...

Moderator: Moderatorer

#1211616
llesrof skrev:Är det inne i byn och de svänger in i ett bostadsområde så har jag någon gång kört efter och snällt berättat att de kört utan bakljuset tänt. Hittills har ingen tagit illa upp.
Vad svarar de? :)

Körde ju efter en dansk som blinkade höger men släpet vänster i somras, kände mig lite tvungen att berätta efter några korsningar när han skulle in på företaget bredvid mitt. Han uppskattade gesten :-)-)
#1211629
llesrof skrev: Jag blinkar några gånger med helljuset och därefter skiter jag i dem och hoppas att de inte orsakar en olycka samt hoppas att de stoppas av polisen och börjar käfta emot så att de får ett batongslag. Är det inne i byn och de svänger in i ett bostadsområde så har jag någon gång kört efter och snällt berättat att de kört utan bakljuset tänt. Hittills har ingen tagit illa upp.
Ja, oftast ser jag ju bilen framför ändå även utan mitt helljus, det är bara jag som blir irriterad i det läget och "jävlas" lite extra.
Häromåret åkte jag bakom en bilist i området där jag bor och denne hade helt nedsläckt bil varpå jag blinkade friskt, bilen körde in till kanten och stannade och såg livrädd ut varpå jag förklarade situationen. Hoppas han lärde sig något iaf, jag ville ju bara väl. :lol:
#1211634
Detta med lyset borde vara en obligatorisk grundinställning för bilar avsedda för nordisk marknad. Motsvarighet till varselljus och bakljus alltid på, punkt.

Pissenkelt att implementera med all säkerhet, att ticka av några boxar i ljusmodulens programmering innan leverans...
#1211896
Ja flertalet av dem saknar autoläge, kan inte lämnas i halvljusläge för då är belysningen på när bilen låses, och instrumentbelysningen är tänd i DRL läge. Som gjort för att det ska bli fel med andra ord.
#1211902
Micce1980 skrev:
llesrof skrev:Är det inne i byn och de svänger in i ett bostadsområde så har jag någon gång kört efter och snällt berättat att de kört utan bakljuset tänt. Hittills har ingen tagit illa upp.
Vad svarar de? :)
”Oj! Det har jag inte tänkt på. Tack för att du sa till” brukar de svara. Eller något i den stilen.
#1211905
kebabpizza skrev:Av mina egna iakttagelser har jag fått den uppfattningen att asiatiska bilar är kraftigt överrepresenterade i fallet med DRL+släckta bakljus i dåliga ljusförhållanden.
Asiatiska bilar och franska små rullande pissoarer. Oftast är det mellanklassare och mindre bilar. Större och mer påkostade modeller brukar ha automatik. Till och med kompisens Hujundaj i40 -14 tänder bakljusen när det mörknar. Fast det får bli bra jäkla skumt ute innan de tänds. På min Skoda Superb går halvljuset igång redan när det är mulet.
Användarvisningsbild
av SRT
#1212023
Håller med på att nyare bilar som rullar i mörker med släckta bakljus är en bedrövelse och samtidigt livsfarligt sett ur ren trafiksäkerhet.
Lika vrickat ser det ut med t ex en blinkande och svängande Volvo S/V 90 där ena halvljuset försvinner när blinkers används.
#1212025
Är det inte bara DRL:en som slocknar? Som på många andra bilar. Även kallat switchback.

Håller med kören om släckta baklysen dock, tur att det läggs (ska läggas) tillbaka på bilar godkända efter juli 2016. Antagligen därför t.ex V90 verkar ha lite neddimmade bakljus istället för helt släckta.
#1212028
SRT skrev:Håller med på att nyare bilar som rullar i mörker med släckta bakljus är en bedrövelse och samtidigt livsfarligt sett ur ren trafiksäkerhet.
Lika vrickat ser det ut med t ex en blinkande och svängande Volvo S/V 90 där ena halvljuset försvinner när blinkers används.
Det är bara tors-hammare (DRL) som försvinner. Halv och helljuset sitter ovanför och nedanför den.
  • 1
  • 414
  • 415
  • 416
  • 417
  • 418
  • 543
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]