Leopold skrev:Micce1980 skrev:... sa då att den inte bör vara i autoläget osv men hon ville prova. Nu vill hon ha det så
Det tag är nyfiken på är vilka argument man kan ha för att *inte* ha på bakljus (& DRL) alltid som bilist i Sverige. Är man orolig för att det sliter på LED-lamporna, att det drar ett par watt mer och ger en mikroliter mer bensinförbrukning per mil eller vad handlar det om? Kanske står i DRL-tråden får väl kolla litet där men jag kliar mig i huvudet...
Hur som helst skulle folk förmodligen komma på andra tankar efter sin första bot, ligger väl på 1200 - 1600 kr eller däromkring.
De tror väl som svärmor att "det är ju en modern bil så den sköter det säkert bra" medans vi är många som tycker samt har observerat helt tvärt om. Själv tror jag inte det handlar om att spara 0,1L bränsle per år eller vad det nu kan bli, se bara på alla som kör runt med halvljus och dimljus, finns säkert någon som vill spara lite på sina xenonljus och helst använder drl men de förefaller vara rätt få.
Sen vilken instans skulle utfärda den boten? Ser själv kanske två kontroller i Sverige per år...
Vad kan vi döpa om drl till, DiRekt Livsfarligt, Det blir Rätt spännande utan Ljus, Denna bil Rattas av en Ljusskygg, ah jag vet inte...
Edit:
"Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att i genomsnitt mer än var fjärde bil (cirka 27 procent) har brister i belysningen och kan därmed försämra sikten för sig själv eller för sina medtrafikanter." Då kan man ju även tänka sig att vissa fixar sin belysning innan besiktningen med men struntar i sina kära medtraffikanter innan det är dags för bes. ;-//