...

Moderator: Moderatorer

#1220857
SvenB skrev: Jag tycker du generaliserar. Förmåga att hantera en bil har inte med ålder att göra, oftast. Ja, jag tillhör de som enligt dig skall sluta köra bil, åtminstone i närtid. Jag går på årliga kontroller, innehar flygcertifikat, och har enligt läkaren inga förändringar av min förmåga att vare sig köra bil eller framföra ett flygplan.r
Det jag har lyft i denna tråd är behovet av att kolla upp äldre bilförare periodiskt, kolla om de fortfarande kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt. Förutom sviktande syn finns även demenssjukdomar som tilltar med åldern statistiskt sett. Det betyder givetvis inte att det drabbar alla äldre och jag har aldrig påstått att just du skulle tillhöra någon kategori av folk som snart bör sluta köra bil. Snarare är du ju ett bra exempel på hur man kan försäkra sig om att det inte är några problem.

Däremot stötte jag på ett exempel idag när jag var ute och körde en sväng. Det var mörkt och en liten typisk pensionärsbil körde ytterst märkligt på en 60-väg. Dels varierade hastigheten runt ca 30, dels vinglades det betänkligt, bromsades litet slumpmässigt och utan anledning kryddat med körning utanför vägrenen stundtals. Rondellkörningsbeteendet bekräftade att det inte bara kan ha varit usel mobiltelefonhantering. När jag kom hem gjorde jag en slagning på registreringsnumret och bilen visade sig tillhöra en 86-årig dam som bor ca 1 mil från stället jag observerade detta, på andra sidan centrum av stan.

Visst, bilen kan ju ha varit lånad av en yngre person som dragit i sig alltför mycket snaps. För att veta så skulle bilen behövt stoppats och det kan jag självklart inte göra, hade glömt telefonen hemma också. Men så fan heller att dylika förare ska vara ute och köra på vägarna där det finns oskyddade trafikanter, barn och andra som kommer att råka illa ut förr eller senare.
#1220858
Vi gör om så att ni rökare och kaffedrickare inte skall bli kränkta...

Varför kör man in på en mack, stannar vid en pump, för att sedan inte tanka, utan går in på macken och gör något annat?
Jävla lallare!

Bättre nu, så att vi kan prata om saken, inte syftet?
#1220860
BennyL skrev:Vi gör om så att ni rökare och kaffedrickare inte skall bli kränkta...

Varför kör man in på en mack, stannar vid en pump, för att sedan inte tanka, utan går in på macken och gör något annat?
Jävla lallare!

Bättre nu, så att vi kan prata om saken, inte syftet?
Mange hellberg har gjort en bra låt om lallare annars.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
#1220864
BennyL skrev: Varför kör man in på en mack, stannar vid en pump, för att sedan inte tanka, utan går in på macken och gör något annat?
Jävla lallare!
Vet inte riktigt! Kan det bero på att folk överlag är idioter!?
Personligen skulle jag skämmas för att blockera en pump om jag inte skulle tanka.
#1221047
mikethebik skrev: Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!
FEL!
Det är de som inte kan hålla vettigt avstånd till fordonet framför med tanke på trafiksituationen.
#1221056
Mabuse skrev:
mikethebik skrev: Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!
FEL!
Det är de som inte kan hålla vettigt avstånd till fordonet framför med tanke på trafiksituationen.
Det ligger mycket i detta. En dement förare på 230 år som ligger som en stoppkloss kan vara en förklaring till vansinniga omkörningar, men inte en ursäkt. Ligger man bakom en sådan förare så kan man välja hur man agerare. I alla fall om man har något som liknar självbehärskning.
#1221061
llesrof skrev:
Mabuse skrev:
mikethebik skrev: Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!
FEL!
Det är de som inte kan hålla vettigt avstånd till fordonet framför med tanke på trafiksituationen.
Det ligger mycket i detta. En dement förare på 230 år som ligger som en stoppkloss kan vara en förklaring till vansinniga omkörningar, men inte en ursäkt. Ligger man bakom en sådan förare så kan man välja hur man agerare. I alla fall om man har något som liknar självbehärskning.
Det absolut vettigaste om man ligger bakom en förare som kör märkligt är att ringa 112 och rapportera, med förhoppningen att det leder till ett ingripande av polis. Extra vettigt om man kan delegera uppgiften till co-driver så man inte blir störd som förare.
#1221069
llesrof skrev:
Mabuse skrev:
mikethebik skrev: Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!
FEL!
Det är de som inte kan hålla vettigt avstånd till fordonet framför med tanke på trafiksituationen.
Det ligger mycket i detta. En dement förare på 230 år som ligger som en stoppkloss kan vara en förklaring till vansinniga omkörningar, men inte en ursäkt. Ligger man bakom en sådan förare så kan man välja hur man agerare. I alla fall om man har något som liknar självbehärskning.
Förr körde jag rätt mycket bil, runt 8-10 000 mil med privatkörningen inkluderad. Det var inte sällan jag fick avbryta hela körningen och svänga in på en p-ficka för att andas och tänka på nåt annat i måååånga minuter.
Oklart hur jag tacklat detta idag, över 10 år senare, men klart är att aktiv farthållare har bidragit till lägre blodtryck och längre liv.

I övrigt fick jag möta på en förare av en tjeckisk vagn i golfklassen idag, som med god fart intog en rondell, för att näst intill stannat innan denne tagit sej runt. Vad hände där liksom. Jävla mellandagstroll.
  • 1
  • 420
  • 421
  • 422
  • 423
  • 424
  • 544
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.