...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
#564048
Ehm- Innan du använder trottoaren.... När jag bodde i hus så var även trottoaren utanför huset min. Tror faktiskt att samma sak gäller där. Eller så var det bara en grej för den komunen. Bäst är att du stirrar surt på honom när du åker till vändplanen;)
Användarvisningsbild
av SvenB
#564073
Nej, du äger nog inte trottoaren framför ditt hus. Men i många kommuner är du skyldig att snöröja den.
av llesrof
#564206
Egentligen är det ju synd om gubben om han inte har något annat roligt i livet än att bevaka sin garageuppfart. Bjud honom på en kopp kaffe vettja :D
Användarvisningsbild
av wissel
#564243
Jag hade samma problem på min tidigare garageuppfart, det blev en vändplats för taxi....jag lovar er
att den dagen någon backar eller kör på din bil på din egen infart.....då är snällheten borta. vart fall tog min slut där.
Jag lade ut spikplank varje morgon när jag åkte och varje kväll jag kom hem. Tog en vändning snabbt :-)
av Linqid
#564284
Provocative skrev:Ehm- Innan du använder trottoaren.... När jag bodde i hus så var även trottoaren utanför huset min. Tror faktiskt att samma sak gäller där. Eller så var det bara en grej för den komunen. Bäst är att du stirrar surt på honom när du åker till vändplanen;)
Säker på att trottoaren tillhörde din tomt? Mer vanligt är däremot att kommuner kräver att villaägare ska sköta om eventuella trottoarer som finns runt ens tomt. Dvs skotta, sanda, etc.

Edit: Pucktvåa, missade sida två... :wink:
av Linqid
#564287
Mabuse skrev:
llesrof skrev:Hade jag vart gubben hade jag lagt ut fotanglar. Det måste man ju få göra på sin egen tomt?
Nja. Du får lägga ut dem, men om någon blir skadad pga det (eller om hans bil får punktering) åker du på det.
Precis som när en inbrottstjuv halkar på din osandade garageuppfart på vintern, så åter du som ansvarig fastighetsägare på det. Eller om du sätter upp snubbeltråd i garaget och inbrottstjuven snubblar på den och bryter foten. Då åker du också på det. (Om du inte "städar undan" beviset förstås, dvs snubbeltråden och inbrottstjuven.)
Vad har du för lagstöd som stödjer detta? Jag har svårt att tro att någon som snubblar på en uppsatt tråd inne i mitt eget garage (eller hus för den delen) kan anmäla mig för det. Och angående ens tomt eller garageuppfart, så ställer jag mig tveksam till även det. Intilliggande trottoar kan jag köpa, eftersom många kommuner har som krav att man ska skotta och sanda dessa, men min egen uppfart... Beträdes på egen risk? Jag säger inte att du har fel, men skulle vilja ha en källa.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#564306
Skadestånd till inbrottstjuv

"Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.×. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig."
av Provocative
#564336
Linqid skrev:
Provocative skrev:Ehm- Innan du använder trottoaren.... När jag bodde i hus så var även trottoaren utanför huset min. Tror faktiskt att samma sak gäller där. Eller så var det bara en grej för den komunen. Bäst är att du stirrar surt på honom när du åker till vändplanen;)
Säker på att trottoaren tillhörde din tomt? Mer vanligt är däremot att kommuner kräver att villaägare ska sköta om eventuella trottoarer som finns runt ens tomt. Dvs skotta, sanda, etc.

Edit: Pucktvåa, missade sida två... :wink:
Ja, jag ägde den. Komunen utförde bara service på den. Dvs att de asfalterade den för 30år sedan. Egentligen så spelar det ingen roll. Frågan här är ju om lilla farbror har rätt eller inte. O för att slippa problem så får man väll leta upp en annan garageinfart där ägaren inte är sur eller så får man vända på avsedd plats. Problemet kan inte vara så svårt att lösa.
Användarvisningsbild
av SvenB
#564342
Nej man tycker inte det. Åka 3 minuter tidigare hemifrån så man "hinner" åka upp till vändplanen och vända.

Funderar på hur jag på bästa s&au[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]