...

Moderator: Moderatorer

#1175082
fjohan82 skrev: Det är inte olagligt att köra om en kö, som är i höger fil, på en 2+1-väg på den 2-filiga sträckan.
Det skulle kunna vara det.. Trafikförordningen säger att du inte får köra om om du inte i förväg har någonstans att ta vägen efter omkörningen. Är det alltså en lång kö i höger körfällt så att du om du kör om måste "tränga" dig in och tvinga kön bakom dig att då sakta in/bromsa skulle det kunna räknas som olagligt. Att det sen försämrar trafikrytmen avsevärt är ju faktum oavsett hur lagen tolkas.

Anledningen till att dom stänger av vänster körfält norr om gävle under trafikhelger är ju just för att de som kör om när det är lång kö sabbar flödet så att det blir mer inbromsningar och går ännu saktare. Det blir alltså ojämnare flöde och färre bilar kommer fram under samma tidsperiod.

Jag går inte ut och spärrar, men har viss försåelse för de som gör det i sånna situationer.
#1175109
joel80 skrev:
fjohan82 skrev: Det är inte olagligt att köra om en kö, som är i höger fil, på en 2+1-väg på den 2-filiga sträckan.
Det skulle kunna vara det.. Trafikförordningen säger att du inte får köra om om du inte i förväg har någonstans att ta vägen efter omkörningen. Är det alltså en lång kö i höger körfällt så att du om du kör om måste "tränga" dig in och tvinga kön bakom dig att då sakta in/bromsa skulle det kunna räknas som olagligt. Att det sen försämrar trafikrytmen avsevärt är ju faktum oavsett hur lagen tolkas.

Anledningen till att dom stänger av vänster körfält norr om gävle under trafikhelger är ju just för att de som kör om när det är lång kö sabbar flödet så att det blir mer inbromsningar och går ännu saktare. Det blir alltså ojämnare flöde och färre bilar kommer fram under samma tidsperiod.

Jag går inte ut och spärrar, men har viss försåelse för de som gör det i sånna situationer.
Då skulle man ju i princip aldrig få köra om, nånstans. Det kan ju svänga ut en bil och lägga sig i luckan som man har tänkt lägga sig i.
Visst, irritation finns och kan uppstå, men att tro att man är polis är att dra det för långt. Denne bilist visste väl inte om man akut skulle till sjukhus eller så...
Nej om man sköter sig/sitt så borde livet vara mer harmoniskt för dessa stackare... :roll:
#1175110
Micce1980 skrev:Jo då, för mig finns bara Blackvue. Snygga och lätta att gömma, kan utveckla mer imorn. Vilken prisklass?
Ja den ser liten och smidig ut. Såg en ryss härrom dan som hade en kamera, stor som en tv... :roll:
Säg max 1500-2000:-. Den som ligger hemma gav jag typ 500 spänn för när det begav sig.
#1175288
Det är som Joel80 skriver. De personer som oftast är anledningen till att flaskhalsar på 2-1 vägar uppstår är just de 20 bilar som försöker komma om en hel länga bilar som redan kör i köfart i den vanliga filen. I sämsta fall fastnar de i omkörningsfilen och därmed kommer till ett totalstopp. Släpper då personerna i den vanliga filen inte in bilisterna i omkörningsfilen blir det kaos = E4 norr om Gävle när söderborna ska till fjällen.
För att bryta flaskhalsen lägger så då någon i omkörningsfilen för att "tvinga" in bilisterna bakom tillbaka till den vanliga filen, innan de tvingas till ett totalstopp. Då släpps flaskhalsen. Vissa (väldigt få) lastbilschaffisar gör så...

Sen säger jag inte att det på något vis är rätt att göra så, eller att man olovligen ska ta sig rätten att hindra andra.
Personligen gör jag inte så.

Annars kanske detta kan vara en intressant läsning. :)
http://teknikensvarld.se/15-ars-fangels ... is-459314/
#1175301
Waizgui: Fy f-n, minns den videon. En sak att markera om man vill för att man anser något vara fel men oavsett om det är olovligt att hindra någon så borde man för egen säkerhet inte vilja ha ett stressmongo precis bakom sig?

Har med blivit hindrad av en lastbil. Jag låg i omkörningsfilen, medans jag som oftast kör enligt hastigheten som visas på gps tjocknar trafiken till i höger körfält. Fortsätter så klart då och ett par hundra meter senare kommer en skylt som visar att om si och så många meter går körfältet från vänster ihop på grund av vägarbete. På grund av detta flöt trafiken knappt alls från här någonstans och jag tänker använda mig av kugghjulsprincipen när det går ihop men kom inte mycket längre men blir då stannad av "lastbilen" :)

Ser inga problem med att folk ligger i båda filerna men folk bör släppa in varannan, men det fungerar inte riktigt så då folk inte håller avstånd och tyvärr så varför skulle de göra det för att håller man avstånd så kommer inte en bil att byta till samma fil som mig framför utan gärna två, för den som låg bakom den som precis fick en plats framför mig enligt "kugghjulsprincipen" kan ju inte tagga ner och ta platsen bakom mig.

Samarbete är rätt lätt, om man bara vill :) (F-n det där skulle kunna bli en "bumpersticker" av den)
#1175326
Kugghjulsprincipen blir också lite satt ur spel när förare i vänster körfält har olika uppfattningar om var man bör byta fil. Om jag ligger i höger körfält har jag inget emot att släpa in en från vänster körfält när det behövs, men i och med att vissa ska hela vägen fram precis innan avspärrningarna innan dom tvärnitar och tränger sig in medans andra kör in onödigt tildigt flera hundra meter före blir det ofta så att en 3-4 bilar från höger körfält vid olika tidpunkt tycker att det är just framför mig som dom ska kugghjula in. Samma sak händer med den bilen som låg framför mig, och den som var bakom...
Då funkar inte det speciellt bra och hela kön i höger körfält blir så gott som stillastående!
#1175354
Tyvärr är det just så i verkligheten joel80. Bara jag som inte slutat hoppas :)
#1175371
Micce1980; Det värsta med attityden i videon är när gubben säger "I Don't care" efter att medvetet ha skadad motorcyklisten. Sen är det ännu sorgligare när försöker bortförklara sig i rätten, han blev "stucken av geting" och till slut "biten av en spindel".

Stressmongona bakom är inte alls någon rolig historia, dessutom ökar de i antal för varje timme känns det som. Tyvärr så är det väl så att om polisen visat sig mer på vägarna kanske folk hade kunnat sänka pulsen och bättra på blodtrycket i trafiken en aning.

Sen kugghjulsprincipen i all ära, dock så gäller inte den när en begränsad omkörningsfil går ihop med den vanliga filen (2-1 väg). Filbytare har 100% väjningsplikt! Vissa verkar tro eller bara skiter i att de måste ta hänsyn till bilister i den vanliga filen. Att hålla 2m avstånd hjälper ju inte direkt heller.
Visserligen är kugghjulsprincipen en bra metod, men att tillämpa den i så höga hastigheter och när folk väljer att ligga kvar i omkörningsfilen trots att den uppenbarligen tar slut, skapar ett ojämnt flöde och onödigt farliga situationer. En någorlunda normal trafikmängd är faktiskt 2-1 vägarna bra. Då är det lätt att köra om och flödet flyter på fint.
Just E4 norr om Gävle är lite speciell eftersom det i stort sett enbart är problem under ett fåtal helger. Med de köerna som råder då - milslånga och det finns dessutom bara 1 avfart på 3 mil (förutom en rastplats), så finns ingen anledning att strula till det och sabba för alla andra genom att rubba kön. Därför stänger man av omkörningsfilen.
#1176832
Nu är jag helt övertygad om att man i Stockholm enbart skyltar för dem som vet vart de ska... :x
Vi skulle bara åka till IKEA i Kungens kurva, och IKEA såg man ju från vägen... Men trots att man såg IKEA från vägen så tycktes det omöjligt att ta sig dit! Ja, man såg faktiskt IKEA från alla vägar runtomkring som man provade, men det visade sig finnas endast en väg som var rätt. Givetvis var det inte skyltat, utan det var bara tur att vi kom in på den vägen till slut.
#1176842
Kom du norrifrån eller söderifrån? Norrifrån ska du av till Skärholmen, söderifrån Kungens kurva (finns två avfarter att välja på).
  • 1
  • 393
  • 394
  • 395
  • 396
  • 397
  • 544
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]