...

Moderator: Moderatorer

#1220036
Leopold skrev: PS. Med tanke på en annan tråd om dashcams så kan jag ju säga att jag har en väldigt bra illustrerande film på vad jag menar. Men: jag orkar inte sitta och avidentifiera registreringsskyltar för att göra den redo för publicering.
Varför skall du avidentifiera skyltarna? Det verkar ju bara vara jobbigt. De flesta kommer nog ändå inte att slå upp reg.numret.
#1220037
Alla dessa arbetsfordon och dess förare som envisas med att åka runt på allmän väg med arbetsbelysningen tänd åt ALLA håll! Jag förstår att ni vill att alla lampor skall lysa som sopernovor nör ni gräver ett hål, fäller ett träd eller jobbar men något, men släck den när ni kör på allmän väg.
#1220039
llesrof skrev:
Leopold skrev: PS. Med tanke på en annan tråd om dashcams så kan jag ju säga att jag har en väldigt bra illustrerande film på vad jag menar. Men: jag orkar inte sitta och avidentifiera registreringsskyltar för att göra den redo för publicering.
Varför skall du avidentifiera skyltarna? Det verkar ju bara vara jobbigt. De flesta kommer nog ändå inte att slå upp reg.numret.
Nja. Det enda jag ville visa med min illustrativa film var själva företeelsen, det som driver mig till att hojta kommandon till idiotföraren framför som jag vet att ingen mer än jag och kameran hör (jag var ensam i bilen). Frustration, irritation.

Det går inte an att hänga ut fordonsägare och förmodade förare på allmänna medier... och jag vill inte heller skylta med vad jag yttrade i sammanhanget :)
#1220044
Jag placerar mig aldrig i mitten själv, men jag förstår dock de som gör det!
För det finns få saker som blir så tokigt som att det ska stå två bilar i bredd på väg ut och ingen av dem ser ett skit för den andra bilen är i vägen, två förare med halsar som giraffer kör till sist ut på ren chansning...
#1220046
Hilmer skrev:Jag placerar mig aldrig i mitten själv, men jag förstår dock de som gör det!
För det finns få saker som blir så tokigt som att det ska stå två bilar i bredd på väg ut och ingen av dem ser ett skit för den andra bilen är i vägen, två förare med halsar som giraffer kör till sist ut på ren chansning...
Personligen: accepterar helt och hållet om synfältet blir begränsat från synvinkeln av den som ligger till höger om bilen till vänster i filen. Så kan det vara tex om man har en lastbil i vänsterfält. Men det ligger inte på dig att avgöra vad andra kan se så lägg dig så långt ut åt vänster som möjligt för att underlätta för andra förare att göra vad de kan göra. Blockera aldrig möjligheterna genom att lägga dig i mitten av körfältet, det är litet idiotförklaring på det tyvärr. Inte minst från dig, av dina medtrafikanters förmågor att få trafiken att flyta på så gott det går.
#1220054
Leopold skrev:
Hilmer skrev:Jag placerar mig aldrig i mitten själv, men jag förstår dock de som gör det!
För det finns få saker som blir så tokigt som att det ska stå två bilar i bredd på väg ut och ingen av dem ser ett skit för den andra bilen är i vägen, två förare med halsar som giraffer kör till sist ut på ren chansning...
Personligen: accepterar helt och hållet om synfältet blir begränsat från synvinkeln av den som ligger till höger om bilen till vänster i filen. Så kan det vara tex om man har en lastbil i vänsterfält. Men det ligger inte på dig att avgöra vad andra kan se så lägg dig så långt ut åt vänster som möjligt för att underlätta för andra förare att göra vad de kan göra. Blockera aldrig möjligheterna genom att lägga dig i mitten av körfältet, det är litet idiotförklaring på det tyvärr. Inte minst från dig, av dina medtrafikanters förmågor att få trafiken att flyta på så gott det går.

Innan du idiotförklarar alla här så tänk på att det faktiskt finns olika typer av förare, det finns bl a äldre personer och människor med fysiska hinder som gör att de är tvingade att ställa sig så att dom kan se ordentligt åt båda hållen, att kunna köra ut säkert bör väl ändå kunna anses som en rätt viktig detalj! Ja faktiskt t o m viktigare än att du får vänta ett par sekunder extra!
Jag personligen blockerar ingen, det var faktisk det allra första jag skrev om du nu missade den biten.
Om jag anser att jag inte har sikt nog att köra ut säkert så avvaktar jag i min fil tills bilen bredvid har kört ut, rätt enkelt tycker jag och så löser jag "problemet"!
I ditt exempel så fanns det dessutom inga tydliga filer vilket inte tvingar någon till en speciell placering, då bör man kanske vara lite försiktig med att vräka ur sig så mycket dynga...
#1220056
Hilmer skrev:
Leopold skrev:
Hilmer skrev:Jag placerar mig aldrig i mitten själv, men jag förstår dock de som gör det!
För det finns få saker som blir så tokigt som att det ska stå två bilar i bredd på väg ut och ingen av dem ser ett skit för den andra bilen är i vägen, två förare med halsar som giraffer kör till sist ut på ren chansning...
Personligen: accepterar helt och hållet om synfältet blir begränsat från synvinkeln av den som ligger till höger om bilen till vänster i filen. Så kan det vara tex om man har en lastbil i vänsterfält. Men det ligger inte på dig att avgöra vad andra kan se så lägg dig så långt ut åt vänster som möjligt för att underlätta för andra förare att göra vad de kan göra. Blockera aldrig möjligheterna genom att lägga dig i mitten av körfältet, det är litet idiotförklaring på det tyvärr. Inte minst från dig, av dina medtrafikanters förmågor att få trafiken att flyta på så gott det går.

Innan du idiotförklarar alla här så tänk på att det faktiskt finns olika typer av förare, det finns bl a äldre personer och människor med fysiska hinder som gör att de är tvingade att ställa sig så att dom kan se ordentligt åt båda hållen, att kunna köra ut säkert bör väl ändå kunna anses som en rätt viktig detalj! Ja faktiskt t o m viktigare än att du får vänta ett par sekunder extra!
Jag personligen blockerar ingen, det var faktisk det allra första jag skrev om du nu missade den biten.
Om jag anser att jag inte har sikt nog att köra ut säkert så avvaktar jag i min fil tills bilen bredvid har kört ut, rätt enkelt tycker jag och så löser jag "problemet"!
I ditt exempel så fanns det dessutom inga tydliga filer vilket inte tvingar någon till en speciell placering, då bör man kanske vara lite försiktig med att vräka ur sig så mycket dynga...
Beklagar om du anser att jag vräker ur mig dynga eller om du anser att jag idiotförklarar folk.

Från min synvinkel så kräver jag av medtrafikanter att de är fullt kapabla, förstår trafiksituationen och kan agera korrekt. Jag har ingen förståelse alls för att man skulle ha en acceptans för trafikanter som inte klarar att hantera normala trafiksituationer, inte förstår tex hur man placerar sitt fordon i filer och inte förstår när och hur man kör ut i korsningar. Sådana saker är elementära saker man testas på vid tex uppkörningar idag. Fixar du inte detta får du inget körkort, så enkelt är det.

Har man tex fysiska hinder som förhindrar föraren att framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt så är det kanske inte lämpligt att denna person innehar körkort.

Det finns buss, tåg och allmänna kommunikationsmedel som kanske vore mera lämpliga om man inte klarar kraven som gäller vid körning av bil.

___
PS. Jag har ingen som helst acceptans för att man tillåter inkapabla förare, tex åldringar med minimal synförmåga och reducerade kognitiva förmågor att köra runt i maskiner som väger uppåt ett par ton. Fullt möjligt idag tyvärr men det behöver styras upp.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1220103
Jag tycker du har en lite fientlig människosyn faktiskt. Men detta med placering vid utfart. Jag har varit yrkesförare hela mitt yrkesverksamma liv, nästan. Bland annat körde jag några år kylbil. Den blockerade synen "förbi" bilen ordentligt. Vid ett tillfälle stod jag till vänster, eftersom jag skulle svänga vänster. Till höger ställer sig en ung bilist som skall till höger. Han körde ut och det small ordentligt. Då skyller han på att han inte såg något, vilket han givetvis hade rätt i. Då uppmanade den tillkallade polisen mig att inte stå som jag gjorde, utan att just stå mer i mitten med motiveringen att det är mer trafiksäkert.
#1220105
Leopold skrev:
Hilmer skrev:Jag placerar mig aldrig i mitten själv, men jag förstår dock de som gör det!
För det finns få saker som blir så tokigt som att det ska stå två bilar i bredd på väg ut och ingen av dem ser ett skit för den andra bilen är i vägen, två förare med halsar som giraffer kör till sist ut på ren chansning...
Personligen: accepterar helt och hållet om synfältet blir begränsat från synvinkeln av den som ligger till höger om bilen till vänster i filen. Så kan det vara tex om man har en lastbil i vänsterfält. Men det ligger inte på dig att avgöra vad andra kan se så lägg dig så långt ut åt vänster som möjligt för att underlätta för andra förare att göra vad de kan göra. Blockera aldrig möjligheterna genom att lägga dig i mitten av körfältet, det är litet idiotförklaring på det tyvärr. Inte minst från dig, av dina medtrafikanters förmågor att få trafiken att flyta på så gott det går.
Så förbaskat svårt är det inte att se vägen även om det står en bil bredvid. Är det inte en bil som skymmer så kan man ge sig fan på att det är en skylt eller något annat som skymmer lite. Att placera sig illa vid vänstersväng så att man hindrar de som skall åt höger är inget annat än ett ofog.
  • 1
  • 416
  • 417
  • 418
  • 419
  • 420
  • 544
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]