...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1161611
Micce1980 skrev: joel80 skulle göra sig en rejäl hcka iaf :)
Bild
Hahaha..

Fast jag klarar mig bra som det är och tycker det är rätt bra att man är personligt ansvarig för trafikbrott. :)
#1165984
Fan asså... ibland blir jag bara så trött på folk så att jag vill skrota deras bilar med föraren kvar i. Idag fick jag stanna inne i en rondell för att en idiot hade haft den dåliga smaken att köra in större delen av bilen så att den blockerade ytterfilen i rondellen. Och där kom jag. Nu var det inte den idioten som retade upp mig mest, det var ju bara till att himla med ögonen, ta sig för pannan och vifta fram den jävel. Jag kom ju ändå inte förbi. Näe, dagens största idiot var den som låg bakom mig en in nyare BMW X3 och som tutade ilsket på mig när jag fick stanna. Tutade på MIG! Som om jag hade gjort något. Skulle jag kört in i och fortsatt genom bilen som blockerade vägen? Jag brydde mig inte om att jag hade firmabilen, det blev fingret i alla fall.

Må han drabbas av kronisk analklåda och för korta armar.
#1166029
llersof: Kanske skulle föraren av X3:an bara hjälpa dig att tuta på tjommen framför dig? :)

Glad Påsk förresten :-)
#1166077
Jag verkar under den senaste veckan ha lyckats dragit till mig hela Uppsala läns rondellpuckon som en magnet. Antingen ligger de i ytterfilen och genar rakt igenom innerfilen när de ska rakt igenom rondellen när jag ligger där inne och kör, eller så ligger de i innerfilen i en rondell med två avfartsfiler - och svänger rakt ut i den högra av de två filerna. Jag har tappat räkningen hur många gånger jag fått pallnitat i rondeller denna vecka för att slippa få bilen klämd. Problemet finns ju iofs alltid, men just denna vecka tycker jag har varit extrem. Är det påskkärringarna som är ute och irrar runt i trafiken???
#1166084
Jo att komma från vänsterfil i rondell och bara skära rakt in i högerfilen och helst utan blinkers verkar vara väldigt vanligt här i Uppsala vet inte hur många gånger jag fått nita för sådana idioter sen har dom ju också en förmåga att tro att dom gör rätt och gärna med ganska hög fart men det är alltid den som kommer från vänstefilen och ska ut ur en rondell som ska lämna företäde, finns prejudikat på detta.
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
#1166102
Ja det där med att skära i rondeller är spännande. Finns en sträcka jag ofta åker där jag ska ta direkt höger i rondellen, det är flerfiligt så jag kan ofta ratta före de som kommer från samma håll men som ska längre i snurran. Däremot chansar jag nästan aldrig pga dedär som skär från vänsterfil direkt till höger ut i en rondell.
Det har varit ohyggligt nära ett par gånger då jag smugit ut när några som ligger i vänsterfil tar vänsterfilen ut, så tänker man att kusten är klar, men då kommer ett stolpskott och genar...
Sen att blinkers saknas 9.9/10 gånger gör ju att jag inte ens vet om de ska av på samma som jag.

Rondeller verkar vara lite, in fort som fan och ut fort som fan, för något läskigt kan ju hända om man stannar för länge.
#1166109
Fast i det fallet är du skyldig att lämna företräde åt de i cirkulationsplatsen. Om nån som kört in i vänster fil för att köra ut i tredje avfarten behöver eller vill köra ut direkt i höger körfält när den ska ut får den göra det så länge ingen som befinner sig i cirkulationsplatsen bredvid den upptar den filen. Om du kommer in och precis ska in eller kommit in i cirkulationsplatsen och blir påkörd av nån som varit i cirkulationsplatsen innan, även om det varit i vänster körfält, åker du på hela skulden eftersom väjningsplikten gäller mot all trafik.

Jag gillar inte när folk åker in framför så även om jag tar vänster körfält ut till vänster körfält, eftersom man inte är säker på att den som kör in snett framför en verkligen fortsätter till höger. Om den fortsätter i höger körfält rakt fram blir det ju en krock.. Har fått tvärnitat nån gång för ett sånt stolpskott och i dom fallen så har alltså den föraren brutit mot väjningsplikten.
Har den föraren däremot kommit in i cirkulationsplatsen tidigare är det jag som måste se till att jag kan byta ut ur cirkulationsplatsen på ett säkert sätt.
#1166113
Absolut, jag förstår hur det fungerar, samtidigt som jag inte alltid håller med i sak.
Mitt resonemang blir såklart mer kortsiktigt (då utifrån att i den högra filen där jag ligger är det alltid högersväng och inget annat, men så är ju inte fallet).
Det jag reagerar på är väl egentligen de som surfar runt i rondellen utan vare sig blinkers eller framförhållning och kör ut där det passar för stunden.
  • 1
  • 387
  • 388
  • 389
  • 390
  • 391
  • 544
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]