...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#684672
Min fråga grundar sig på att jag fick syn på den här lydelsen när jag gjorde provfrågor inför teoriprov, jag håller på att ta MC-kort.

C6 Förbud mot trafik med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn
Märket anger förbud mot trafik med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn av annat slag än påhängsvagn eller släpkärra.

Då började jag kolla. En släpvagn markeras med en fyrkantig skylt, röd ytterkant och gul inuti.
http://www.trafikverket.se/Foretag/Traf ... s/Villkor/

Så här ser skylten ut. http://korkortonline.se/teori/vagmarken ... marken/c6/

Wikipedia har ju inte alltid rätt, men deras utläggning om släpvagn/släpkärra är ju i alla fall bättre än lagtexten. Tror jag...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagn

Lagtexten (som är lagom luddig så ingen ska veta vad de menar) om släpvagn resp. släpkärra:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.HTM

Släpkärra
En släpvagn med oledad dragstång där den statiskt vertikala last som förs över till dragfordonet inte överskrider 10 procent av släpvagnens totalvikt eller 1 ton.

Släpvagn
Ett släpfordon på hjul eller band som är inrättat för att dras av ett motorfordon, en traktor eller ett motorredskap.

En lustig sak i det hela är att man ingenstans i Trafikförordningen hänvisar till denna lag. Och inte ett ord om släpkärra.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Så slutligen, har någon sett eller hört talas om en släpvagn till en bil? När man googlar får man miljoner träffar på släpvagn fast det egentligen är släpkärra det gäller.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#684757
Det finns släpvagn till bil (om än sällsynta), är antagligen för att kunna ha tillåten vikt utan att påverka kultrycket negativt. Min högst personliga tolkning.
Utan att lusläsa dina länkar så rent spontant anser jag att en släpkärra är en påhängsvagn dvs 1 axel och en släpvagn har minst 2 axlar varav den främsta med vridkrans eller ledad på annat vis.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#685099
Enkelt sagt betyder skylten att du inte får åka in med dragstång som är ledad. Med andra ord så kan ingen lastbil med vbg alt. Bult o ögla passera. Vanlig personbil med "handske" och kula ska få passera. Har för mig det är så iallafall.
Användarvisningsbild
av erikn
#685182
Ja, så har jag också förstått det. Men jag är fortfarande nyfiken på om det finns släpvagn till bil. Det närmaste jag sett är transportvagnar för mindre arbetsfordon på 5-10 ton, men inte någon som är så liten att det passar efter en bil.

Jag har en gång sett skylten vid en McDrive, jag gissar att de inte ville ha släpkärror åkandes förbi men det är egentligen tillåtet...
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#685822
erikn skrev:Ja, så har jag också förstått det. Men jag är fortfarande nyfiken på om det finns släpvagn till bil. Det närmaste jag sett är transportvagnar för mindre arbetsfordon på 5-10 ton, men inte någon som är så liten att det passar efter en bil.

Jag har en gång sett skylten vid en McDrive, jag gissar att de inte ville ha släpkärror åkandes förbi men det är egentligen tillåtet...
Traktorer kan ha ledat har jag för mig, vet itne om personbilar kan ha det. Inget jag sett iallafall. Dock har jag sett lastbil med kula. Undra om det är OK att ta driven då? :lol:
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#685827
Hilmer skrev:Det finns släpvagn till bil (om än sällsynta), är antagligen för att kunna ha tillåten vikt utan att påverka kultrycket negativt. Min högst personliga tolkning.
Utan att lusläsa dina länkar så rent spontant anser jag att en släpkärra är en påhängsvagn dvs 1 axel och en släpvagn har minst 2 axlar varav den främsta med vridkrans eller ledad på annat vis.
Hur tänker du då när du ser en husvagn med boggi undrar jag? :/ Även trailers tekniska benämning är påhängsvagn(tre axlar, samt vändskiva) .

Själv sorterar jag såhär:

Trailer(påhängsvagn)
Släpvagn(ledad)
Släpkärra(handske)

Funkat bra för mig o ingen verkar missförstå mig :) Hittils
av Amarace
#685918
Hilmer räknar nog in ett släp/husvagn med Boggi också till samma som en med en axel så länge uppbyggnaden är samma (en ram med dragstången fast och axeln/axlarna monterad i ramen), kan ju även ha 3 axlar lika gärna.

Trailer blir fel, för det kan man kalla alla modeller egentligen, Semitrailer blir mer rätt.
En Släpvagn kan ha handske också (beroende på vikt), även om det är ovanligt med så små släpvagnar. Och en kärra kan ju ha ögla likaväl som handske beroende på vad man drar med

Jag tycker såhär:

SLäpkärra är allt som har en fast dragstång monterad i ramen på kärran, kan ha en axel likaväl som flera.
Släpvagn har ledad dragstång, och måste därför ha minst två axlar varav den främre är svängbar (en "dolly"), men kan ha många axlar.
Semitrailer är en påhängsvagn med en eller många axlar, måste ha den monterad endera på en dragbil med vändskiva el liknande eller en dolly med vändskiva.

Men sånt här har nog många namn beroende på var man bor och är upplärd.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]