...

Moderator: Moderatorer

#1177442
snepo skrev:
llesrof skrev:Det är väl extremt sällan det sätts ut skyltning till ett specifikt företat/näringsverksamhet? Vem skall betala skyltninge? I vems intresse skall skylten sättas och och för vem? Vilka fler företag skall sätta upp skyltar? Vem bestämmer vilka företag det skall skyltas åt? Räknas det som sponsring eller reklam?
Nja kan man ju undra. Varför det skyltas för vissa företag,men inte alla på samma område. Får dom betala för skyltarna?
Bra fråga. Jag körde genom en liten byhåla igår och det satt en skylt som visade vägen till något litet företag.
#1177460
Be dem skicka in en ansökan =)

"Trafikverket tar emot ansökningar om vägvisning på det statliga vägnätet. Du kan ansöka hos oss om du till exempel vill ha vägvisning till ditt företag eller till en serviceanläggning"
http://www.trafikverket.se/tjanster/ans ... agvisning/
#1179336
Mobilfyllon, vad är det för fel på er!! :twisted:

Hade ett stolpskott på vägen till jobbet i morse, på E4:an mellan Uppsala och Arlanda som satt större delen av vägen med sin telefon i handen, utom när han körde om mig, typ 5 gånger, för att nästan direkt tappa all fart ner till typ 90 och med hängande huvud studera sin mest kära ego-del. Han vinglade oftast mellan strecken, men även över både ytterlinjen och för all del mittlinjen.
Vad är det i den där lilla manicken som är så jäkla viktigt att man kan skita i allt runt sig, jag fattar inte!
#1179388
Hans försörjning? Fler än du tror använder mobilen för hela sitt arbete. För säljare osv är snabbhet i svar något som kan avgöra en hel affär.


(Observera att jag inte försvarar hans beteende i sig. Bara hittar en tänkbar förklaring. En annan förklaring kan också vara att han är ett själviskt rövhål som tittar på Instagram. Men det BEHÖVER inte vara så)
#1179406
Lövet, hela min försörjning består också i kontakter via mail och telefon stora delar av dagen, men dessa är pausade när jag kör bil. Ringer några enstaka samtal och svarar på de som ringer!
Jag tror nog tyvärr på det sistnämnda, men vad vet jag...
#1179425
Mobilfyllon har tydligen inte samma intresse som "oss" på vägarna, de vill bara komma fram.

För att bidra till tråden. Det är något allvarligt fel på vissa som ska lämna eller hämta vid tågstation, busstation samt flygplats. Lämnar och hämtar sambon ofta på något av detta och fast det finns anvisade platser för av och på släppning så klarar folk inte av att använda dem utan ställer sig i vägen, följer med ut för att hjälpa med väskan och inte sällan fortsätter att ta sin tid med att le ursäktande till mig och buga ursäktande medans jag funderar på om man skulle rekommendera en bra optiker till stackarn som inte ser var man kan släppa av =) Senast förra veckan på en liten flygplats, där kör man in på ett område med rikligt med parkeringsplatser för av/påstigning och man har 15 min på sig att vinka adjö eller hämta innan det börjar kosta. En klarar inte av att använda vanliga parkeringsplatser utan ställer sig på området så att jag inte kommer förbi. Jag som börjat tröttna lite på beteendet "råkar se" felparkeringen lite sent så hinner inte stanna förrän precis bakom bilen och där står dennes sambo nu och får inte ut sin väska :wink:
#1179445
Jag använder telefonen mycket i bilen.. för att prata i.. via bilens handsfree. Man behöver inte ta händerna från ratten, inte pilla på stereon för att sänka eller ta upp mobilen om den inte skulle sitta i hållaren.

Det händer att jag "pajar" samtalet genom att tappa fokus på det om det händer något runtomkring mig eller om jag ser beteende som känns märkligt. De flesta accepterar ett "ursäkta, blev tvungen att koncentrera mig på trafiken, vad var det du sa?".

Micce1980
Hahahaha! Det är sånt vi vill se i en dashcamvideo!!! ;)
#1179494
Micce1980 skrev:Mobilfyllon har tydligen inte samma intresse som "oss" på vägarna, de vill bara komma fram.

För att bidra till tråden. Det är något allvarligt fel på vissa som ska lämna eller hämta vid tågstation, busstation samt flygplats. Lämnar och hämtar sambon ofta på något av detta och fast det finns anvisade platser för av och på släppning så klarar folk inte av att använda dem utan ställer sig i vägen, följer med ut för att hjälpa med väskan och inte sällan fortsätter att ta sin tid med att le ursäktande till mig och buga ursäktande medans jag funderar på om man skulle rekommendera en bra optiker till stackarn som inte ser var man kan släppa av =) Senast förra veckan på en liten flygplats, där kör man in på ett område med rikligt med parkeringsplatser för av/påstigning och man har 15 min på sig att vinka adjö eller hämta innan det börjar kosta. En klarar inte av att använda vanliga parkeringsplatser utan ställer sig på området så att jag inte kommer förbi. Jag som börjat tröttna lite på beteendet "råkar se" felparkeringen lite sent så hinner inte stanna förrän precis bakom bilen och där står dennes sambo nu och får inte ut sin väska :wink:
Dessa "avsläppare" är besläcktade med "väntare", ni vet, de där som parkerar ivägen vid entrén utanför mataffären och sitter kvar i bilen medan kärringen handlar. De anser inte att de har parkerat eftersom de sitter kvar i bilen och väntar. Då behöver man inte parkera utan man kör bara lite åt sidan. Gärna mitt ivägen för gående. Avsläppare räknar sig heller inte som att de har parkerat eftersom de "ska bara..." och det "tar bara några sekunder". Då upphör alla regler och sunt förnuft att gälla.

Idag retade jag upp mig på en grävmaskinist. 90-sträcka. Betongbarriär utmed högersidan. Vägbygge innanför det. Grävmaskinisten tyckte att det var en skitbra idé att köra ut grävmaskinen utanför barriären och ut i vägen och ställa sig där och peta med skopan innanför barriären. Självklart utan någon som helst avspärrning. Näe, bara ut i vägen och stå där. Det blev kanske ingen tvärnit men väl en ganska hård inbromsning. Självklart var det i en kurva så det var svårt att se förbi grävmaskinen om det var fritt från möten eftersom jag var tvungen att gå ut i mötande fil för att komma om.

Finns det föresten inga regler för vägbyggen längre? I fredags förra veckan körde jag motervägen hem från Gränna. På två ställen in mot Jönköping stod det 70-skyltar och varning för vägarbete. Detta vägarbete bestod av ett par konor vid vägkanten. Det var allt. Men 70 skulle det vara. Kilometer efter kilometer. Det tog så klart inte många hundra meter innan jag förstod att detta måste vart ett skämt så då gasade jag upp i 130 istället, som kompensation liksom. Om man inte gör något där så jag tycka att det hade vart smakfullt om de hade täckt över 70-skyltarna. Nu kan man ju inte lita på hastighetsskyltningen vid vägbyggen längre. :mrgreen:

Det är lika illa inne i stan. Sönderpilade gator precis överallt. Jag menar det verkligen. I princip varenda jävla gata är sönderpillad med uppgrävda håll och avspärrningar här och där. Vecka efter vecka och månad efter månad. Vad är det för fel på att göra klart på ena stället innan man gäver upp ett annat? Man blir ju hysterisk och så fort man lyckats trockla sig förbi en avspärrning så blir det gasen i botten i ren ilska och protest. Det främjar ju inte trafiksäkerheten på något vis. Utanför jobbet skall en korsning breddas en aning. Det har de hållit på med i över två månader nu och de verkar inte ens ha kommit halvvägs.
#1179508
Hm.. Det där är störande.. På E4 precis söder om Gävle har dom haft skyltar med 70km/h i några veckor nu.. I typ 2-3km.. Det är nästan aldrig nån som jobbar där, och de få gånger jag har sett folk är det i mittrenen på en sträcka av 100m. Jag förstår att man stänger av en längre sträcka om man förflyttar sig långt under samma dag.. Men här har dom hållit på i veckor och förflyttar sig sakta sakta. :/
  • 1
  • 395
  • 396
  • 397
  • 398
  • 399
  • 544

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]