...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1202183
Allinug skrev:Om det ska bötfällas vid cykling utanför cykelbana så får de också se till att det skottas på cykelbanorna vintertid.
Helt riktigt. Men precis som det är tillåtet att gå i körbanan om gångbanan är oframkomlig, så gäller det givetvis cykelbana också.
#1202198
SvenB skrev:Men vad bra. Då tycker jag att vi inte behöver bygga ut nätet av cykelbanor då, om de ändå inte skall användas. Vad är då vitsen att de byggs :?: Jag trodde dom var till för att skydda cyklisterna, liksom gångbanor är till för att skydda gångtrafikanterna.
I den bästa av världar är de till för att skapa bättre framkomlighet för alla. Så är det på en del platser och där används cykelbanorna som regel rätt flitigt. På andra platser är tyvärr GC-banor byggda för att förbättra framkomligheten för bilar utan att ge cyklister eller ibland ens gående några fördelar.

Sen är det olämpligt att cykla fort på många cykelbanor. Då är bilvägen bättre eftersom hastighetsskillnaden mot bilarna är mindre än mot gående (+barn, hundar, barnvagnar etc).

Jag både kör bil och cyklar. Jag har inga större problem med att samsas om samma yta så länge alla försöker vara smidiga. Det är puckona som stör. Folk som cyklar vänstertrafik eller utan lysen borde det vara skottpengar på.. Tycker jag både som cyklist och bilist.
#1202200
Håller med.. Har inga problem med cyklister på vägen så länge dom följer regler och försöker samsas.
Vissa idioter till cyklister i Stockholmstrafiken som kör om på snedden mot körriktningen, kapar övergångsställen och cyklar mot rött förstör rätt mycket för alla cyklister som faktiskt sköter sig. :/
Användarvisningsbild
av SvenB
#1202207
joel80 skrev:Håller med.. Har inga problem med cyklister på vägen så länge dom följer regler och försöker samsas.
Vissa idioter till cyklister i Stockholmstrafiken som kör om på snedden mot körriktningen, kapar övergångsställen och cyklar mot rött förstör rätt mycket för alla cyklister som faktiskt sköter sig. :/
Så är det för alla trafikantgrupper, men jag tycker att cyklister är överrepresenterade i Stockholmstrafiken. Tyvärr eftersom cykeln borde användas mer där.
#1202265
Två trafikincidenter på två minuter.

Incident ett: Kö sista 500 metrarna till jobbet. Långsam kö på grund av att vägen är söndergrävd. Trafikflödet regleras av trafikljus. Detta har funkat rätt bra och man har inte behövt vänta så där värst länge på sin tur att få köra. Ända tills någon pillade sönder intervallet. Nu är det kortare intervall på morgonen för de som skall in till stan och längre för de som skall ut. 99 % skall in till stan och 1 % skall ut. För de som skall in betyder det fler start och stopp och tar betydligt längre tid nu. Kön har tredubblats i längd sedan någon kom på att ändra intervallet. Strax framför mig gick det in en väg till vänster som ledde till en återvinningsstation. Jag gick ut i mötande fil, den var ju tom eftersom i princip ingen kör ut från stan vid denna tid, och körde om kön, vek in på återvinningen, vände och körde ut i den tomma filen. Då fick en annan person i kön samma idé som jag men glömde att kolla om det var tomt i den mötande filen. Och det var inte tomt där för där kom jag körandes. Jag fick dra ned bilen halvvägs ned i diket för att undvika att frontalkrocka med en mamma med en iPhone tryckt mot örat och som bara hade dagis i fokus.

Incident två: Efter att jag vänt och kört en omväg på några kilometer så hamnade jag i en annan backe ned mot stan. Där var det också söndergrävt, avspärrat och kaos. Lyckligtvis så kom jag ut strax efter avspärrningen. Vid en busshållplats stod den en bil. Den stod där busshållplatsen slutade och halvvägs ut i vägen. Eftersom den bara stod där utan tecken på att vilja köra ut så valde jag att passera den. Då började fanskapet köra. Jag fick tvärnita för att inte krocka. ABS:en rasslade och jag hoppades på att inte bli påkörd bakifrån av någon som inte hade vett att hålla avstånd. I vänster ögonvrå fick jag då syn på en mörk Honda Accord som låg parallellt vänster om mig. Hur fan hamnade den där? Det känns ju rätt ofiffigt att försöka köra om en bil som redan kör om en annan.

Senare på dagen när jag åkte hem kom ännu en incident. Rött ljus. Två filer, den högra som jag låg i går rakr fram, den vänstra som en vit Kia låg i går åt vänster. Vå låg båda längst fram och väntade på grönt. När det slog om så gasade Kian till och drog om mig och in framför mig. Tur att jag lagt i neutralen och behövde en sekund extra för att komma iväg. Jag brukar vara snabb som fan annars när det blir grönt. Då hade jag krockat. Igår såg jag en Audi göra en liknande grej så det verkar vara någon ny trend att lägga sig i fel fil och sedan tränga sig föra.

Vart finns trafikpolisen när man behöver den? Skicka hit 5000 nordkoreanska militärpoliser och låt dem jobba som trafikpoliser. 5000 totalt obevekliga trafikpoliser som kör ståndrätt på plats. Återkallat körkort på 25 år, 1 år i arbetsläger och beslagtagen och skrotad bil. Jag vill att dessa egoistiska rövhål skall förnedras offentligt och tänka förbanna den dag de uppförde sig som ett rövhål i trafiken. Jag vill skada dem. Jag vill utsätta dem för smärta. Tack!
#1202283
Nordkoreanerna hade nog huggit dig också vid återvinningsstationen om de ska vara helt obarmhärtiga :)

Men det är lustigt sånt där. När jag gör nån sån där lite halvful grej ser jag till att se mig för jävligt noga eftersom det inte är säkert att eventuell trafik runt om är beredd på det. Vissa som ditt möte där verkar inte ha någon konsekvensanalys alls.
#1202291
Men vad är det folk har så bråttom till? Förtjänsten är ju enormt liten och ens stress påverkar ju bara omgivningen negativt med att någon ska tränga sig och "stöka" till det. Om inte annat så är det väl trevligare att komma hem eller till jobb med mera och känna sig avstressad istället för att komma fram med hjärtat i halsen.

Senast idag på väg hem. En Passat kör om i ca 90km/h på en 70-väg. Han tjänar det på första och andra rödljuset. Därefter blir det 40-väg och han är nu långt borta men efter det andra trafikljuset därefter hamnar jag bakom Passaten, förtjänsten var alltså en billängd på att ligga ca 20km/h över tillåten hastighet och "skynda" till ingen nytta :roll:

Koppla av istället och njut av färden och är det inte kul att köra bil så gör det bästa av det istället, väx upp...
#1202335
Haha märker av det här VARJE morgon påväg hem från jobbet. Eftersom jag är påväg hem så har jag inte bråttom alls utan lägger farthållaren på hastighetsbegränsningen eller nån km under. Det räcker nog inte med att räkna på en hand hur många gånger jag har blivit omkörd den här veckan, och bilen som kör om kastar sig in framför mig för att undvika en frontalkrock med mötande... Det mest facinerande är när det händer vid ett farthinder på 30 sträcka i tätbebyggtområde :)

Hur underbart vore det inte om folk lät bli att snooza den där sista gången och åkte hemifrån 10min tidigare så slipper dom leka Colin McRae varje morgon...
  • 1
  • 407
  • 408
  • 409
  • 410
  • 411
  • 544
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]