...

Moderator: Moderatorer

#918111
Gammalt tråd med alltid aktuellt ämne….
Åsikter om olika mackars diesel? Jag har hört från flera håll att Preems diesel är så "blaskig" att effekten blir sämre, och soppaförbrukningen högre än med tex Staoildiesel.
Vad säger ni?
av Andis
#918123
Kanske off topic.

Men tanka en diesel båt i slagsta Marina i somras.

Den dieseln var helt ofärgad såg ut som vatten.
Vad jag förstått av vänner ska det då vara ren diesel utan RME eller annat.

Skrev det här ifall någon vill prova och är ute efter diesel utan något tillsatts.
#919995
HåkanNilsson skrev:Gammalt tråd med alltid aktuellt ämne….
Åsikter om olika mackars diesel? Jag har hört från flera håll att Preems diesel är så "blaskig" att effekten blir sämre, och soppaförbrukningen högre än med tex Staoildiesel.
Vad säger ni?
Låter som en klockren gubb-myt.
#920052
Preems diesel är tyvärr sämst i både prestanda & förbrukningssynpunkt. Dock så ska den vara mest miljövänlig.
#920211
simonhalmstad skrev:Preems diesel är tyvärr sämst i både prestanda & förbrukningssynpunkt. Dock så ska den vara mest miljövänlig.
Har du källhänvisning på det?

//David
Användarvisningsbild
av Perc
#923169
Sedan tråden skapades har Finland fått högre literskatt på diesel så det är inte lika attraktivt för svenskar att tanka här längre.
greenbay skrev:Glöm absolut inte att tanka fullt om ni är i Finland. Brännolja, pöpö, finns ofta på baksidan, den är nog helt oskattad med tanke på prisskillnaden mot den vanliga. Pöpö är röd och inte tillåten för finska medborgare, men svenskar gör inget olagligt om man kör på den...
/greenbay
"PÖ" är en förkortning av polttoöljy och ibland står det pöpö eller pöpöpö på pumparna. :)

Den är inte helt oskattad men lägre skattad. Man får använda den i jordbrukstraktorer, generatorer och annat som inte används på allmän väg. Ska man för omväxlings skull köra med traktorn på allmän väg måste man betala bränsleskatt och medföra kvitto på detta för att visa om man råkar bli stannad. Såna som använder sin traktor för t.ex snöröjning kör på vanlig dieselolja.

Sedan ett par år får man inte längre heller köra fritidsbåtar på brännolja.

Jag noterade att inläggen från 2009 var skeptiska till problemet med "alger" i dieseloljan. Jo, detta är ett problem med dieseln numera. När vi på jobbet först började sälja medel mot dieselbakterier kring 2010 var det inte många som nappade, för det är trots allt fråga om 50 euro (500kr typ) för en liter, som förvisso räcker till 1000 liter men ändå. Stora pengar för många.

Nästa sommar hade de flesta antingen hört om nån som fått motorstopp på sjön, eller råkat ut för det själva. Då var det inte längre några problem att sälja samma burk för samma pris. :)
#929929
d98josu skrev:
Nybbe_gefle skrev:
simonhalmstad skrev:Preems diesel är tyvärr sämst i både prestanda & förbrukningssynpunkt. Dock så ska den vara mest miljövänlig.
Har du källhänvisning på det?
Jag har en källa som säger motsatsen om Preem. Från maj 2014. http://teknikensvarld.se/kor-snalare-me ... el-148003/
Då har jag satsat på rätt häst eftersom jag kört med Preem sedan tio år, fem år diesel.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]