...

Moderator: Moderatorer

av DarrenB
#563456
Hejsan!

Jag undrar huruvida man får utnyttja någons garageuppfart tillfälligt för att underlätta att man vänder sin bil på en gata?

Så här är det: Vår förskola ligger i ett villaområde precis nära en tomt med ett gnälligt pensionärspar som inte har bättre saker för sig än att klaga på folk. Ibland måste jag vända bilen och kör då upp lite snabbt på deras uppfart för att lättare kunna vända håll på bilen och parkera åt andra körriktningen. Till saken hör att jag bara har nosen på bilen kanske en meter in på garageuppfarten innan jag snabbt vänder. Jag har alltså hjulen på grannens uppfart i max 3 sekunder! Det är dessutom skaftväg så det är inte precis att jag stör eller sliter på deras uppfart och jag gör inte detta varje dag utan kanske 1 gång per vecka då man har bråttom.

Vad är det som gäller?

För det första; gör jag fel rent juridiskt då jag "lånar" deras garageuppfart några sekunder för att vända bilen?
Kan han anmäla mig på något sätt?

För det andra; har grannen rätt att bli irriterad på mig även om det inte är olagligt det jag gör?
Jag själv skulle tex inte reflektera över att någon backar och kör in någon meter på vår uppfart.

För det tredje; en av familjerna som går i förskolan bor i det andra huset som delar skafttomten och teoretiskt sätt skulle jag kunna hävda att jag utnyttjar deras rätt till skaftvägen, eller?


Jag är ingen rättshaverist så jag tänker inte bråkar med gubben om jag inte har rätt men samtidigt vill jag veta vad som gäller utifall jag hamnar i diskussion med grannen. Han har redan gnällt en gång och kommer säkert att gå på mig en gång till.
av GustafBrink
#563490
Hejsan!

Jag tror tyvärr att du kan vara i blåsväder angående möjlighet att nyttja annans uppfart för vändning. Att tränga in på någons tomt räknas som hemfridsbrott och är möjligt för personen att anmäla. Väl att märka , jag förstår inte riktigt din beskrivning av tomtuppfarten. Men generellt gäller det ca 50-100 meters gränsen vid boningshus och jag kan svårligen tänka mig att avstånden i en urban miljö blir mycket mer än så. Även att beakta är väl möjligheten till irritationsmoment hos pensionären i fråga. jag tror inte du är den enda som utnyttjat en uppfart för att vända, men om det ligger en förskola så som du beskriver är väl risken rätt stor att du inte är den enda föräldern som nyttjar just denna uppfart som vändzon.
Användarvisningsbild
av SvenB
#563491
Jag tror nog att GustafBrink är nära sanningen. Det är nog ganska många, inte bara du, som vänder på den garageuppfarten. Så jag kan förstå irritationen. Hur långt är det till vändmöjlighet där man inte kör in på tomt? Det kanske uppfattas som nonchalant att inte utnyttja en vändplan längre fram. Jag bodde tidigare brevid en familj där mannen hade färdtjänst och färdtjänstfordon ofta vände på min dåvarande garageuppfart i stället för att köra 75 meter till vändplanen.
av DarrenB
#563513
Jo visst finns det en vändplats men det tar några minuter extra och ställer till det då det är många cyklister som tvärsar den riktiga vändplatsen. Minuter som behövs på morgonen i vår stressade värld! :( Det är inte hela världen, jag kan köra de extra metrarna om det nu klassas som hemfridsbrott. Jag tror däremot inte att det är så många som gör så som jag gör eftersom de andra föräldrarna som provat har blivit utskällda. Man kan tycka att det är lite larvigt då det handlar om att man kör en meter in med hjulen. Sen är ju frågan om grannen drar det så långt att han anmäler mig för hemfridsbrott.

Hur är det med själva trottoaren precis utanför hans garageuppfart, den måste jag väl ändå få utnyttja för att vända bilen? Då kan jag ju vända bilen och köra upp hjulen på trottoaren utan att han borde ha något att säga till om eller?
Har egentligen ingen lust att lägga min energi på att bråka med grannen men man vill ha torrt på fötterna utifall att han ändå tycker att jag inte ska ha nosen på bilen (en V70 by the way ;)) svävandes över hans tomtgräns.
Vill liksom kunna göra en smidig manöver och ändå kunna vifta bort hans försök till gnäll.

//D
av llesrof
#563588
Man kan väl tycke vad man vill om detta pensionärspar, men om de har ont av att du använder deras garageuppfart för att vända så är det ju bara till att respektera det. Finns det en vändzon längre fram så är ju problemet ett icke-problem. Att det sedan är en massa cyklister ivägen där hör ju egentligen inte till saken. Småaktigt av grannen men folk har sina idéer och ibland får man bara hacka i sig det :D
av Lövet
#563594
Oroa dig inte för det där med hemfridsbrott så länge du inte är inne i hans kåk och vänder 8)

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter"
av PaS83
#563599
Titta i brottsbalken, 4 kap. 6 § första stycket...
Spoiler »
av PaS83
#563602
andreas_lofgren skrev:Oroa dig inte för det där med hemfridsbrott så länge du inte är inne i hans kåk och vänder 8)

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter"

Tror du har fel del, om man skulle vilja dra det till sin spets. Farbrons uppfart är nog att räkna som hemfridszon i lagens ögon
och alltså kränkbar.
Men i verkligheten så skulle nog inte en anmälan leda till annat än en avskrivning!
av Provocative
#563607
Problemet är väll att du är inne på hans trädgård och vänder. Nu är det en plats som är anpassad för en bil. Men dra det lite längre. Om 10 pers om dagen är inne och vänder på din gräsmatta så.... Ok. En viss skillnad. Men det är trotts allt hans tomt och du har faktiskt inte rätt att framföra ett fordon där utan hans tillstånd.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]