...

Moderator: Moderatorer

#1166984
joel80 skrev:Jo.. Men även om man användar blinkers får man inte byta fil om det inte är fritt.
De som genar genom mittfilen åker såklart på skulden då dom gjort ett filbyte in i den som körde i vänsterfilen.
Såklart är det så, men om den andre påstår att du gjorde allt för att försvårade hans byte och sedan gasade rakt in i hans dörr. Samt att det inte finns några vittnen så kanske inte hans försäkringsbolag är så sugna på att betala för dina skador. Jag tycker nog att försiktigthetsprincipen är att föredra i rondeller...
#1167086
frasse4 skrev:
joel80 skrev:Jag tycker nog att försiktigthetsprincipen är att föredra i rondeller...
Jag kör efter offentlighetsprincipen i rondeller. Alla skall få ta del av och få insyn i det som finns i en rondell. :)
#1167090
svergie2 skrev:Håller på att ta körkort nu och min trafikskola lär ut att högerfoten vid höger och rakt fram, ska du vänster eller ett varv så vänsterfilen. Filbytet ska göras så att du blockerar högerfilen för dom som ska köra in i rondellen före din avfart. Detta så att man inte får någon som kör in på din högersida som sedan gör att man inte kommer ut. Det är så dom lär ut det iaf :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
I många cirkulationsplatser med två filer är det också tvåfiligt där man kör ut. Om man då av t.ex destinationsanledning behöver ligga i vänsterfilen strax efter cirkulationsplatsen kan det ju vara vettigt att gå direkt från vänsterfil i cirkulationsplatsen till vänsterfil efter. Man får ta en extra koll i döda vinkeln innan man kör ut, men de som kör in från den sista utfarten man kör förbi måste lämna företräde.
#1167162
Lövet skrev:Det här med att ligga i högerfil och sedan svänga vänster i rondell som trafikskolorna lär ut numera - det är fan inte vettigt nånstans
Man svänger inte vänster i rondeller, man kör 3/4 varv i en cirkulationsplats. :wink:
Redan 1979 lärde man ut att det är bättre att ligga i ytterfil hela vägen om man är osäker.
Jag ligger definitivt i ytterfil när jag cyklar genom en cirkulationsplats.
#1167209
När jag tog körkort vilket var långt senare än 1979 så lärdes det ut att man ligger i högerfil om man ska ta avfart 1 eller 2 och vänster fil om man ska ta avfart 3. Det här med att det helt plötsligt är ok enligt vissa att ligga till höger om man ska ta avfart 3 är nytt och för mig obegripligt. Det innebär att om jag tar avfart 2 från vänster fil så kommer nämnda bil att svänga mitt framför näsan på mig.

Cykel är en annan sak (även om det kanske formellt inte är det).
#1167299
Tycker också det är idiotiskt... I nästan alla fall.

Enda gången jag tycker det är vettigt, och då endast med ordentligt skyltning och vägmarkeringar som talar om det, är när mest trafik passerar på det viset att det är effektivast att styra folk att ta vänster i båda filerna.
#1167341
grillchips skrev:Det var så jag fick lära mig också när jag tog kortet.... 2011 (?)
Så fick man lära sig i början på 90 talet ochså.
#1167357
Det finns tillfällen när jag kör en ytterrökare... :oops:

I Uppsala, den norra avfarten på E4:an om man kommer söder ifrån, Gränby.
Där är det vissa tider nästan kö upp på E4:an för att det alla skall svänga vänster in mot Uppsala och står då således i vänster fil. Det finns inga skyltar eller målade pilar om körfältsval så där kör jag höger 3/4 för att vi inte skall bygga kö upp på motorvägen, men bara när det är mycket bilar, inte annars.
av Mikeys
#1168432
Som kompensation för det jag blev glad av i trafiken så var det såklart två stollar jag blev irriterad på i eftermiddags.

1. Killen i en stor svart SUV som satt med mobilen i hand och inte visste vart han skulle. Vi kom åkandes i 50km/h till en korsning med grönt ljus, och plötsligt tvärnitar stollen mitt i korsningen liksom alla vi andra fick göra för att inte köra in i honom. Anledning? Han visste inte vart han skulle. När det väl slog om till gult så stack han till slut...

2. 500 meter senare står en ledbuss i en bussficka och blinkar höger. Jag kommer i 50km/h och ungefär när jag har min främre kofångare i höjd med bussens bakdel slänger föraren på vänster blinkers och gasar rakt ut. Jag har ju inte möjlighet att stanna på 5 meter så jag blir prejad upp på mittrefugen för att inte smälla in i bussen. Tack och lov har jag 15-tummare med ballongdäck så jag klarade fälgarna. Och bussföraren tutar länge och ilsket på mig när jag susar förbi med två hjul på mittrefugen och höger backspegel en decimeter från hans buss. Visst att han har företräde ut på en 50-väg, men lite framförhållning får man väl ha...
  • 1
  • 390
  • 391
  • 392
  • 393
  • 394
  • 544
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]