...

Moderator: Moderatorer

#1139812
joel80 skrev:Sånt här kan nog göra även den lugnaste filbunke lite upprörd:
Skärmklipp 2017-01-11 22.32.44.png
Tjejens bror som fotade i Örebro tidigare idag tror jag.. Dom försökte få tag på Volvo-ägaren men han hade inget nummer på Eniro eller hitta. :/
Jag har sett ett likadant scenario förra vintern. Der var för övrig också utanför en skola. Det intressanta där var att bilarna hade stått perfekt tidigare. Av någon anledning så hade den ena bilen på något märkligt vis flyttats så att den stod max 10 millimeter från den andra bilen, den ena bilen tillhörde en skolvaktmästare som jag hade ärende till och den andra tillgörde en lärare. Om jag inte minns fel så var det lärarens bil som flyttats. Det roliga är att vaktmästaren hade sett när läraren parkerade helt normalt bredvid hans bil.

Det löste sig, de fick tag i läraren som kunde köra fram sin bil några decimeter så att vaktmästaren kunde backa ut en bit. Det finns ingen förklaring till hur situationen uppstått. Det var väldigt halt på platsen. Att den flyttade bilen blivit påkörd och då rubbats kunde vi utesluta eftersom det inte fanns några märken på den. Enda vettiga teorin vi fick fram var att varma däck skapat en såphal yta på den redan av tunn is hala asfalten och gjort att bilen glidit ur position. Det som talar mot detta är att det inte lutade något nämnvärt.
Användarvisningsbild
av sthlm
#1139844
Min bror med klasskompisar skojjade till det på lärarnas parkering i sin ungdoms dagar på 70-talet genom att gunga och sakta förflytta samtliga bilar åt ena hållet så alla stod någon decimeter från varandra.
Blev ett jädrans liv när dom var tvungna att åka iväg en i taget för att få loss bilarna. :D
#1139870
joel80 skrev:På en parkering till ett dagis! Så min gissning går till stressad förälder alternativt pedagog som missat parkeringspedagogiken...
Tyvärr inte alla körskolelärare som är pedagogiska heller... Min hade ett hiskeligt temperament och var en mästare på att få en att känna sig helt värdelös. Det var med magont man gick ifrån hans lektioner. Men jag hade förbetalt och det var en enmansfirma så det var bara att stå ut. Men jag körde mycket sämre för att han var så arg.

Hursomhelst tyckte han att det inte var någon mening att jag skulle lära mig att fickparkera. ?:-/ Förmodligen var det för att jag var så bra på vanlig parkering där man inte behöver backa. :D
#1139895
Min körskolelärare var också av samma typ som ovan. Ständigt klagande och allmänt jävlig. Aldrig uppmuntrande överhuvudtaget.

Förutom minuterna innan uppkörningen då han sade: "Det här kommer gå bra, du kör alldeles utmärkt". Ville fan börja grina, han hade inte sagt ett positivt ord innan...
#1143667
När man står och väntar på en lucka för att kunna ta sig ut i en cirkulationsplats, och förare som kör i den sabbar allt genom att inte visa att dom ska svänga ur den precis innan dom kör förbi så att man missar den lucka som blev! GAH!!! ETT JÄVLA SÄTT! LÄR ER ATT BLINKA!
#1143689
joel80 skrev:När man står och väntar på en lucka för att kunna ta sig ut i en cirkulationsplats, och förare som kör i den sabbar allt genom att inte visa att dom ska svänga ur den precis innan dom kör förbi så att man missar den lucka som blev! GAH!!! ETT JÄVLA SÄTT! LÄR ER ATT BLINKA!
Varför då, HAN visste ju var han skulle, var skall väl du skita i :roll:

Nä, DB:s har vi för många av i trafiken, jag fattar inte varför det skall vara så j-a svårt att spela med, i alla fall någon gång :cry:
#1143832
Motsatt beteende är inte heller ovanlig men kan ge värre konsekvenser än att man för vänta lite. Någon blinkar som om att de skulle svänga men ger fan i att svänga. Detta innevär att jag inte för en sekund litar på någons blinkers. Jag kör ut när jag ser dem sakta in och mer eller mindre påbörjat svängen. Inga chansningar.
#1143867
Jo, det kan bli missförstånd. Jag råkade ut för det alldeles utanför jobbet. Jag kom på huvudled och blinkade för filbyte till vänster för att förbereda för vänstersväng. Då dundrar en stor lastbil med släp ut ifrån en anslutningsväg från höger och den gör ju en stor lastbilssväng ut i min fil så jag fick ställa mig på bromsen. Han trodde tydligen att jag skulle göra vänstersväng direkt. Fast om jag skulle göra vänstersväng hade jag ju aldrig kört i 60 och blinkat två meter innan svängen... i högerfilen.
#1147673
Blev lite småirriterad idag på en gubbe i sin alldeles nya* Opel Karl som tyckte att 55km/h var en alldeles lagom hastighet att framföra sin automobil i på E4'an mellan Uppsala och Arlanda i eftermiddags. Trafiken flöt på hur fint som helst i båda filerna (I högerfilen som jag låg i ca 105km/h) tills bilen framför mig plötsligt slänger sig ut i vänsterfilen. Och där hade vi den, Opeln, sölandes i 55km/h med vänster blinkers konstant påslagen så jag fick ställa mig på bromsen i lite halv panik för att inte köra in i arslet på honom. Bilarna bakom mig fick även de panikbromsa, och folk kastade sig hejvilt ut i vänsterfilen för att komma förbi. Inte säkert någonstans. Inte för mig heller att trycka mig ut i vänsterfilen mellan övrig trafik i 55km/h för att kunna köra om gubben som satt med händerna "Fem-i-ett" på ratten och hakan rakt ovanför rattkransen... Han kan ha råkat få sig ett argt "tut" av mig när jag körde om.

* Jag bara antar att den var alldeles ny då bilen var skinande ren, alla lappar på däckens slitbanor satt kvar och han varken lärt sig tända bakljusen eller stänga av blinkersen ännu...
#1147682
Han har inte hittat fler växlar än tre än så länge antagligen ;-)
  • 1
  • 380
  • 381
  • 382
  • 383
  • 384
  • 544
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]