...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1182545
Hej,

Är i planeringen av semestern och har lite olika alternativ av vad man kan bege sig.
I detta klurande har jag kollat på vägavgifter. Många länder har vingette-system, vilket jag är bekant med från många olika länder.

Det jag dock funderar på är Italien, Frankrike och Spanien. Dessa länder har, vad jag förstått, betalstationer utmed de stora vägarna. Hur mycket detta kostar beror på körd sträcka...

Har testat att räkna på detta med viamichelin.com.

Vill jag åka från Freiburg im Breisgau i Tyskland till Barcelona via Lyon och Montpellier kostar det ca 850:- enkel väg. Kan detta verkligen stämma? Låter ohyggligt dyrt jämfört med många andra länder.
Innbruck i Österrike till Bari i Italien hamnar på en liknande nivå.

Räknar jag och denna sida helt fel, eller ligger avgiften på denna nivå i dessa länder?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1182548
Jag kollade lite i mitt kontoutdrag från i somras. Inte samma sträckor men lite verkliga exempel du kan kontrollräkna.

Att köra Finale Ligure - Österrike och omvänt gick på 25+10 EUR ena vägen och 25 + 15 EUR andra vägen, ca. Körde inte exakt samma väg båda gångerna utan GPS:en lurade bort mig lite pga nån kö vid Gardasjön på tillbakavägen. Finale Ligure - MIlan ca 15 EUR per väg.

Så att det skulle kosta 850 ner till Bari med motsvarande taxa låter inte särskilt orimligt i förhållande till hur mycket längre sträcka i Italien det är.
Bilagor
Untitled.png
Untitled.png (27.94 KiB) Visad 9784 gånger
av Malmstroem
#1182608
Ska du bara transportera dig i Italien tycker jag att motorvägsavgiften är väl värt pengarna. Jag har aldrig sett någon sträcka där det inte finns en alternativ, avgiftsfri väg. Dock brukar den ta rätt mycket längre tid, och värdet jag sätter på min egen tid gör att jag gärna betalar för att ta mig fram fortare.

Har du mer tid, och vill ha en trevligare resa -- så undvik motorvägarna. Ta kortare etapper ute i landet och ser mer av omgivningarna. Blir garanterat en trevlig upplevelse, och du slipper avgiften.

Du kan beräkna vad varje sträcka kostar här:
http://www.autostrade.it/en/home
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1182727
Tack tack, då har jag lite mer att räkna på 8)
av jwiss
#1183369
Längsmed Fransk-Schweiziska gränsen är det billigare att köpa en schweizisk vingett (40 CHF) än att betala franska avgifterna för en enkelresa enligt vad jag hört.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1183768
jwiss skrev:Längsmed Fransk-Schweiziska gränsen är det billigare att köpa en schweizisk vingett (40 CHF) än att betala franska avgifterna för en enkelresa enligt vad jag hört.
Hur exakt kör man då?
av volvoc70cab
#1276568
Glöm ej att i Italien får inte lastbilar köra på "de vanliga" vägarna om de inte MÅSTE för transportens skull. Vid längre sträcker gäller endast motorvägarna. Vi kör ofta på dessa och möter få lastbilar där.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]