...

Moderator: Moderatorer

#1193249
Absolut, men hur kan man samtidigt vara i vägen när man håller sig sånär som inom den lagliga hastighetsgränsen? Ja, jag drar det till sin spets här.
Jag kan likväl köra en Ferrari men ta mig förbi inom "rimlig hastighet". Att du ligger bakom och hetsar är ju den stora faran i sammanhanget, inte jag.

Att göra en omkörning rask och smidig är ju självklart, jag sölar inte för att det är kul. Men du får det att låta som att du har mer rätt att ta dig förbi än vad en annan har, eftersom du uppenbarligen har en piggare bil.

Samt: vettig accelerationsförmåga, är inte det högst individuellt? Min sambo tycker definitivt att vår bil är tillräcklig i alla lägen, det gör inte jag. För henne har den en alldeles lagom accelerationsförmåga, det tycker inte jag. 0-100 på 11s på pappret gör vår bil. Det tycker jag är (VÄLDIGT) långsamt, det tycker inte hon.
Alla mår vi bra av lite perspektiv ibland. :wink:
Senast redigerad av 2 grillchips, redigerad totalt 0 gång.
#1193250
Mycket enkelt. När jag bestämmer mig för att köra om ska det ske raskt, med minimal påverkan på andra trafikanter.

Sitter jag med ett tungt släp eller en husvagn bak bilen så har jag betydligt färre vettiga omkörningstillfällen. Eller om jag sitter i en bil som saknar vettig accelerationsförmåga rent generellt, då får jag anpassa mig efter det.

Det handlar om att vara smidig i trafiken, komma iväg och förbi så raskt som möjligt så man inte är i vägen för folk och orsakar faromoment.
__
PS. Jag pratar inte om att det skulle vara ett krav med racing-prestanda, långt därifrån. Det jag snackar om är att när man bestämt sig för att göra en omkörning så får det hända något när folk trycker på gaspedalen. Gör det inte det - tex beroende på föraren eller en svag motor - så blir det färre tillfällen där det kan vara lämpligt att masa sig om den omkörda.
#1193256
Ett problem många stresspellar verkar ha är just att se att deras beteende gör att det blir lägre hastighet för omkörning!

Som den här hetsaren 4:45 in i videon här:


Han lägger sig så nära han bara kan på 1-filiga sträckorna, så att jag som istället håller avstånd och tajmar en rätt beskedlig acceleration till det blir 2-filigt flera gånger får bromsa in eller släppa gasen när han går ut för att köra om. Ha håller ju då bara 80km/h eller så means jag som kunnat börja gasa tidigare redan är uppe i 100km/h när tvåfiligt vägen börjar.

Planering är många gånger bra mycket viktigare än snabb acceleration. Fattar inte folk som ligger och hetsar i baken på lastbilar eller andra som kör sakta att dom faktiskt också förlorar tid på det?
Användarvisningsbild
av SRT
#1193298
joel80 skrev:Ett problem många stresspellar verkar ha är just att se att deras beteende gör att det blir lägre hastighet för omkörning!

Som den här hetsaren 4:45 in i videon här:


Han lägger sig så nära han bara kan på 1-filiga sträckorna, så att jag som istället håller avstånd och tajmar en rätt beskedlig acceleration till det blir 2-filigt flera gånger får bromsa in eller släppa gasen när han går ut för att köra om. Ha håller ju då bara 80km/h eller så means jag som kunnat börja gasa tidigare redan är uppe i 100km/h när tvåfiligt vägen börjar.

Planering är många gånger bra mycket viktigare än snabb acceleration. Fattar inte folk som ligger och hetsar i baken på lastbilar eller andra som kör sakta att dom faktiskt också förlorar tid på det?
Om man bortser från vajerförsedda sträckor så kan jag ibland förstå dessa trafikanter som ligger nära bakom utan att kunna komma om.Många trevliga trafikanter som går åt sidan när det finns möjlighet vilket jag är mycket glad för vilket jag själv brukar göra när någon närmar sig fortare.Värre är det med dessa stackare som ska ligga nära mittlinjen gärna 10 km/h under gällande hastighet med ibland helt vansinniga omkörningar av denna som resultat.Tänk att det ska vara så svårt att hjälpas åt i trafiken.Men den speglar förmodligen den övriga samhällssynen.

Körde ca 60 mil till Öland häromdagen på Hayabusan där vissa XC 90 och V90 med bilen full av folk helt plötslig fick för sig att de skulle köra ikapp med Hayabusan.Jag menar, vad får ens plåtlådegänget att ge sig på dessa stolligheter.I en av dessa bilar satt det två små barn i baksätet medan den förmodade mamman satt och stirrade rakt ner på mobilen och en självutnämnd racerförare till pappa bakom ratten omvandlade familjeutflykten till en LeMans kurs vilket jag själv såg när jag körde om denna bilist som då gjort ett misslyckat försök i att köra ifrån denna mc fortfarande med barnen kvar där bak i bilen.LOL. :D
#1193305
Fast även på vägar utan mitträcke går det att planera sina omkörningar så att man gasar på precis innan mötande passerat, vilket gör att man har uppe högre fart när man väl byter fil till mötande för att göra omkörningen.
Visst kan man störa sig lite på att folk inte vill gå åt sidan, men det är deras val och dom kanske är osäkra på att ligga i vägrenen. Så länge dom inte vinglar över mittlinjeni mötande när man kör om så är det ju bara att man gör en riktig omkörning så funkar det.

Folk som kör vårdslöst med barn i baksätet... jag vet inte vad jag ska säga. Alla förolämningar jag kan komma på känns för mesiga.
#1193404
Jag hajar inte poängen med att gå åt sidan för att "underlätta" omkörning. Är det mötande trafik och någon bara kan köra om ifall jag gör ut i vägrenen så är det inte läge att köra om. Då får man vänta tills det är fritt och då kan man köra om utan att jag flyttar på mig. Sedan finns det naturligtvis undantag. Vissa vägar är enfiliga men ändå så breda att två bilar får plats i bredd utan att någon behöver gå ut på vägrenen. Då är det god sed att hålla till höger. Ett annat fall är om man av någon anledning kör långsammare än övrig trafik och hindrar denna.
#1193479
Eftersom jag motorvägspendlar 25 mil om dagen så är det mycket motorvägsbeteende jag stör mig på. Alldeles för många stoppar upp trafiken onödigt mycket när de ska av och på.

När man ska köra på så ska man anpassa hastigheten till trafikrytmen INNAN man svänger ut på motorvägen. När man ska köra av så ska man sakta ned EFTER att man kommit av motorvägen. Detta leder till enormt mycket onödiga köer vid tät trafik.

Nästan lika illa är folk som inte kan hålla farten på motorvägen. Vid tät trafik så orsakar det väldigt mycket onödiga omkörningar när folk ligger i 95-100 i högerfilen. Håll samma fart som bilen framför eller kör om! Undantaget är förstås släpekipage, lastbilar och annat som inte kan hålla motorvägsfart. Men väldigt många kör sakta helt utan anledning.
#1193534
Jag håller med om allt förutom det sista, åtminstone när det gäller flerfiliga motorvägar. Problemet är oftast inte de som ligger 95-100, utan de som av någon anledning tycker det är värt att köra om i 102 km/h när det är tät trafik och spara in 10 sekunder. Idealet skulle så klart vara om alla höll samma hastighet men eftersom hastigheten pendlar från 80 (de få lagliga släpdragarna) upp till 160-170km/h, hur ska det kunna vara rytmen då? Även om de som kör i 100 ökar till 110 så finns de ändå de som bryter rytmen uppåt. :)

Kör själv i 95-100 ibland om man bara ska på och av motorvägen ett par kilometer. Farthållare :-)-)
#1193555
Waizguy skrev:Jag håller med om allt förutom det sista, åtminstone när det gäller flerfiliga motorvägar. Problemet är oftast inte de som ligger 95-100, utan de som av någon anledning tycker det är värt att köra om i 102 km/h när det är tät trafik och spara in 10 sekunder. Idealet skulle så klart vara om alla höll samma hastighet men eftersom hastigheten pendlar från 80 (de få lagliga släpdragarna) upp till 160-170km/h, hur ska det kunna vara rytmen då? Även om de som kör i 100 ökar till 110 så finns de ändå de som bryter rytmen uppåt. :)

Kör själv i 95-100 ibland om man bara ska på och av motorvägen ett par kilometer. Farthållare :-)-)
Medhåll på detta. Det är de som kör om som orsakar ryckig körning och som sänker tempot i tät trafik. Ligg kvar i trafikrytmen! När ni kör om och kör in i fickor mellan bilar som redan håller ett bra avstånd till varandra så tvingas dessa sänka hastigheten ett ögonblick och detta skapar en kedjereaktion bakåt. Detta bör man ha i åtanke även om man kör en ny XC-Volvo, BMW, Audi eller nyare VW Passat.
  • 1
  • 401
  • 402
  • 403
  • 404
  • 405
  • 544

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]