...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1101949
Lövet skrev:Snälla ni, förklara för mig hur en motorcykel som kör igenom en kö kan orsaka kön framför sig?
Kö framför sig? Vem har hävdat det ? Det har jag aldrig hört talas om.

Det är ju fordonen bakom som drabbas av "gummibandseffekten" när någon svänger in i filen så man får bromsa. Det är egalt om det är en bil eller motorcykel som svänger in. Effekten är detsamma. Svänger det in någon 50 cm framför bilen får man ju bromsa så det blir en lucka igen.

Om motorcykeln ligger kvar bredvid och inte håller på och bryter in i kön fram o tillbaka hela tiden uppstår inte detta.

Det spelar ingen roll om det är en MC eller eller en liten bil som bryter in i kön 50 ggr, effekten är detsamma.
av Lövet
#1102001
Nej men det spelar stor roll om det är 1 fordon som gör det eller 5.000. Jag tror jag vet vilken fordonstyp det är som är problemet...
Användarvisningsbild
av Nexus
#1102098
Lövet skrev:
llesrof skrev:Att kollektivt sitta i samma kö som alla andra är inget för dem så därför tränger de sig.
Definitionen av att "tränga sig" måste ju vara att någon annan får flytta på sig. Så är det ju inte.
Istället för att sitta och muttra i bilen, gläds åt att det blir 1 bil mindre på vägarna för varje motorcyklist. Det kortar kön du sitter i.
Körde i stan och kom fram till en korsning där det är stopptecken och man kan välja svänga höger eller vänster. Ingen bil framför jag kör fram och stannar då blåser det om en mc på utsidan mig och totalt skiter i stopptecknet. Dagen innan blinkar jag vänster in på ett butiksområde då blåser en idiot om på min vänstra sida samtidigt som jag svänger vänster. Hade jag inte sett honom i sidospegeln hade idioten fått tugga asfalt.
På väg hem från butiken ut på motorvägen blinkar en mc bakom med lyset och tycker jag ska byta fil på heldraget bara för han ska om och blåser sen på i 170 med tjejen bakpå. Båda har t-shirt och kortbyxor.... (S)
Jag låg redan över hastighet och passerar inte spärrlinje bara för en idiot anser sig måste om direkt och inte kan vänta 50 meter tills man får gå in i höger fil oxå
av Lövet
#1102101
Det behöver du inte heller. Däremot behöver man inte demonstrativt ligga kvar i vänsterfil heller. (Anklagar inte dig för det men jag råkade ut för exakt det på vägen hem idag.)
Användarvisningsbild
av Nexus
#1102146
Jag flyttar mig när jag kan men ligger någon blinkar så ligger jag då kvar bra mycket längre. Kan man inte hålla sig 2 minuter får man ligga bakom en längre tid :-(O)
Tycker det är synd att det finns så många idioter på mc som gör att man får agg mot mc förare överlag......
De som kör vettigt är lätträknade. Varje dag hör eller ser man en MC som drar fram som en dåre.
Utanför kompisens restaurang i utkanten på stan är det 50 km/h och 30 en viss strecka.Massa utfarter från småvägar, bensinmack mm blåste en mc förbi och matade växel efter växel ,,, det gick bra mycket över 100++km/h. Hus ska man som bilist hinna se en som kommer i närmare 150-200 blås på en 50väg???
Man ser det är fritt och hinner knappt ut i korsningen så smäller det och då är det självklart bilistens fel!! :-(O)
Användarvisningsbild
av erikn
#1102228
Du får se det från andra hållet. Även de MC som kör rätt hastighet har kört för fort när man krockar med svängande bilar. Alltid MC som kört för fort, därför krockade man.
Användarvisningsbild
av SRT
#1102234
erikn skrev:Du får se det från andra hållet. Även de MC som kör rätt hastighet har kört för fort när man krockar med svängande bilar. Alltid MC som kört för fort, därför krockade man.
Kanske inget annat att förvänta sig från ett bil forum men ni bilister skulle åkt hoj någon gång och sett alla dessa bilister som aldrig ser oss komma oavsett om vi på mc håller rätt hastighet eller ej.Värst är ju dessa bilister som säger att de trodde det var en moped efter kollisionen och samtidigt hävdar att alla på mc kör för fort.Rent skitsnack och inget annat.Ännu värre för bilistens del är att de som kör för fort på dessa motorcyklar oftast gör det bättre än de i bil med en helt annan rutin på att färdas i trafiken.Men att räkna ut hur många hojförare som krockar jämfört med bilarna varje dag i sin egen grupp aktar man sig noga för.Är glad för att jag kör både mc och bil och ser hur tokigheter uppstår när både mc förare och bilister ibland gör fel men då har en talang att skylla på den andra gruppen trafikanter.Värst är ju pappa Sven i sin nyare Volvo SUV som ska visa resten av familjen i bilen att han minsann kan köra ifrån den där motorcykeln.Herrejestrikanes rent ut sagt. :D
Användarvisningsbild
av Camel
#1102246
+1 :-)-)
Användarvisningsbild
av Camel
#1102251
Tidigare i sommar fick jag bromsa kraftigt med hojen. Kom körandes på RV30 i vanligt landsvägstempo. Hade två bilar framför och höll rejält avstånd till dessa. En bil stod och väntade på en väg från höger. När de två bilarna framför mig passerat kör plötsligt bilen från vägen till höger ut efter bilarna framför mig. Fick bromsa mycket kraftigt. Mötande trafik fanns samtidigt. Detta är bara ett exempel på vad hojåkare råkar ut för. Ofta. Hade jag kört bil hade bilen från höger inte kört ut. Och jag körde inte fort. Faktum är att de två bilarna framför körde något under hastighetsbegräsningen och jag höll ett rejält avstånd till dessa eftersom jag inte avsåg att köra om dem. Att detta gick bra beror till stor del på att, redan innan bilen körde ut, räknade jag faktiskt med att den skulle köra ut och hade beredskap för detta. Jag hade till och med tittat ut ett ställe att köra ned i diket om det hade behövts. Denna värld skulle flera behöva uppleva. Det kan man bara göra om man kör hoj själv.

Att slåss och gruffa sig fram i trafiken samt konfrontera andra fordon när man själv sitter i ett skyddande skal som i en bil eller lastbil är en sak. Att sitta helt öppet oskyddat på en hoj är något helt annat. Flera här påvisar i sina inlägg ett förakt till sina medtrafikanter. Själv ser jag detta dagligen även i verkligheten. Bättre vore att man försöker förstå att olika fordon har olika egenskaper. Själv har jag inga problem med att t.ex. en lastbil behöver lite tid att accelerera och att detta kan få påverkan på min framkomlighet i tät trafik. Men det komiska är att lastbilschaufförerna själva verkar inte ha samma insikt på motorväg när de bedömer tiden det tar att köra om en annan lastbil. Den kan i vissa fall vara oändlig, och de får t.o.m. avbryta ibland. Men fast jag inte själv kör lastbil har jag vett nog att acceptera lastbilars egenskaper när jag möter dem på smal väg med dålig bärighet i vägkanten, släppa fram dem utan att tuta och blinka i rondeller, etc. Oavsett vilket fordon jag själv kör för tillfället. Kort och gott har olika fordon olika egenskaper. Den viktigaste insikten för en hojåkare och dennes medtrafikanter är att på en hoj är man oskyddad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1102256
Camel skrev:Den viktigaste insikten för en hojåkare och dennes medtrafikanter är att på en hoj är man oskyddad.
Hmmm jovisst. Utanför vårt hus har vägen två krön, en kurva och sju utfarter och är 70-skyltad.

Ändå är det inte ovanligt med +200 km/h för en del MC. De borde nog få den insikten. Min kusin körde 150 km/h på en 50 sträcka i stan och krockade med en traktor och han blev förvandlad till en motivlackering på traktorns sida.

Men för oss som kör Mc är det ju ett antal förare som påverkar bilden av MC-kollektivet. Tex varför är det första man måste göra när man köpt MC att rensa ljuddämparen på allt innehåll?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]