Hilmer skrev:Leopold skrev:Hilmer skrev:Jag placerar mig aldrig i mitten själv, men jag förstår dock de som gör det!
För det finns få saker som blir så tokigt som att det ska stå två bilar i bredd på väg ut och ingen av dem ser ett skit för den andra bilen är i vägen, två förare med halsar som giraffer kör till sist ut på ren chansning...
Personligen: accepterar helt och hållet om synfältet blir begränsat från synvinkeln av den som ligger till höger om bilen till vänster i filen. Så kan det vara tex om man har en lastbil i vänsterfält. Men det ligger inte på dig att avgöra vad andra kan se så lägg dig så långt ut åt vänster som möjligt för att underlätta för andra förare att göra vad de kan göra. Blockera aldrig möjligheterna genom att lägga dig i mitten av körfältet, det är litet idiotförklaring på det tyvärr. Inte minst från dig, av dina medtrafikanters förmågor att få trafiken att flyta på så gott det går.
Innan du idiotförklarar alla här så tänk på att det faktiskt finns olika typer av förare, det finns bl a äldre personer och människor med fysiska hinder som gör att de är tvingade att ställa sig så att dom kan se ordentligt åt båda hållen, att kunna köra ut säkert bör väl ändå kunna anses som en rätt viktig detalj! Ja faktiskt t o m viktigare än att du får vänta ett par sekunder extra!
Jag personligen blockerar ingen, det var faktisk det allra första jag skrev om du nu missade den biten.
Om jag anser att jag inte har sikt nog att köra ut säkert så avvaktar jag i min fil tills bilen bredvid har kört ut, rätt enkelt tycker jag och så löser jag "problemet"!
I ditt exempel så fanns det dessutom inga tydliga filer vilket inte tvingar någon till en speciell placering, då bör man kanske vara lite försiktig med att vräka ur sig så mycket dynga...
Beklagar om du anser att jag vräker ur mig dynga eller om du anser att jag idiotförklarar folk.
Från min synvinkel så kräver jag av medtrafikanter att de är fullt kapabla, förstår trafiksituationen och kan agera korrekt. Jag har ingen förståelse alls för att man skulle ha en acceptans för trafikanter som inte klarar att hantera normala trafiksituationer, inte förstår tex hur man placerar sitt fordon i filer och inte förstår när och hur man kör ut i korsningar. Sådana saker är elementära saker man testas på vid tex uppkörningar idag. Fixar du inte detta får du inget körkort, så enkelt är det.
Har man tex fysiska hinder som förhindrar föraren att framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt så är det kanske inte lämpligt att denna person innehar körkort.
Det finns buss, tåg och allmänna kommunikationsmedel som kanske vore mera lämpliga om man inte klarar kraven som gäller vid körning av bil.
___
PS. Jag har ingen som helst acceptans för att man tillåter inkapabla förare, tex åldringar med minimal synförmåga och reducerade kognitiva förmågor att köra runt i maskiner som väger uppåt ett par ton. Fullt möjligt idag tyvärr men det behöver styras upp.