- tis 14 jul 2020, 14:50
En fråga till dom historiskt informerade. Förr i tiden, för 50 - 60 år sedan och mer, pratade man ofta om extraljus och då mest om fjärrljus. Det säger sig själv att det handlade om ett ljus som lyste långt. Längre än helljuset. På senare tid kom bestämmelsen att det fick bara lysa tillsammans med helljuset.
Men jag tänker på kurvljus. Alltså ett extraljus som lyste brett åt sidorna. Det behövde inte lysa särskilt långt, men brett.
Om jag Googlar på kurvljus så får man bara svar på kurvljus från dagen bilar och då sådana ljus som följer rattens rörelser. Även om man vrider och vänder på sökordet så blir det bara dagens "tekniskt avancerade kurvljus".
Finns dom kvar, dom gamla sorten extraljus som lyste mera på bredden än på längden?
OBS! Jag skall inte köpa eller montera några sådan ljus, jag är bara nyfiken.
Men jag tänker på kurvljus. Alltså ett extraljus som lyste brett åt sidorna. Det behövde inte lysa särskilt långt, men brett.
Om jag Googlar på kurvljus så får man bara svar på kurvljus från dagen bilar och då sådana ljus som följer rattens rörelser. Även om man vrider och vänder på sökordet så blir det bara dagens "tekniskt avancerade kurvljus".
Finns dom kvar, dom gamla sorten extraljus som lyste mera på bredden än på längden?
OBS! Jag skall inte köpa eller montera några sådan ljus, jag är bara nyfiken.