...

Moderator: Moderatorer

#1152326
Sorry om jag trampade på någons tå när jag skällde på någon av er som sitter och sover i mittfilen från Väsby och in mot Stockholm :oops:
Men faktum är att någonstans har filerna hamnat i fel ordning, det känns som när man gjorde en tredje fil så skulle den ha hamnat längst till vänster, men hamnade nu längst till höger, för det är ju där det går bäst att köra om, eftersom de ofta är väldigt lite belastad...
När till om med lastbilar och bilar med släpvagn knorrar på i mittenfilen i 85 på 100-väg med en hel del trafik så faller det liksom. Okej, de slipper påfartszombies, men istället får de kamakaziföraren som slänger sig in framför dem i mittenfilen för att komma förbi påfartszombien...
av rid54
#1152361
Man måste ju ha lite skydd för tårna om man är med i ett forum som detta, med aktiva och intresserade bilister. Jag reagerar ibland lite på kategorisk sågning... Jag gillar inte mittfilssovare heller, men kan ibland har förståelse för att man utnyttjar den filen lite utanför lagens beskrivning. Särskilt om de som ligger där trots allt kör skyltad fart, vilket faktiskt är nåt som händer ibland. Men jag försvarar inte att man hindrar trafik på ett onödigt sätt. Självmordspiloterna hittar säkert på nya fiffiga sätt att riskera sitt och andras liv på även om alla gör som de ska.
#1152411
På tal om den senaste diskussionen...
Vart för ett tag sedan omkörd av en typisk hantverkarbil med kåpa som hade skrivit följande i bak.

"Man byggde inte en 3:e fil för att trängas på mitten"

Tyvärr han jag inte ta en bild då jag pratade i telefonen samt att den försvann relativt fort...
Användarvisningsbild
av snepo
#1152433
SBergdahl skrev:
llesrof skrev:Åh dessa förare som inte har koll på ljuset och kör runt med släckta bakljus i mörkret. Jag kom ikapp en hemma i byn idag. Jag blinkade med helljuset och slökte mitt eget. Ingen reaktion. När föraren svängde in i ett villaområde klrde jag efter. Han stannade så jag körde upp jämnsides och vädjade till honom att sätta på bakljuset. Reaktionen var att han blev jätteglad för att jag berättade detta för honom. Det var en lånebil som han inte visste så mycket om. Jag fick lite dåligt samvete för att jag kanske blinkat lite väl agressivt med ljuset. Fast jag hade tänkt så här om jag fått en lånebil: jag ser ju så många som kör utan tänt bakljus så jag måste kolla hur det funkar på den här lånebilen så att jag inte blir en av de som kör utan tända bakljus.
Jag har hittills inte lyckats köra någon sådan bil där bakljuset varit släckt med tända halvljus, bara med DRL eller motsvarande. Att det inte lyser framåt hade jag reagerat på..

Bilar utan halvljusautomatik är djävulens påfund.. :p
Jag tror EU har tagit bort blinkers och bakljus på nyare bilar.
#1152500
När ni ändå pratar om ljus kom jag och tänka på vad jag stör mig riktigt mycket på.
Kanske inte riktigt i trafiken, men ändå.

Åker ofta med Volvo hyrbilar (sunfleet) i jobbet och var eviga gång man startar dessa bilar
står luftkonditioneringen i läge manuell. Slår aldrig fel! Dvs föregående förare har slagit av autoläget.

Vad är det som är så fruktansvärt med autoläget? Det finns ju där av en anledning.
Tycker det funkar klockrent med auto så förstår inte varför.

I trafiken stör jag mig mest på bländande halvljus. Volvo är överrepresenterade här men det har redan avhandlas.
#1152663
Ang bländande halvljus så är det uteslutande XC60 för min del som bländas. Annars är det till 99% Mercor av nyare modell.

Jag kan erkänna att jag körde mycket med manuella AC-läget i början av karriären. Men jag hade helt enkelt inte lärt mig uppskatta den jämna tempen som blir vid auto@18 grader till exempel. Tror inte jag fattade att autoläget just autojusterade och höll tempen liksom.
av rid54
#1152693
Bländande frontljus kanske ska ha nån egen hörna här...Det är inget mindre än en skandal, att en gammal Golf med runda H4-insatser, har bättre kontroll över vart ljuset tar vägen än lyktorna på de flesta moderna bilar. Ströljus åt alla håll... och ju längre jakten kommer på det ultimata lumentalet, med Xenon, LED etc, desto mer bländas man av mötande "halvljus". För att inte tala om DRL där det uppenbarligen inte finns några regler alls om ljusbild och ljusstyrka eller antal ljuspunkter. Volvo tycker jag har bra ljus när man kör dem (de jag hanterar i alla fall) och är inte de värsta bländarna. Vissa östasiater, Audi, Porsche... och naturligtvis de bilar som har "förbättrats" av nån lumenälskare (fulXenon och liknande.
Användarvisningsbild
av joel80
#1152695
Varför är det så satans många lastbilschaffisar som kör runt med helt galet olaglig belysning, och hur kommer det sig att polisen inte verkar bry sig om det (vilket dom inte verkar göra eftersom det är så sjukt många som kör såhär eller ännu värre...)

Bild
#1152718
joel80 skrev:Volvo har bakljusen tända.. Om man kör i auto-läget.. I p-läget är DRLen fram tända, men bakljusen slocknar så snart man börjar rulla! Dom är alltså tända (som p-ljus ska vara) när man står stilla men dumt nog slocknar dom när man kör iväg.
Dom tänds inte heller då i mörker eftersom man inte har i auto-läget.


Vet du i vilken hastighet bakljusen släcks i parkeringsljus läget? Vad jag kan se så har bakljusen endast varit släckta i ljusläge 0 inte på parkeringsljus, då lyser både drl & baklamporna alltid. Bild
  • 1
  • 384
  • 385
  • 386
  • 387
  • 388
  • 543
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]