...

Moderator: Moderatorer

#1170805
BennyL skrev:Men Micce, det är väl du som skall lämna bilarna företräde om du kommer på cykel och tänker dig passera en cykelöverfart? Var det en cykelöverfart eller en cykelpassage?
Hur som helst så är Trafikverket mästare på att krångla till regler, där cykelöverfart och cykelpassage har 180 graders motpol mellan varandra...

Det var cykelöverfart på samtliga ställen, så bilister och glassätande grusbilschaufförer :) ska lämna företräde.

Har en vän som är körskoleägare, minns att han hade svårt att beskriva skillnaden när han var nyutbildad :-)

Håller med, otydligt är det så det räcker, jag saktar in och släpper över alla cyklister som man ser ska över på passage samt överfart så slipper vi har en som kommer ut framför mig och repar fronten :) Samtidigt kanske man skulle sluta med det så de kanske inte lär sig att man "bara kan cykla över" på alla platser
#1170847
En cykelöverfart är relativt lätt att hålla koll på som bilist. Den ska ju ha skylten för cykelöverfart innan sig.
https://korkortonline.se/teori/vagmarke ... marken/b8/

För det finns väl inga cykelöverfarter utan sån skylt.. På samma sätt som att det inte ska finnas övergångsställen utan skylt..
#1171115
joel80 skrev:En cykelöverfart är relativt lätt att hålla koll på som bilist. Den ska ju ha skylten för cykelöverfart innan sig.
https://korkortonline.se/teori/vagmarke ... marken/b8/

För det finns väl inga cykelöverfarter utan sån skylt.. På samma sätt som att det inte ska finnas övergångsställen utan skylt..
Den skylten är ju bara något år gammal. Jag har hittills inte sett en enda sådan i verkligheten.

Ett större problem är att det inte sätts trafikljus för cykel på båda sidor, som man gör med de för gående. Hopplöst att se om cyklisterna har grönt när man kör bil. Cyklar man får man utgå från att bilarna parallellt tror man har rött..
Användarvisningsbild
av joel80
#1171130
Jag ser den nästan varje dag. Runtomkring i Gävle använder dom cykelöverfarter rätt frekvent.

Man man svänger och korsar en cykelbana kan man räkna med att dom har grönt om man inte har en skyddad sväng. (alltså pil på rödljusen.)
#1171133
joel80 skrev:Jag ser den nästan varje dag. Runtomkring i Gävle använder dom cykelöverfarter rätt frekvent.

Man man svänger och korsar en cykelbana kan man räkna med att dom har grönt om man inte har en skyddad sväng. (alltså pil på rödljusen.)
Göteborg är inte alltid så tydligt på den punkten. Om inte annat märks det jäkligt tydligt när jag cyklar själv att ingen annan fattat grejen :)

Cykelöverfarter tillämpats inte alls i Göteborg med omnejd. Det finns bara gamla sortens utan skyltar.
#1171491
SBergdahl skrev:
joel80 skrev:Jag ser den nästan varje dag. Runtomkring i Gävle använder dom cykelöverfarter rätt frekvent.

Man man svänger och korsar en cykelbana kan man räkna med att dom har grönt om man inte har en skyddad sväng. (alltså pil på rödljusen.)
Göteborg är inte alltid så tydligt på den punkten. Om inte annat märks det jäkligt tydligt när jag cyklar själv att ingen annan fattat grejen :)

Cykelöverfarter tillämpats inte alls i Göteborg med omnejd. Det finns bara gamla sortens utan skyltar.
Jag har bara sett en enda cykelöverfart. I Sigtuna kommun -mitt i skogen!
De flesta kommuner i Länet saknar cykelöverfarter, t.ex. Sundbyberg.
#1171537
Gävle gillar allt sånt där.. Fartgupp, shikaner, cykelöverfarter, avsmalningar, höga hemska trottoarkanter... För att inte tala om alla små rondeller överallt.. Är väl bra för alla ungar och mobilkollande ungdomar med trafik som kryper fram, men ibland lite frustrerande som bilist.
#1175052
Folk som leker poliser...
Köbilning på 2+1-väg idag när jag körde till landet och idioter som ligger mitt på det vita mittstrecket (där det är tvåfiligt) för att inte släppa förbi med(mot?)trafikanter.
Man kan tycka vad man vill om allt som rör detta, men de kan ju knappast veta om man har brådska till sjukhus eller vad som. Att medvetet hindra andra fordon känns inte så speciellt lagligt...
#1175058
fjohan82 skrev:Folk som leker poliser...
Köbilning på 2+1-väg idag när jag körde till landet och idioter som ligger mitt på det vita mittstrecket (där det är tvåfiligt) för att inte släppa förbi med(mot?)trafikanter.
Man kan tycka vad man vill om allt som rör detta, men de kan ju knappast veta om man har brådska till sjukhus eller vad som. Att medvetet hindra andra fordon känns inte så speciellt lagligt...
Var det en lastbil? Jag har uppmärksammat detta beteende ett flertal gånger bland just lastbilsförare.
  • 1
  • 392
  • 393
  • 394
  • 395
  • 396
  • 544

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]