...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1151337
Det är lite trist med den hårda attityden mot "mittfilare", tycker jag. I trakterna runt Stockholm finns ju många trefiliga (eller ännu merfiliga) vägar. Tyvärr är högerfilen oftast en plats för diverse vansinnesmanövrer när det gäller av-/påkörning (eller så försvinner högerfilen plötsligt ut i geografin), så där vill man ibland inte vara alls. Sedan är det så, att vissa planerar sin körning och inser i god tid att de behöver lämna högerfilen för att köra om släpekipget som tar sig fram med 84 km/h. Då går man ut i mittfilen med lite framförhållning, även om man inte vill köra 110. Den som då kommer bakifrån med 110+ km/h har även den ett ansvar att planera sin körning, och att gå ut ett steg till om så erfordras för att komma förbi. Samverkan, förståelse och planering kan skapa ett lite trivsammare klimat på vägarna. De som ligger helt omotiverat i mittfil gör ju fel, såklart, men vi tänker ju alla lite olika...
#1151339
Jag körde för bara någon dag sedan från Skärholmen till Bromma. Ut på motorvägen, låg i högerfilen och traskade glatt medan andra trängdes i de två andra körfälten. Tomt i min fil var det inte men det fanns gott om rum och jag körde om ett bra gäng med bilar vill jag lova, på insidan dvs.
Nu vet jag ju också exakt var filer delar sig eller "försvinner", men jag hamnade jämsides med ett par mittfilsåkare väl uppe på Essingeleden, så att de skulle svänga av i höjd med Telefonplan för att ratta åt Nacka/Huddinge och allt det där fanns ju inte på tapeten alls för dessa. Planera körning, absolut, men ska man av vid en avfart på vänstersidan 2 mil fram så kan man väl gott husera i högerfilen en stund tänker jag.
#1151341
Inte för att vara den som är den, men lyfter man blicken från GPS'en så är det bra skyltat på Stockholms motorvägar och finns därtill ingen anledning att ligga och trycka i mittfilen. Är det mycket folk och kö samt att filerna börjar dela sig åt olika håll spelar heller ingen roll eftersom vid köbildning (0-30km/h) spelar det ingen roll vilken fil man ligger i.

På Essingeleden där det råder 70km/h (även om få håller hastigheten) så spelar det ingen roll, där kan man ligga i vilken fil man vill. Smartast är dock att hålla åt höger i någon form om man inte vill att helljusblinkardårarna ska ligga hack i häl med sina stressmanövrar.

Jag är ingen Stockholmsbo och ligger ändock aldrig i mittfilen i onödan :)
av rid54
#1151345
Nu beskriver ju olika skribenter olika situationer... Att alltid hata mittfilsförare är ena ytterligheten, att förstå att det kan vara lite mer komplext när trafiksituationen är hetsig eller "tät" är kanske inte helt orimligt. Jag (till exempel) ligger aldrig i mittfilen "i onödan", men det jag bedömer nödvändigt är kanske inte andras bedömning - eftersom vi ser olika på situationen. Jag behöver inte GPS runt Stockholm och de som inte tittar på vägen är väl farliga oavsett de ligger i mittfil eller ej. Det finns andra farlig djur i trafiken också, de som prompt ska ut från påfarten till högerfilen i 57 km/h, ofta utan blinkern på, de som ska köra om innan de slinker in på avfarten med 10 m tillgodo; sådant gör att man måste anpassa körningen lite. Det är ytterst få som gör "helt rätt" en vanlig rusningsmorgon. Personligen söker jag en lösning som ger minsta möjliga konfliktchanser och ibland (obs ibland) innebär det att mittfilen är rätt plats. Även om jag inte kör maxfart.
Användarvisningsbild
av joel80
#1151350
Körde precis nu ikväll vid 21:30 från Upplands-Väsby in mot stan och kom alltså ner i högerfilen på E4an.. Tyvärr tog det ju inte lång tid innan man kom ikapp de i mittfilen som låg bra bit under 100km/h (som är gränsen där.) Jag puttrade på i knappt 105km/h. Första körde jag om (eller skulle kalla det passerade då jag inte gjorde något filbyte utan bara fortsatte i min fil) på insidan. Då det var andra som körde om till vänster.. Nästa tog jag ändå och gjorde mina 4 filbytet för att komma om.. Men passade på att dra på lite helljus i baken på mittfilsterroristen.
Det är drygt 20km innan den filen "försvinner" någonstans och det är som sagt bra skyltat! Jag la mig även i den högra filen vid Häggvik/Sollentuna där man får ytterligare en fil till höger som man kan hålla typ 4km till Kista. (den kan jag väl förstå att man ibland inte orkar flytta sig till..)

Direkt efter Kista är det samma sak.. En till högerfil man kan hålla i flera km. Men även här kan jag tycka det är okej att folk håller sig i den andra av fyra filer eftersom den första försvinner igen vid Järva Krog.
Därefter blir det 70 och folk väljer beroende på om man ska av mot norrtull/centrum eller Essingeleden..

Med den här raljeringen vill jag säga att det finns ingen som helst ursäkt att inte välja högerfilen från Upplands-Väsby om den är fri och man inte kör om någon. Den filen försvinner inte på 2 mil, och hälften av er ska säkert ändå av åt höger innan det delar sig vid Norrtull!
#1151351
Rid54: Då skulle jag inte tro att du är den "klassiska" mittfilsåkaren som användarna här syftar på. Dessa mittfilsåkare jag brukar se är dom som ligger i mitten hela tiden, oavsett hur flödet eller trafiken ser ut runt omkring. De kör knappast snabbare än bilisterna i högerfil och ibland kör de inte om någon alls och då handlar det nog knappast om planerad körning utan om slö körstil. Eller så är man rädd för att missa en avfart/vägen delar sig. Men ingen avfart jag känner till svänger plötsligt utan att ha varit skyltad innan.
#1151681
Som Waizguy nämner så är det snarare den klassiska mittfilsåkaren som man stör sig på. Det kan vara helt tomt på vägen mitt i natten och ändå så ska folk ligga i mittfilen bara för att det är bekvämt eller för att de har noll koll på läget. Sen i rusningstid så ligger folk i mittfilen och kör långsammare än folk i högerfilen bara för att de inte ska hamna på den där (väl-skyltade) avfarten 25 km längre fram. Sen finns det ju favoriten som ligger i mittfilen hela vägen och sen gör dubbla filbyten till höger in på avfarten...
#1151881
Åh dessa förare som inte har koll på ljuset och kör runt med släckta bakljus i mörkret. Jag kom ikapp en hemma i byn idag. Jag blinkade med helljuset och slökte mitt eget. Ingen reaktion. När föraren svängde in i ett villaområde klrde jag efter. Han stannade så jag körde upp jämnsides och vädjade till honom att sätta på bakljuset. Reaktionen var att han blev jätteglad för att jag berättade detta för honom. Det var en lånebil som han inte visste så mycket om. Jag fick lite dåligt samvete för att jag kanske blinkat lite väl agressivt med ljuset. Fast jag hade tänkt så här om jag fått en lånebil: jag ser ju så många som kör utan tänt bakljus så jag måste kolla hur det funkar på den här lånebilen så att jag inte blir en av de som kör utan tända bakljus.
#1151882
llesrof skrev:Åh dessa förare som inte har koll på ljuset och kör runt med släckta bakljus i mörkret. Jag kom ikapp en hemma i byn idag. Jag blinkade med helljuset och slökte mitt eget. Ingen reaktion. När föraren svängde in i ett villaområde klrde jag efter. Han stannade så jag körde upp jämnsides och vädjade till honom att sätta på bakljuset. Reaktionen var att han blev jätteglad för att jag berättade detta för honom. Det var en lånebil som han inte visste så mycket om. Jag fick lite dåligt samvete för att jag kanske blinkat lite väl agressivt med ljuset. Fast jag hade tänkt så här om jag fått en lånebil: jag ser ju så många som kör utan tänt bakljus så jag måste kolla hur det funkar på den här lånebilen så att jag inte blir en av de som kör utan tända bakljus.
Jag har hittills inte lyckats köra någon sådan bil där bakljuset varit släckt med tända halvljus, bara med DRL eller motsvarande. Att det inte lyser framåt hade jag reagerat på..

Bilar utan halvljusautomatik är djävulens påfund.. :p
#1151889
SBergdahl skrev: Jag har hittills inte lyckats köra någon sådan bil där bakljuset varit släckt med tända halvljus, bara med DRL eller motsvarande. Att det inte lyser framåt hade jag reagerat på..

Bilar utan halvljusautomatik är djävulens påfund.. :p
Halvljusautomatik hjälper sådär lagom om man inte har vredet i auto... vilket många inte verkar ha. Sen funkar inte autoläget så i vissa bilar när det är regn, dimma eller snörök dagtid, även fast sikten då är begränsad och man enligt lag måste tända bakljusen.

Jag säger snarare att DRL-lagens tillåtelse av att bakljusen får vara släckta dagtid är djävulens påfund...
;)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 383
  • 384
  • 385
  • 386
  • 387
  • 544

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]