...

Moderator: Moderatorer

av Goldbeach
#92993
Jag bor i Sthlm och kör dagligen i rusningstrafik. Ofta ser man motorcyklister som kryssar fram mellan bilarna, på de streckade linjerna som skiljer filerna åt. Det kan väl knappast vara lagligt? Det är åtminstone extremt korkat, speciellt med tanke på de många filbyten som görs hastigt i rusningstrafiken. Jag blinkar alltid innan jag byter fil, men likväl kom det en fartdåre på vespa på mitt linjen som fick tvärnita bakom mig. Jag som bilist klarar mig, men begriper drullarna inte hur farligt det är för dom? Inte konstigt att det är dyrt att försäkra MC.

Vad tycker ni andra om fenomenet?
av JK24T
#92999
Jo tyvärr finns det många idioter både bland bilister och tvåhjuliga.
Värst tycker jag EU-mopederna är, kommer som idioter utan hjälm från ingenstans.

Skaffa hoj så får du uppleva hur bilisterna är, tror det är en moped och svänger rakt framför, kör upp i baken för försöka att pressa sig om vid omkörning etc...

Ja, jag kör både Mc och bil så jag vet.

Att kryssa mellan bilarna är olagligt, enda platsen jag vet det är lagligt är i Californien och kallas för "lane splitting".

- Johan
http://imageevent.com/jkvmax
Användarvisningsbild
av Loner
#93004
Personligen tycker jag inte om MC, finns för många rötägg som kör som om det vore deras sista dag i livet. Dessa fröstör för alla andra som är ute och söndagsfinåker på sin glidarhoj.. Jag har INGET övers till MC i trafiken.

/L
Användarvisningsbild
av cycler
#93061
Tycker inte det är ett problem (å andrra sidan har vi inte mycke trusningstrafik här nere) MEN endast om det är stillaståendetrafik eller så tät att ingen bytar fil.

Är där mer luckor mellan bilarna så är det som ni säger att leka med döden.

/C
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
#93112
Kör inte MC. Tycker det i princip är fel att ligga mellan filerna men bryr mig inte så mycket. Skulle jag hamna i den situationen du nämner skulle jag för det första redan ha vetat att han kom där för jag håller lika mycket koll i speglarna som framåt, kanske hade han fått vänta på mitt filbyte.
Användarvisningsbild
av lilleman
#93159
JK24T skrev:Jo tyvärr finns det många idioter både bland bilister och tvåhjuliga.
Värst tycker jag EU-mopederna är, kommer som idioter utan hjälm från ingenstans.

Skaffa hoj så får du uppleva hur bilisterna är, tror det är en moped och svänger rakt framför, kör upp i baken för försöka att pressa sig om vid omkörning etc...

Ja, jag kör både Mc och bil så jag vet.

Att kryssa mellan bilarna är olagligt, enda platsen jag vet det är lagligt är i Californien och kallas för "lane splitting". håller med dig som mc-åkare har man sett en hel del genom åren blivit prejad av stirriga bilister och bilar som svänger ut mitt framför o.s.v. listan kan bli lång mvh/roger :) kör försiktigt allihop :D

- Johan
http://imageevent.com/jkvmax
av Goldbeach
#93402
Avarell_Dalton skrev:Skulle jag hamna i den situationen du nämner skulle jag för det första redan ha vetat att han kom där för jag håller lika mycket koll i speglarna som framåt, kanske hade han fått vänta på mitt filbyte.
Jag var nog otydlig. I Stockholm gör ingen filbyten utan att kolla i backspegeln/över axeln i rusningstrafik, ej heller jag. Bågen kom i hög fart i en krökt väg. När jag började blinka var han alltså utom synhåll.
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
#93549
Goldbeach skrev:
Avarell_Dalton skrev:Skulle jag hamna i den situationen du nämner skulle jag för det första redan ha vetat att han kom där för jag håller lika mycket koll i speglarna som framåt, kanske hade han fått vänta på mitt filbyte.
Jag var nog otydlig. I Stockholm gör ingen filbyten utan att kolla i backspegeln/över axeln i rusningstrafik, ej heller jag. Bågen kom i hög fart i en krökt väg. När jag började blinka var han alltså utom synhåll.
Okej, och jag kanske lät onödigt tillrättavisande, det var inte avsikten
av Goldbeach
#93565
Avarell_Dalton skrev:
Goldbeach skrev:
Avarell_Dalton skrev:Skulle jag hamna i den situationen du nämner skulle jag för det första redan ha vetat att han kom där för jag håller lika mycket koll i speglarna som framåt, kanske hade han fått vänta på mitt filbyte.
Jag var nog otydlig. I Stockholm gör ingen filbyten utan att kolla i backspegeln/över axeln i rusningstrafik, ej heller jag. Bågen kom i hög fart i en krökt väg. När jag började blinka var han alltså utom synhåll.
Okej, och jag kanske lät onödigt tillrättavisande, det var inte avsikten
Ingen fara. Frid. :)
Användarvisningsbild
av eldaria
#105300
I Holland är det ofta dom gör det, och bilar flyttar sig till sidan och gör plats så dom kan komma förbi.
Vet inte om det är lagligt, men gissar att det är då jag även sett polis bilar ge plats.
Dock kör dom aldrig snabbt, och dom kör endast emellan när det går riktigt långsamt, så snart hastigheten är över 50, så lägger dom sig (För det mesta) in igen.
Dessutom gör dom det endast emellan yttersta och näst yttersta spåret.
| B M| B | B |

Men I Holland är dom stenhårda under uppkörnigen med att man ska kolla speglar och över axeln innan man ens börjar blinka.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]