...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1184156
Just nu är det vespor som kör i mittfilen så man måste ha ögon i nacken, cyklister på vägen så man inte kan köra om pga av mötande bilar och idag, en idiot till italianerare som körde upp på rondellen för att köra om mig. Japp, rätt gissat, jag är i Italien och här finns inga trafikregel utan full kaos som gäller.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1184478
joel80 skrev:Hm.. Det där är störande.. På E4 precis söder om Gävle har dom haft skyltar med 70km/h i några veckor nu.. I typ 2-3km.. Det är nästan aldrig nån som jobbar där, och de få gånger jag har sett folk är det i mittrenen på en sträcka av 100m. Jag förstår att man stänger av en längre sträcka om man förflyttar sig långt under samma dag.. Men här har dom hållit på i veckor och förflyttar sig sakta sakta. :/
Bra sak med USA. dubbla straffen i många delstater vid vägarbeten. OM det är folk som jobbar där just då. Annars normala böter.

Verkar iofs mest vara i Asien och USA som man faktiskt jobbar vid vägbyggen. I Europa verkar man som bäst stänga av och sen komma tillbaka om ett halvår för att faktiskt jobba.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1184774
Kan någon förklara för mig varför fransmän/italienare ligger i vänsterfilen för omkörning, inte kommer fram, byter fil två gånger för att slutligen byta tre filer åt gången till vänsterfilen igen och toktuta bakom en stackare som håller på och kör om en lastbil. Helt korkar beteende och de ser ju att de inte kommer fram och det är väl bara att vänta?

Sist så körde jag till slut om fanskapet, efter att han lyckats fram, och tutade och gav han näven för att farligt beteende. Nu har jag blivit europeisk vägpolis. Så många idioter i sydeuropa så jag har aldrig varit med om maken.
#1184880
Du har nog svaret i frågan. Det är "fransmän/italienare". Asså... söder om Skåne verkar det finnas en annorlunda trafikkultur där man inte är lika... hm... medvetna som i Sverige. Tyvärr så känns det som att vi är på väg åt det håller i det här landet också.

Det där med att köra om verkar vara svårt för vissa. Som idag på väg till jobbet. En bit framför mig körde ett ekipage med någon form av grävmaskin på släp. Vi kom till ett stigningsfält och jag såg ingen omedelbar nytta med att köra om ekipaget. Men det gjorde de bakom mig. Direkt bakom mig kom det en gammal SKoda Fabia med matta strålkastare. Eftersom föraren gick ut i omkörning och jag hade tvekat så tänkte jag att jag fick stå mitt kast och låta den köra om. Det var bara det att den inte körde om. Den sniglade sig fram. Till slut så var jag så nära grävmaskinsekipaget så att jag hade blivit tvungen att bromsa. Eftersom Fabian fortfarande inte kommit om utan fortsatte att snigla 10 - 15 meter bakom mig så blinkade jag vänster och gled ut ut framför den och jag gjorde en helt odramatisk omkörning. När Fabian väl lyckats komma om så var stigningsfältet mer eller mindre slut.

Detta var väl inget irritationsmoment direkt utan mest en studie intressant beteende som dock kan resultera i irritation och dåliga situationer. Skall man ge sig ut för omkörning så skall man fan i mig också köra om och inte bara vara i vägen.
#1184881
De är ju alla närsynta vettu :mrgreen:
#1185421
Började fundera häromdagen, satt bakom en BMW vid en mindre rondell och tanken slog mig att det där med att inte använda blinkers inte är slöhet eller inställningen att alla andra är mindre viktiga... Nu börjar jag tro att hela konceptet med körriktningsvisare är helt okänt för dem, de förstår helt enkelt inte funktionen.

I rondellen kom nämligen tre bilar i rad som körde exemplariskt och blinkade ut ur rondellen allihop, och alla körde ur i avfarten innan där jag och BMWn stod. Gissa om föraren av den tyska bilen vågade köra? Självklart inte, vi stod kvar tills det inte fanns någon annan bil inom synhåll...

Kanske inte ska döma för hårt, att tre bilar i rad använder blinkers korrekt i en rondell är ju lika troligt som Harrisburg så han kanske trodde det var en fälla?

Föga förvånande så användes ingen blinkers de fyra rondeller och korsningar som jag låg kvar bakom beemern...
Användarvisningsbild
av joel80
#1185424
I min senaste film såg jag en BMW som använde blinkers! Ett framsteg minst sagt.. att föraren däremot körde rakt fram i en fyrvägskorsning efter att ha blinkat höger får man ha överseende med... han blinkade ju i allafall!! ;)
#1185663
Idag använde jag faktiskt tutan för första gången på väldigt länge. På 45:an söder om Malung. Har legat bakom en bil som uppenbarligen inte använder farthållare ett par mil. Det löser jag genom att hålla en lagom fart och låta den bilen försvinna ibland. Helt OK för min del. Sen hinner vi båda ikapp en husvagn så hastigheten blir stabil men lite slö. Bilen framför ligger husvagnen i baken och jag hänger en bit bak för att kunna acca ordentligt när jag kör om. När omkörningstillfället uppenbarar sig gasar jag på, blinkar och går ut i mötande körfält för att det ska vara tydligt vad jag pysslar med. Bilen framför visar inga tecken på att vilja köra om. När jag är kanske 10-15 m bakom svänger han plötsligt ut utan att blinka och jag som vid det laget kör typ 40 fortare än honom får nita rätt hårt. Då fick han en rejäl salva av tutan. Jag satt och väntade på att han skulle göra exakt så och var därför beredd med bromsen. Någon med lite mindre fantasi och uppmärksamheten längre fram på nästa backkrön hade nog kört in i honom..
Användarvisningsbild
av Derank
#1185666
det där händer ju tit som tät tycker jag, helst då den framförvarande legat bakom ett tag och inte kommit förbi. Du som ligger längre bak ser ju tidigare att det är fri lejd, han som ligger och slickar husvagnen bak i arslet måste ju oftast vika ut för att kolla om det är fritt. alt ligga långt till höger så han ser igenom och framför ( beror liet på vägens sträckning hur lång man ser så klart ).

När jag gör den typen av omkörningar så flashar jag oftast med helljuset, men det händer iaf att framförvarande viker ut.
  • 1
  • 396
  • 397
  • 398
  • 399
  • 400
  • 543

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]