa, tuta, blinka.... :
[youtube]Ftcbu0txuPw[/youtube]


Nästa läge är påfarten på essingeleden. Varannan bil då det är mycket trafik, jag ska svänga in bakom långtradaren här:
[youtube]mLc4xRMs20U[/youtube]
Som ni ser kommer ett riktigt stolpskott bakifrån i ytterfil och tycker ett dubbelt filbyte blir skitbra rakt framför (in i mig om jag inte haft koll) när jag visat länge och tydligt att jag ska ut. Dessutom ett modigt stolpskott med en polis bakom. Blev riktigt sur på att polisen inte orkade ta honom. Det är sånna förare som orsakar olyckor, inte om jag kör i 120 på 110-väg.

Kommer säkert mer... :roll:


***********************************************************************************
Vill man skicka ett gästklipp till min kanal, använd t.ex wetransfer.com och skicka
filen till [email protected] med en liten beskrivning, namn och var det är filmat. :)
Senast redigerad av 165 joel80, redigerad totalt 0 gång.
av jpennerb
#716931
Kan bli en rolig tråd det här. Jag själv brukar tuta, blinka och skrika(fast det hörs ju inte :lol: ) på många bilar som agerar som idioter. Troligen är det lika många som gör det samma mot mig. Min bättre hälft brukar brukar säga till mig när jag sitter vid ratten att hålla igen, speciellt när våra 2 åring sitter i passagerarstolen :roll:

När det gäller filmerna speciellt sista så försöker audin(inge konstigt ett det var en sån) att rädda en dåligt planerad filbyte. Brukar själv göra liknande men inte i rusningstrafik och verkligen kolla att det är tomt. I detta läge hade varit bättre att missa avfarten och ta av nästa. Sen att snuten finns i närheten har bilen troligen ingen aning om.

Förresten, vad tyst du är i bilen då jag hade sagt några väl valda! :D
av Andis
#716956
Var köper man en sån kamera. Kan vara bra att ha ifall någon gör en hel konstig körning inärheten av en.

Samt.

Redan många som tror att min är en civil polisbil kanske man får ännu lugnare runt sig med en sån kamera monterad fram.
Specillt roligt kvälls tid när många smygger upp sakta bredvid när jag ligger i innersta filen i exakt fart begränsningen på farthållaren och dom tittar in för att se om det är en polis. Ibland kör dom vidare har jag svart jacka lägger sig dom ofta bakom. :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av joel80
#716966
Haha.. jag har en snart 2-åring jag också som verkligen lär sig precis allt man gör och säger nu så jag börjar vänja mig med att bara svära och förbanna dem i huvudet, även när jag är själv. Ibland kan jag kanske tappa det.. ni kommer säkert få höra. :D

Kameran jag har filmat med här ovan är en SmartcamHD som jag köpt på http://www.smartcamdirect.com. Kostade 84,99 GBP som med frakt blev lite drygt 1000kr.

Har en annan i den andra bilen som var billigare men funkar minst lika bra. Däremot är det vanliga SD-kort i den dyra vilket jag gillar om jag ska tanka ur den ibland då det bara är att trycka in i macens SD-kortsplats. Den andra har ett sånt där superlitet minneskort som man har i mobiler idag.

Jag har lagt upp några bilder på hur jag satt upp dem i våra bilar i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=100


Edit: Den andra kameran jag har är köpt här: http://www.chinavasion.com/china/wholes ... Detection/
Kostade under 700kr inkl frakt.

Det finns dyrare kameror som har GPS också som visar hastighet och position (koordinater). Men jag vet inte om det hade gynnat mig så bra ibland.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#718930
Kanske kommer i nästa version av kamera jag köper... Frågan är bara om det skulle vara roligare för mig, eller bara för er. :)

Fast i de två övre exemplen körde jag inte för snabbt. Möjligen lite för aggressivt då jag av irritation inte bromsade direkt när jag såg att bilen skulle bryta väjningsplikten.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#719132
Här kommer en till..

Sånt här retar mig lite.. Han tjänade inget på omkörningen heller då det låg 2 plogbilar i bredd så man inte kom vidare. När det sen gick att köra igen körde han inte speciellt snabbt och jag var körde om honom utan att köra fort.

[youtube]jAEIFPHwJ4Y[/youtube]

Snacka om att köra på marginalerna.. hade inte volvon bromsat hade det nog smällt... men idioten förutsatte väl det.
av llesrof
#719141
Audi igen.

För övrigt... det är inte FRA som är ett hot mot den personliga integriteten. Det är alla j-vla mobilkameror och liknande som är det :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 356

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]