...

Moderator: Moderatorer

#1175326
Kugghjulsprincipen blir också lite satt ur spel när förare i vänster körfält har olika uppfattningar om var man bör byta fil. Om jag ligger i höger körfält har jag inget emot att släpa in en från vänster körfält när det behövs, men i och med att vissa ska hela vägen fram precis innan avspärrningarna innan dom tvärnitar och tränger sig in medans andra kör in onödigt tildigt flera hundra meter före blir det ofta så att en 3-4 bilar från höger körfält vid olika tidpunkt tycker att det är just framför mig som dom ska kugghjula in. Samma sak händer med den bilen som låg framför mig, och den som var bakom...
Då funkar inte det speciellt bra och hela kön i höger körfält blir så gott som stillastående!
#1175354
Tyvärr är det just så i verkligheten joel80. Bara jag som inte slutat hoppas :)
#1175371
Micce1980; Det värsta med attityden i videon är när gubben säger "I Don't care" efter att medvetet ha skadad motorcyklisten. Sen är det ännu sorgligare när försöker bortförklara sig i rätten, han blev "stucken av geting" och till slut "biten av en spindel".

Stressmongona bakom är inte alls någon rolig historia, dessutom ökar de i antal för varje timme känns det som. Tyvärr så är det väl så att om polisen visat sig mer på vägarna kanske folk hade kunnat sänka pulsen och bättra på blodtrycket i trafiken en aning.

Sen kugghjulsprincipen i all ära, dock så gäller inte den när en begränsad omkörningsfil går ihop med den vanliga filen (2-1 väg). Filbytare har 100% väjningsplikt! Vissa verkar tro eller bara skiter i att de måste ta hänsyn till bilister i den vanliga filen. Att hålla 2m avstånd hjälper ju inte direkt heller.
Visserligen är kugghjulsprincipen en bra metod, men att tillämpa den i så höga hastigheter och när folk väljer att ligga kvar i omkörningsfilen trots att den uppenbarligen tar slut, skapar ett ojämnt flöde och onödigt farliga situationer. En någorlunda normal trafikmängd är faktiskt 2-1 vägarna bra. Då är det lätt att köra om och flödet flyter på fint.
Just E4 norr om Gävle är lite speciell eftersom det i stort sett enbart är problem under ett fåtal helger. Med de köerna som råder då - milslånga och det finns dessutom bara 1 avfart på 3 mil (förutom en rastplats), så finns ingen anledning att strula till det och sabba för alla andra genom att rubba kön. Därför stänger man av omkörningsfilen.
#1176832
Nu är jag helt övertygad om att man i Stockholm enbart skyltar för dem som vet vart de ska... :x
Vi skulle bara åka till IKEA i Kungens kurva, och IKEA såg man ju från vägen... Men trots att man såg IKEA från vägen så tycktes det omöjligt att ta sig dit! Ja, man såg faktiskt IKEA från alla vägar runtomkring som man provade, men det visade sig finnas endast en väg som var rätt. Givetvis var det inte skyltat, utan det var bara tur att vi kom in på den vägen till slut.
#1176842
Kom du norrifrån eller söderifrån? Norrifrån ska du av till Skärholmen, söderifrån Kungens kurva (finns två avfarter att välja på).
#1176879
Åh, norr eller söder? :oops: Jag kom ju från stan första vändan, sedan fick jag vända och köra tillbaka på någon annan väg. Och sedan runt, fram och tillbaka på andra vägar.
Men Kungens Kurva Södra visade sig till slut vara rätt väg. Där kunde man ju tänka sig att de skulle kunna sätta upp en skylt om IKEA.
#1176935
Har för mig att det trots allt står "köpcentrum" på skylten. Men jag vet inte, det ligger liksom i ryggmärgen att man åker av mot Skärholmen när man bott här ett tag.
Användarvisningsbild
av snepo
#1176942
Lövet skrev:Har för mig att det trots allt står "köpcentrum" på skylten. Men jag vet inte, det ligger liksom i ryggmärgen att man åker av mot Skärholmen när man bott här ett tag.
Ja dit hittar man utan skyltar,än så länge iaf. Förr hade vi Kungens kurva och Västerås ikea. Som närmaste att åka till. Haft släkt i Sthlm sen 80-talet. Så vart där några gånger. Men nu bygger de ju nya vägar lite här och där. Kanske jag också blir vilsen i storstan
#1176960
Det är väl extremt sällan det sätts ut skyltning till ett specifikt företat/näringsverksamhet? Vem skall betala skyltninge? I vems intresse skall skylten sättas och och för vem? Vilka fler företag skall sätta upp skyltar? Vem bestämmer vilka företag det skall skyltas åt? Räknas det som sponsring eller reklam?
Användarvisningsbild
av snepo
#1176971
llesrof skrev:Det är väl extremt sällan det sätts ut skyltning till ett specifikt företat/näringsverksamhet? Vem skall betala skyltninge? I vems intresse skall skylten sättas och och för vem? Vilka fler företag skall sätta upp skyltar? Vem bestämmer vilka företag det skall skyltas åt? Räknas det som sponsring eller reklam?
Nja kan man ju undra. Varför det skyltas för vissa företag,men inte alla på samma område. Får dom betala för skyltarna?
  • 1
  • 394
  • 395
  • 396
  • 397
  • 398
  • 544

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]