...

Moderator: Moderatorer

#1205198
Blir inte irriterad så ofta men det finns ju några grejer.

1) Alla dessa mörklagda bilar, inget lyse över huvud taget trots dunkla svenska förhållanden med dålig sikt. Borde bötfällas utan pardon, bullshit om att "automatiken inte funkar" är helt irrelevant. Förarens ansvar, koppla ur automatiken om den inte funkar som den ska.

2) Alla dessa stackare som inte begriper hur rondeller funkar, varken hur och när man kör in i rondellen (inte vänta tills rondellen är tom på trafik...), var man placerar sig, eller hur man kör ut ur rondeller. Skrämmande dåligt att inte kunna snappa upp detta om man nu inte lärt sig det på körskolan.
#1205219
Hehe ja det där med belysning verkar allt för svårt för vissa att begripa sig på :wink:

Men däremot har folk alltid belysningen på när de står och väntar på någon de ska plocka upp, snälla, använd parkeringsljuset så slipper man onödigt strö-motljus samt så ser man att denne tillfälligt parkerat och att folk kan röra sig kring bilen.
#1205251
Leopold skrev: 2) Alla dessa stackare som inte begriper hur rondeller funkar, varken hur och när man kör in i rondellen (inte vänta tills rondellen är tom på trafik...), var man placerar sig, eller hur man kör ut ur rondeller. Skrämmande dåligt att inte kunna snappa upp detta om man nu inte lärt sig det på körskolan.
Att vänta tills det är tomt på andra sidan är lite onödigt.. Men många har inte heller lärt sig att dom måste lämna företräde till alla som kommer i cirkulationsplatsen. Oavsett vilken fil dom ligger i. Många kör in och "spärrar" när de i vänsterfilen skulle bytt till höger för att köra ut. Eftersom man i tvåfiligt cirkulationsplatser också ofta kan köra ut i vänster körfält där man ska ut ur den kör man ibland också direkt från vänster körfält ut ur cirkulationsplatsen. Om det då är nån som precis kört in i högerfilen som spärrar har den brutit mot väjningsplikten. (gäller alltså vid första utfarten efter den kört in.. Efter den passerat den anses den som kört in som etablerad i filen.)
Användarvisningsbild
av erikn
#1205258
SvenB skrev:
Allinug skrev:Det som är irriterande då är att bilister i det mötande körfältet inte också stannar (ett lagbrott!).
Säker? För fotgängare måste dom, men för en cykel? Troligen har du rätt, och jag gör det. Men om man inte är tvungen att stanna för en cykel, så kanske man inte är det.
Säker.
Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Användarvisningsbild
av SvenB
#1205285
erikn skrev:
SvenB skrev:
Allinug skrev:Det som är irriterande då är att bilister i det mötande körfältet inte också stannar (ett lagbrott!).
Säker? För fotgängare måste dom, men för en cykel? Troligen har du rätt, och jag gör det. Men om man inte är tvungen att stanna för en cykel, så kanske man inte är det.
Säker.
Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Nu var det ju inte en cykelpassage, utan ett övergångsställe (för gående) det rörde sig om. Där är jag inte säker på att du har väjningsplikt för cyklande.
#1205298
En sak som börjar störa mig mer och mer är alla genier som slänger ut fimpar ur bilen, känns olustigt att köra på/behöva väja för dom. Ganska hög temperatur på cigaretter även när man inte sitter och suger i sig giftet :p
Användarvisningsbild
av erikn
#1205329
SvenB skrev:
erikn skrev: Säker.
Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Nu var det ju inte en cykelpassage, utan ett övergångsställe (för gående) det rörde sig om. Där är jag inte säker på att du har väjningsplikt för cyklande.
Det var det väl visst. Har markerat med fet text i ursprungstexten.
När man som cyklist ska korsa vägen vid ett övergångsställe för både fotgängare och cyklister så brukar bilister ofta stanna och släppa fram en fast de inte behöver stanna för cyklister. Det som är irriterande då är att bilister i det mötande körfältet inte också stannar (ett lagbrott!).
Användarvisningsbild
av erikn
#1205330
Och för att röra till det ordentligt så ska man ibland lämna företräde för cyklar vid cykelpassager. Lagtexten är så dum.

Cykelpassage i samband med cirkulationsplats.

- På väg in i den, cykel ska lämna företräde.
- På väg ut ur den, bil ska lämna företräde.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1205334
erikn skrev: Det var det väl visst. Har markerat med fet text i ursprungstexten.
Måste tydligen läsa noggrannare. Tar tillbaka, och påstår motsatsen :oops: :oops: :oops:
#1205349
Steffe3 skrev:En sak som börjar störa mig mer och mer är alla genier som slänger ut fimpar ur bilen, känns olustigt att köra på/behöva väja för dom. Ganska hög temperatur på cigaretter även när man inte sitter och suger i sig giftet :p
De filurerna brukar få mitt helljus i nacken :wink: anser helt enkelt att det inte är ok att skräpa ner. Dessutom om man ändå röker i bilen, varför kan man inte fimpa i den? Samma utanför köpcentrum och överallt förresten, de flesta verkar tycka det är ok att kasta fimpen överallt.

Fördummar rökning en? :mrgreen:
  • 1
  • 410
  • 411
  • 412
  • 413
  • 414
  • 544

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]