...

Moderator: Moderatorer

#1193598
SebbeV70 skrev:Allt och alla.
Nja så illa är det väl inte? Tycker 99% minst sköter sig ypperligt och ibland tabbar man sig litet själv med.

Bra kommentarer ovan om att inte hålla på och nosa framförvarande i baken, försöka acca som en idiot för att komma om och ändå hindra smidigare förare som ligger bakom i rätt hastighet redan... och detta med smidighet i av/påfarter. Skapa obalanser i trafikflödet med meningslösa omkörningar för att hitta "luckor" som egentligen inte är det. Förbättringspotential för många inkl en själv ibland.

Ett tips för de som tycker de kör som änglar är att installera en dashcam och kolla litet hur det verkligen ligger till med körningen, kolla hur man håller 30-40 zoner osv. Lärorikt kan jag lova och har definitivt en avkylande effekt på ev hetsighet man kan känna ibland när man är ute och kör.

Vetskapen att allt spelas in inklusive dina egna misstag har den effekten på många och ger en lugnare och mer avslappnad körning. Sedan hur man använder det inspelade materialet är ett kapitel för sig, själv väldigt tveksam att hänga ut "syndare" på tuben med regnummer och allt (är det ens laglig?). Polisen får sköta sitt så sköter jag mitt men händer det något så kan det vara bra med bevis om det talar till ens fördel.
#1193736
På motorväg tror jag jag håller den eller så gott som.. Brukar köra med adaptiva farthållaren på näst längsta avståndet när jag ligger bakom någon.

I Stockholmstrafiken är det svårare.. Allt för många som antingen blir irriterad eller tycker att det avståndet man har framför sig passar bra för dem.
Jag håller ändå mer avstånd än de flesta runtomkring mig. Och kör där ofta med adaptiva farthållaren på näst närmsta. Vilket jag fått för mig är ca 1.5sek (stämmer rätt bra när jag kollar via dashcammen och mäter avståndet med hjälp av mittlinjen.)

Man kan torska körkortet om man ligger närmre än 0.5sek (1sek för tunga fordon.) och man riskerar böter från 1sek.
I 110km/h är det alltså runt 30m.
I 70km/h ca 20m.
#1193743
SebbeV70 skrev:Hur många här håller 3 sekunders regeln? Jag håller den till 80% är mest inom yrket som stressen gör en till en jobbig typ. Men försöker påminna mig själv.
Kör du BMW i jobbet? :mrgreen:
#1193777
joel80 skrev:På motorväg tror jag jag håller den eller så gott som.. Brukar köra med adaptiva farthållaren på näst längsta avståndet när jag ligger bakom någon.

I Stockholmstrafiken är det svårare.. Allt för många som antingen blir irriterad eller tycker att det avståndet man har framför sig passar bra för dem.
Jag håller ändå mer avstånd än de flesta runtomkring mig. Och kör där ofta med adaptiva farthållaren på näst närmsta. Vilket jag fått för mig är ca 1.5sek (stämmer rätt bra när jag kollar via dashcammen och mäter avståndet med hjälp av mittlinjen.)

Man kan torska körkortet om man ligger närmre än 0.5sek (1sek för tunga fordon.) och man riskerar böter från 1sek.
I 110km/h är det alltså runt 30m.
I 70km/h ca 20m.
I den V70 -16 jag har som referens tyckte jag längsta/högsta avståndet var på tok för nära för att jag skulle vara bekväm. Detta var i landsvägsfarter (där den och för sig tappade bilen framför ibland). Näst närmsta måste ju vara nästan rövsniffande?
#1193787
SebbeV70 skrev:Hur många här håller 3 sekunders regeln? Jag håller den till 80% är mest inom yrket som stressen gör en till en jobbig typ. Men försöker påminna mig själv.
Alltid, tre pluppar på avståndsvarnaren men kör alltid längre bak när jag gasar själv.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1193795
Tror det är lite olika hur avstånden är på olika bilar.. I allafall mellan olika versioner av adaptiv farthållare.. Och jag har nog 5 eller 6 streck.. Inte bara 3.
#1193921
joel80 skrev:Tror det är lite olika hur avstånden är på olika bilar.. I allafall mellan olika versioner av adaptiv farthållare.. Och jag har nog 5 eller 6 streck.. Inte bara 3.
Har en V60 MY12, men kör samma i XC60 MY14. Upplever att XC60in ligger lite närmare, men Jan vara placebo. Finns fem streck på båda. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
#1200565
Skåpbilsföraren blev allt annat än glad när lastbilen framför går ut och blockar denne, hade med tutat om man gör en laglig omkörning i maklig takt. Lastbilen bakom mig blockade sedan rätt duktigt med. :???: Om de inte tål att folk använder vänster körfält för omkörning varför inte köra om själva för att framme vid vägbygget använda sig av "blixtlåsprincipen".
20170926_104217_N.jpg
20170926_104217_N.jpg (797.15 KiB) Visad 775 gånger
#1201353
När folk ska blinka med helljuset för dom tror att man åker med halvljus och dimljus när det isjälvaverket är DRLn som lyser. Allra helst när dom själv sitter i nya Volvo dom också som lyser precis likadant.... :roll:
  • 1
  • 402
  • 403
  • 404
  • 405
  • 406
  • 544

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]