...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blixnabb
#568477
Lata personer som inte kan köra 50m extra och vända i vändzonen skall inte ha körkort.
Jag HATAR alla dessa personer som tycker att min infart är perfekt för att vända på.
Nu är det inte så att jag fördömmer alla, mina grannar får mycket gärna vända på min uppfart.
Senast var det en uppe och vände nästan i mitt garage, snacka om att jag blev sne.
Min uppfart är visserligen bred(drygt 2 bilar) men inte så lång (2,5 bil) och bara 5-6m till vägen från huset(vinkelhus och jag har mina bilar inne i vinkeln)
Vi har alla en gräns för var vår "privata" gräns går och min går definitvt vid min tomtgräns.
av Tompamannen
#1130211
Jag har samma "problem" som gamla gubben i tråden. Men i mitt fall så är bilarna inne i trädgården och vänder.
Bor i änden på en återvändsgata som är ungefär 30m lång från gatan som går genom området. Kör man in på "min" gata så har man 2 alternativ. Antingen backar man tillbaka 30m eller så fortsätter man förbi mina 120cm höga pollare (40x40cm) som ganska tydligt markerar att man kör in på en fastighet eftersom asfalten övergår i singel. Sedan vänder man inne i min trädgård. Finner detta ganska irriterande då jag har byggt små murar och annat som är populärt att köra emot när man är inne och vänder.
Jag vet inte hur jag ska ställa mig till problemet. Vill inte sätta upp stora motordrivna grindar och sånt för då får posten och tidningsutdelaren problem att vända. Och dom respekterar att bara rulla in nån meter med framhjulen och det har jag inget problem med. Det är dom som kör in trädgården, fram till min parkerade bil och backar emot min knäckstensmur osv. som jag vill ha bort. Tror ni det räcker med en skylt "privat område"? Eller tänker folk som redan bestämt sig för att skita i att backa "den där skylten skiter jag i"?
Jag bor alltså mitt i ett villaområde där husen ligger ganska tätt, tomterna är 700-1000m2 stora och jag har ca. 10-12m till mina pollare när man kör in och vänder. Så det är inget litet intrång, dom är nog inne 15m på tomten och vänder.
av Lövet
#1130222
Jag skulle skaffat grind och satt postlådan utanför tomten
av Tompamannen
#1130240
Jag har redan postlådan på utsidan, precis bredvid ena pollaren. Blir så mycket bök med grind, typ när man får besök och barnens kompisar och så. Har beställt en skylt nu iaf. Får se om det minskar frekvensen "vändare".
Användarvisningsbild
av frasse4
#1130248
Jag skulle nog börja med en privat område skylt och se om det hjälper.
av Tompamannen
#1130262
Är ju inte bara det att man riskerar att få bilen påkörd och att dom är uppe och backar i min mur. Min minsta kille är 2 år och man vill ju gärna kunna släppa honom längre än en meter ifrån sig utan risk för att det kommer en bil farandes in på tomten med allt vad det innebär. Ska nog skaffa mig en sån där vit/röd-plastkättning som man kan hänga mellan pollarna, iaf. när lillkillen är ute.
av Exyzäta
#1130265
Vallgrav, spikmatta, minfält, bommar, hagelbrakare, varning för lösspringande hund, idéerna är många men lagligen få.

Prova med en skylt till att börja med och sen stega upp därifrån.
Användarvisningsbild
av Derank
#1130272
Hos en bekant löste vi det enkelt genom att sätta ut 2 blomlåder, då blir det för krångligt för folk att backa och trixa, borde funka med ett par större koner ochså, typ superkon el liknande. Finns att köpa hos bla ramudden.
av Tompamannen
#1130442
NilsO skrev:Låter som att de som kommer dit gör det av misstag. Kanske en skylt om återvändsgränd och "vändzon saknas" eller något vid början av gatan?
Ja till 95% är det säkert så, men dom flesta kör in några meter, ser sig omkring, och fortsätter sedan in i trädgården för att vända. Dvs. man klarar inte att backa tillbaka där man kom ifrån. Får se när min skylt kommer som är beställd om det gör nån skillnad.

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]