...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
#225107
Är det en "riktig" cirkulationsplats står det väl med en skylt innan man kommer fram, en sådan med 3 pilar i en cirkel. Står det ingen sådan så får man väl gena genom att köra till vänster, visst är det så? Vilket man förstås bör undvika om man inte är ensam på vägen..
av metalHJ
#225234
Helt rätt halmstaden! Finns ingen rondellskylt uppsatt gäller den vanliga korsningsregeln, Antingen högerregeln, Fritt fram (Huvudled) eller väjningsplikt! Dessa minirondeller med smågatsten har i stort sett bara en uppgift, göra vägen säkrare genom att skära ner m2 av vägen. Sen tycker jag personligen att det blir betydligt livligare och roligare att åka på en väg, där det finns lite kreativ utformning så att säga. Bara en lång, bred väg triggar naturligtvis mer till fortkörning då vägen blir monoton att åka på... När vi sätter skopan i vägen, och börjar bygga om blir det sura miner från bilisterna (Då dom tvingas sänka hastigheten) men glada miner från kringboende då de får en tryggare bostadsmiljö (Sänkta hastigheter)
Användarvisningsbild
av halmstaden
#225528
på tal om vägarbeten så kan man nog inte köra i 5 min utan att man kommer till ett här i uppsala... har tack och lov avtagit lite nu när vintern närmar sig :D
av metalHJ
#225686
Det har varit ganska bra ruljans på anläggning/asfaltbeläggning överlag i Sverige de senaste åren! Och mer behövs, städerna börjar förfalla och gator och torg ser slitet och tråkigt ut... Självklart passar man på i den vevan, att göra om lite! Här hemma i vår region har både Norrköping, Eskilstuna och Strängnäs haft en hel del orderingångar på ombyggnationer i städerna. Kul när det växer fram nya miljöer, och uppskattande att jobba med när man ser lyftet!
av anp
#281443
Intressant diskussion/film om blinkersanvändande i trafiken.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... or-1.11426

Åkte för övrigt bakom en trafikskolebil idag, med en elev bakom ratten och trafikskoleläraren i passagerarsätet.
Trafikskolelärare försöker oftast tyvärr lära ut vänsterblinkers vid körning i cirkulationsplats, men denna trafikskolebil/elev/lärare körde rakt fram genom cirkulationen utan att blinka alls.
Hastigheten och trafikintensiteten var låg, så någon stress för eleven förelåg inte.

Misstag eller medveten handling?

Fy farao säger jag bara 😬.. Och jag som tyckt[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Detta är en bild på en eftermarknads f&[…]

Även om det under de senaste tio åren v[…]

Hårig. Skickat från min SM-G970F via […]