...

Moderator: Moderatorer

av hanss
#565153
Vid min uppkörning vände jag på en uppfart där det stod 2 andra bilar parkerade. Eftersom uppfarten var gjord för biltrafik gjorde jag inget fel.. Iaf inte enligt kontrollanten.. Han sa heller inget om hemfridsbrott... Om man känner att man blir kränkt för att folk använder uppfarten för att vända kan man sätta upp ett snöre eller dyl så folk inte kan komma in....
av Provocative
#565163
hanss skrev:Vid min uppkörning vände jag på en uppfart där det stod 2 andra bilar parkerade. Eftersom uppfarten var gjord för biltrafik gjorde jag inget fel.. Iaf inte enligt kontrollanten.. Han sa heller inget om hemfridsbrott... Om man känner att man blir kränkt för att folk använder uppfarten för att vända kan man sätta upp ett snöre eller dyl så folk inte kan komma in....
Uppfart säger inte så mkt. Var det vid en villa/radhus? I så fall borde den inspektören få sparken. Det detta handlar om är om man får eller inte får köra på en annan persons trädgård/privata egendom. Sjålvklart får du INTE köra på en annans trädgård. Om jag nu har fel så måste det även vara tillåtet att promenera på bilar som står vid rödljus/parkering. Det är även det en privat egendom. Sedan är det frågan om vart ägaren drar sin gräns. Här verkar det som ägaren drog sin vid tomtgränsen.
av hanss
#565164
Var vid en villa och det var ca 30-50meter till huset. svängde in och backa ut.. Har för mig att terräng och miljö runt huset och även avstånd från tomtgräns vägs in hur man bedömmer hemfridsbrott.. Där jag vände var boningshuset knappt synligt pga vegitation. Har svårt att tänka mig att man kan dömmas för hemfridsbrott om man går längstomtgränsen eller svänger in med framhjulen på tomten för att sedan backa ut.
av llesrof
#565227
Precis... uppsåtet borde tas med i bedömningen om någon skulle få för sig att anklaga mig för hemfridsbrott bara för att jag kör in en eller ett par meter på någons garageuppfart för att vända. Hur många har inte råkat köra fel på en liten väg och mer eller mindre fått vända på någons gårdsuppfart? Skulle det vara hemfridsbrott? Sedan har jag förståelse för att tomtägaren lackar ur om det är många som kör fel och vänder på gårdsplanen. Farsan råkar ut för detta ute i sommarstugan. Det var ofta hjulspår i gräset när han kom ut dit. En del var bara nyfikna och vill se vart vägen (som bara är två hjulspår genom skogen) gick, andra var ute efter att att plocka bär och svamp. Ibland hade folk vänt ute på ängen där det växer lite trevliga växter som vi är lite rädda om. Lösningen var att sätta upp en kätting så att folk som kör på vägen helt enkelt inte kan vända utan får backa tillbaka.
av Provocative
#565363
Det är inte hemfrisbrott så det kan vi sluta snacka om. Men är det så svårt att förstå att man INTE får köra bil på annans egendom. Inte ens gå på den. Kan knappast hävda allemansrätt här.
Användarvisningsbild
av SvenB
#565422
llesrof skrev: Hur många har inte råkat köra fel på en liten väg och mer eller mindre fått vända på någons gårdsuppfart?
Nu var det ju inte det som den här tråden handlade om, utan småbarnsföräldrar som regelmässigt vänder på annans tomt för att spara några minuter när de skall lämna på ett dagis.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#567966
Kan inte förstå varför svenskar ska vara så oerhört osmidiga i trafiken! Har vi verkligen så lite att oroa oss för att vi -med lagboken- måste penetrera varje situation in i minsta detalj istället för att vika oss en tum ibland!

Om nu gubben hade stört sig på riktigt (och inte bara använder händelsen som ett sätt att bli av med annan uppdämd irritation) så hade han satt upp en grind eller en kätting på sin infart..

Och kan inte föräldrarna vid skolan åka en minut längre för att vända på "rätt sätt" så kanske dom på allvar ska se över sin tidsplanering!?
Användarvisningsbild
av SvenB
#567970
Variosboy skrev: Och kan inte föräldrarna vid skolan åka en minut längre för att vända på "rätt sätt" så kanske dom på allvar ska se över sin tidsplanering!?
:D
av Lövet
#567971
Jag är mer inne på att grannen ska se över sin inställning till andra människor. Ungefär som historien som barnfamiljen och surgrannen på min gata som utspelades för ett par år sedan. Barnfamiljen köpte ett hus bredvid surgrannen och inser efter ett par år att det har blivit för litet med barn och allt. De vänder sig till kommunen för att få bygglov att bygga till en vinkel till enplanshuset. Det får de men under förutsättning att grannarna godkänner utbyggnaden. Alla gör det utom surgrannen för "hans utsikt blir sämre då". Vilket är totalt bullshit för surgrannen har en 4 meter hög granhäck åt det hållet och utsikt har man inte till en granntomt.

Pappan blir naturligvis förkrossad, att ha tonårsbarn att bo i samma rum är inte bra för familjefriden, så han funderar ett tag till och vänder sig till kommunen igen: "Behöver man bygglov för att bygga en våning till?" "Ja, bara från oss" svarar kommunen.

Ja, ni kan ju gissa vad som hände med surgrannens "utsikt" när han fick ett dubbelt så högt hus bredvid sig istället för en utbyggnad som inte hade skymt alls. Hut går hem. Alla grannar går runt och myser när vi tänker tillbaka på den här historien.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]