...

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1197137
Var väldigt nära att köra på två fotgängare i rätt hög fart idag. Funderar över vad som kan tänkas gälla i följande situation.

Vägen är huvudled, med ett körfält i vardera riktningen, 70 km/h. Bilen framför mig signalerade att den skulle svänga vänster, saktade ner och stannade för mötande trafik. Jag kom i cirka 50 km/h bakom, tänkte köra om till höger utan att direkt sakta ner eftersom körfälten är ganska breda.

Precis innan jag skulle passerat på höger sida kom två fotgängare gående ut på vägbanan från vänster, framför den vänstersvängande stillastående bilen. Jag hann tvärbromsa, och inget hände.

Det finns inget övergångsställe eller liknande.

Det finns en refug mellan körfälten precis vid korsningen, och fotgängarna stod antagligen på den och väntade, och gick sedan när den vänstersvängande bilen stannat. Att jag inte såg dem berodde nog dels på ouppmärksamhet från min sida, dels på att den vänstersvängande bilen var lite hög, Berlingo eller nåt sånt, och delvis skymde dem. Uppenbarligen såg de inte heller mig, eller trodde åtminstone att jag skulle stanna bakom den svängande bilen.

Hur hade reglerna tolkats om jag kört på dem? (Vilket jag är himmelskt glad att jag inte gjorde :) ).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1197143
Som gående kan man inte bara kliva rakt ut, oavsett övergångsställe eller ej. Långt från alla förstår dock det...

Incidenter av denna typ kan få helt olika utgång, många faktorer ska vägas in i den rättsliga processen. Ibland bedöms det som en ren olycka, ibland tex som vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197169
Vägens karaktär lär också spela in i bedömningen. Var det en vanlig landsvägsartad väg har jag svårt att se annat än att det skulle bedömas som en olycka. Du kan inte rimligen förvänta dig att se ska gå över där och den som korsar vägen på ett sånt ställe där det inte är väntat behöver vara jäkligt uppmärksam.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1197177
Liknande hände en vän på en 50-väg i city. Han kom på mc bakom en bil och båda färdades rakt fram på huvudled, gång o cykelväg fanns vid sidorna. En fotgängare sprang "rakt ut" framför mc:n på en liknande plats som din då denne missat vännen bakom bilen och de kolliderade i ca 40 km/h tyvärr.

Det blev polisutredning då fotgängaren påstått att denne skulle hunnit över med god marginal men att mc:n kört alldeles för fort och vårdslöst. Till sin sida i historien hade fotgängaren uppgett sina vänner som vittnen till händelsen.

Min vän var trots allt ganska närvarande och när han fick hjälp av andra trafikanter med fotgängaren tog han några bilder runt om sig, dessa påvisade senare att det aldrig fanns några vittnen/vänner och fotgängaren fick stå för kalaset. Tyvärr vinner ju ingen mer än i lagens ögon och där gick de på vännens sida tack vare bilderna.
Användarvisningsbild
av SRT
#1197187
Kom en dag på en mindre 70 km/h landsväg med solen i ögonen en liten kort bit och märkte att jag snabbt passerade något på vägkanten till höger.Det var en fotgängare som gick på rätt sida som man skulle och som jag i det närmaste strök förbi.Mitt fel, inget snack om saken när jag körde utan att se ordentligt vad som fanns på vägen.Glad att jag inte höll längre till höger den dagen.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1197193
Obevakade övergångsställen finns inte på 70-vägar (finns max på 60). Så fotgängarna har inte företräde.
Omkörningar är förbjudna i korsningar där högerregeln gäller, men då vägen var en huvudled så gäller inte detta.
Omkörning till höger på en huvudled där framförvarande fordon tydligt indikerar en vänstersväng är lagligt. (se tex: http://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/ov ... -huvudled/)

Trots allt detta så skulle nog en kollision med en fotgängare enligt ovan inte vara en helt svart-vit situation. Troligen skulle det bli polisutredning av det hela för att undersöka om föraren av bilen har kört opassande (påverkad, för fort eller oförsiktigt). Men om inget av det kan styrkas så skulle troligen föraren inte hållas skyldig.
av NilsO
#1197285
Nej, det är ju just omkörningen man kan fundera över. I praktiken körde jag ju om (eller snarare tänkte köra om) bilen som stannat för fotgängarna. Men jag trodde att den stannat bara för att svänga vänster, eftersom den blinkade vänster.

Platsen känns farlig. Det finns som sagt inget övergångsställe, men det går en gång- och cykelbana som "korsar" vägen, och det är alltså tänkt att man ska gå över där. (Noga räknat så slutar väl gång- och cykelbanan på ena sidan vägen, och fortsätter på den andra.) Jag har full förståelse för att t ex barn skulle tro att det är fritt fram att gå över om en bil stannar för dem.
Användarvisningsbild
av erikn
#1197410
Såna där ställen finns det massor av sedan de införde zebralagen. Olyckorna sköt i höjden och för att det inte skulle bli ett bakslag för den i statistiken så har man tagit bort massor av övergångsställen genom att ta bort skyltar och streck, men själva övergången finns ju kvar.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...