...

Moderator: Moderatorer

#1223986
llesrof skrev: Jag tycker att du blandar ihop orsak och förklaring. Proppen Orvar kan vara en förklaring med de som orsakar olyckorna är de som inte håller avståndet. Orvar har ett dumt beteende men alla har ändå ansvar för sina egna handlingar. Man väljer och ansvarar själv för om, när och vart man vill köra om Orvar.
Alla har givetvis ansvar för sitt körsätt, då även Orvar, men det är väldigt svårt att köra om på ett snabbt och vettigt sätt om alla i Orvars kö hela tiden ska ligga 50 meter bakom varandra.
Jag roade mig igår och idag med att faktiskt försöka räkna "kön" på väg till jobbet. Både måndag och tisdag morgon var likartade, kön om den kan kallas så bestod av 15-20 bilar framför mig och ett antal bakom, hastigheten runt 90 bägge dagar, minsta avstånd mellan två fordon gissningsvis 30- 40 meter och det längsta runt 100.
Inga omkörningar någonstans, allt flöt i lugn och harmoni med stor säkerhet trots mörker och eventuellt någon halka.
Sedan ska man ju hem också, och då ser det oftast annorlunda ut...

Mike
#1224037
mikethebik skrev: Alla har givetvis ansvar för sitt körsätt, då även Orvar, men det är väldigt svårt att köra om på ett snabbt och vettigt sätt om alla i Orvars kö hela tiden ska ligga 50 meter bakom varandra.
Det är jättesvårt, ibland till och med omöjligt. Men då biter man ihop och kör om där man kan göra det på ett säkert sätt. Jag har väldigt låg förståelse för Orvars beteende och anser att han är ett utstuderat irritationsmoment med att själv bete sig illa och farligt på grund av Orvar är något man själv väljer. Dör man eller dödar någon vid omkörningen så skall man inte skylla på Orvar.
#1224265
llesrof skrev:
mikethebik skrev: Alla har givetvis ansvar för sitt körsätt, då även Orvar, men det är väldigt svårt att köra om på ett snabbt och vettigt sätt om alla i Orvars kö hela tiden ska ligga 50 meter bakom varandra.
Det är jättesvårt, ibland till och med omöjligt. Men då biter man ihop och kör om där man kan göra det på ett säkert sätt. Jag har väldigt låg förståelse för Orvars beteende och anser att han är ett utstuderat irritationsmoment med att själv bete sig illa och farligt på grund av Orvar är något man själv väljer. Dör man eller dödar någon vid omkörningen så skall man inte skylla på Orvar.
Du har givetvis rätt i det, men orsaken är också ibland anledningen...

Mike
#1224276
Momentum skrev:Den försening som Orvar orsakar är säkert flera minuter....helt avgörande.....
Eller?
Höj ljudet på stereon/radion, tralla med, titta på soluppgången, tagga ner....
Var inte det som det handlar om.

Mike
#1224297
mikethebik skrev:
Momentum skrev:Den försening som Orvar orsakar är säkert flera minuter....helt avgörande.....
Eller?
Höj ljudet på stereon/radion, tralla med, titta på soluppgången, tagga ner....
Var inte det som det handlar om.

Mike
Om det inte handlar om oförmåga att adaptera till rådande omständigheter, så vad handlar det om?
#1224307
Kom ikapp en liten Orvar idag. Framförvarande håller 75km/h på en 100km/h sträcka, helt ok. Sen blir det 70 och denne håller 60, sedan blir det 100 och hen håller 75 igen sen 50 och då håller hen 65 och försvinner in i samhället :???:
#1224347
Stadsbussar! Vad är det för fel på de som kör dessa? Jag VET att de har företräde inne i stan när de svänger ut från hållplatsen och jag lämnar mer än gärna detta företrädet. Jag har alltid koll så att bussjäveln står still och inte är på väg ut när jag passerar. Så länge den 8nte markerar att den skall ut så bör det vara fritt fram att passera den tänker jag. Det är då de gör det! När jag är en halvmeter bakom så åker vänsterblinkers igång och bussjävlen svänger ut utan att ens kolla i backspegeln. Eller så kollar föraren och skiter i att en bil inte hunnit reagera på blinkersen. Man har en nanosekund på sig att tvärnita eller väja ut i mötande fil. En annan mer satanisk och utstuderad metod är att vänta tills bilen kommit ungefär halvvägs om bussen. Då blinkar bussföraren och svänger ut.

Hur i helvete skall man kunna köra förbi en buss på ett säkert sätt när många bussförare bär sig åt så? Det kanske inte är så illa med inverterade hållplatser trots allt eftersom bussföraren inte kan orsaka incidenter eftersom bilarna måste vänta.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1224361
llesrof skrev:Stadsbussar! Vad är det för fel på de som kör dessa? Jag VET att de har företräde inne i stan när de svänger ut från hållplatsen och jag lämnar mer än gärna detta företrädet... Det kanske inte är så illa med inverterade hållplatser trots allt eftersom bussföraren inte kan orsaka incidenter eftersom bilarna måste vänta.
Jag undrar om de inte anser att vi inte ska passera, utan stanna vid bussens vänstra hörn, som om de stod på en inverterad hållplats.
Bussförare borde läsa detta:

”Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.” (Trafikförordningen
#1224376
Momentum skrev:Den försening som Orvar orsakar är säkert flera minuter....helt avgörande.....
Eller?
Höj ljudet på stereon/radion, tralla med, titta på soluppgången, tagga ner....
Är trots allt litet benägen att hålla med särskilt i vintertid med frusna vägbanor osv.

Jodå jag har kört om en del i motsvarande situationer men det sprutar betänkligt med asfalt i hjulhusen när man drar på litet med dubbdäck på full effekt... så jag försöker minimera detta. Oftast en rätt onödig grej i det stora hela, bättre att bara ta det lugnt.
  • 1
  • 423
  • 424
  • 425
  • 426
  • 427
  • 544
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]