...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1166274
Dom skyltarna innan är tydligen bara rekommendationer. :/ Även om man skiter i dem och ligger i höger körfält hela varvet runt så är det den som följer skylten, men krockar när den "byter fil" som åker dit. Finns en dom från HD ang sån situation i stora rondellen vid Årsta.

Det är inte olagligt att köra ut ur cirkulationsplatsen från vänster fil. Man ska lämna företräde till de i höger fil om dom är etablerade i cirkulationsplatsen.. Men just för att man får köra så är det också viktigt att man inte kör in när det kommer bilar som ligger i vänster körfält även om man "bara" ska använda höger.
#1166659
Jag försöker att ej bli irriterad i trafiken även om det förkommer många som inte tar hänsyn till andra- Detta framför allt för mitt eget välbefinnande. Ps det kan vara svårt ibland !!!!
av Lövet
#1166681
Det här med att ligga i högerfil och sedan svänga vänster i rondell som trafikskolorna lär ut numera - det är fan inte vettigt nånstans
Användarvisningsbild
av joel80
#1166684
Lär dom verkligen ut att man ska göra så? Skulle tro att där det finns skyltade rekommendationer så vill dom att eleverna ska följa skyltarna.
#1166689
Jag tog körkort 2013 och då var det inget sånt. Säker på att trafikskolorna lär ut det, inte bara osäkra bilister som själva hittat på det?

En annan rondellgrej jag nyligen märkt är att vissa i tvåfiliga rondeller kan kör i inre filen med vänster blinkers påslagen plötsligt vika ut, som om vad som är vänster för dem skulle vara självklart för oss andra. Alltså blinka vänster även när de lämnar rondellen. Helt obegripligt, särskilt när det inte är något krav på att blinka vänster, bara att blinka höger när man lämnar.
#1166718
Nonchalanta småbarnsföräldrar är ett annat irritationsmoment, mötte idag en man på rullskidor på en smal och ganska trafikerad 80-väg, i släptåg hade han tre småttingar vinglandes på varsin cykel.
Undrar vad för livsviktig tävling han tränade inför eftersom han utsatte barnen för livsfara?
av Lövet
#1166738
Schmoyoho skrev:Jag tog körkort 2013 och då var det inget sånt. Säker på att trafikskolorna lär ut det, inte bara osäkra bilister som själva hittat på det?
Höll på att smälla med Farsta Trafikskola senast förra veckan när en elev viker in precis framför nosen på mig.
joel80 skrev:Lär dom verkligen ut att man ska göra så? Skulle tro att där det finns skyltade rekommendationer så vill dom att eleverna ska följa skyltarna.
I detta fall är det en oskyltat rondell men som är bred nog för två filer. Där kör körskolorna vänster från höger fil. Både ser och känns helt fel.
Användarvisningsbild
av joel80
#1166742
Hilmer skrev:Oavsett vem som bär sig dumt åt så är det som regel alltid den i innerfilen i en cirkulationsplats som blir vållande i en eventuell kollision, så där finns ju en fördel med att enbart köra i högerfilen ;)

Inte alltid.. Om du ligger i vänster fil, och så kommer nån in i cirkulationsplatsen strax innan du byter fil och då krockar med den som precis kört in, då är det den som inte hållit på väjningsplikten. (Som gäller oavsett vilken fil du ligger i)
av Mikeys
#1166746
Väl inne på rondellspåret och vems fel eller icke så hamnade jag lite i diskussion med en kollega här om dagen. Om vi tar följande väldigt vanliga scenario:

Jag kommer fram till en dubbelfilig cirkulationsplats och ska vänster - och intar då vänsterfilen och stannar för att vänta på att det blir fritt. Samtidigt kommer en annan person, låt oss kalla denna för Standardpucko nr. 1 och ska rakt, han ställer sig i högerfilen. När det väl blir fri väg kör vi båda - jag kör in i innerfilen och Standardpucko nr. 1 kör också in. Han tänker dock som vanligt "Äh, vafasen, inte orkar jag vrida på den där ratten så mycket" - och tvärsar rakt genom innerfilen. Efter ett par meter säger det då pang - Min höger framskärm rakt in i Standardpucko nr. 1's vänsterdörrar.

Vems fel blir det? Det vanliga är ju att den i innerfilen är skyldig, men i detta fall känns det ju inte logiskt. Men samtidigt behöver man ju inte blinka vänster, så kan Standardpucko nr. 1 hävda att han skulle in i innerfilen och att jag inte släppte in honom? I de flesta sådana här fall hinner ju han fram någon meter längre in i cirkulationsplatsen om man mäter front mot front, och jag blir då den bilen som är snett bakom...?
  • 1
  • 389
  • 390
  • 391
  • 392
  • 393
  • 544
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]