...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
#1174164
Utanför Lund på en grusad underhållsväg sidan om motorvägen har det under ca tre veckors tid (eller längre) stått en V70 som sett fin ut med fina fälgar.Nu kunde uppenbart inte någon långfingrad hålla sig längre och fälgarna är borta och förmodligen en del annat med.Då har plötsligt polisen dragit ett blåvitt band över bilen.Varför inte transportera bort den innan detta inträffade eller det är okey att ha bilen långtidsparkerad sidan om motorvägen oavsett fel på bilen.
?:-/
Användarvisningsbild
av SRT
#1174168
Lite konstigt för när bilar stått för länge här hemma utanför bostaden trots böter och påminnelser från både parkeringsbolag och polis så blir de ibland till slut borttransporterade men då är det okey att ställa dom sidan om en livligt trafikerad motorväg istället.Då vet man det för framtida bruk. :D
av llesrof
#1174170
Min bedömning, som bland annat baserar sig på fördomar och information från en mycket nära vän som arbetar vid bland annat trafikolyckor, är att det handlar om bilar som ägs av personer som prioriterar annat än försäkring på bilen. Det handlar till stor del om bilägare vars sociala förhållanden inte alltid är de bästa. Om till exempel min bil pajar utmed vägen så ringer jag ett samtal och sedan är bilen på verkstad inom några timmar och mitt arsle sitter i en lånebil. Det där gällar nog de flesta jag känner och umgås med. Bland de jag känner som åker runt i sämre bilar så har de vänner som ställer upp och hjälper dem. Det är ytterst sällan man ser nyare och dyrare bilar stå så här utan det handlar uteslutande om bilar för max 20.000:- med ett och annat undantag som bekräftar denna regel.

Oavsett social status och värde på bilen så har ingen rätt att plundra. Punkt slut. Min nära vän som jag nämnde ovan brukade hänga på ett ställe tillsammans med sin kollega i väntan på att bli utalarmerad. Där kunde det stå mer eller mindre övergivna bilar. En dag kom det en gamal Volvo och stannade vid en till synes övergiven och vandaliserad bil. Ut hoppade en pappa och dennes son. Bilen de körde var prydd med diverse kristna budskap. Plötsligt började de rycka och slita i den till synes övergivna bilen och försöka få loss delar. Då gick min vän fram till dem och frågade om det var deras bil. Det var det så klart inte. Han frågade också med överdriven vänlighet om det då var okej att ta loss delar från en bil som inte var deras. Tänt om Jesus såg dem? Det hade de inget riktigt svar på så de lunkade iväg till sin egen bil och åkte därifrån. Den närmsta timmen cirklade de i området för att hålla koll på om min vän och hans kollega stod kvar med sin ambulans. Till slut gav de upp och syntes inte till mer.
:mrgreen:
#1174195
Bilar som stått felparkerade länge på gatan kan kommunen bärga bort. Även via polisen ibland om vissa kriterier är uppfyllda. Det hade inte varit hållbart för polisen att bekosta alla bilar som står fel.

Tänk på alla andra kostnader som följer. Bärgning, förvaring, värdering, utredning och till sist eventuellt skrotning.
Användarvisningsbild
av SRT
#1174213
Men eftersom bilen på den allmänna gatan kan och mycket riktigt blir bortforslad vid för långvarig uppmaning att flytta fordonet så måste ju någon bekosta detta och vem är det då.I dessa fall har bilarna jag syftar på inte varit det minsta trafikfarligt placerade som en bil som istället ska igång igen och ut på en motorvägsfil.Men det verkar spela mindre roll om ingen myndighet vill betala den formen av trafikfara.Herrejstrikanes. :D
Användarvisningsbild
av Derank
#1174220
Dina skattepengar bla. I bostadsrättsföreningen jag bor i hade vi stora problem med att allehanda pundare lämnade sina vrak här i området. Vi fick inte forsla dom till skroten själva.

En närliggande affär hade samma problem. Dom mest stod det 10 övergivna bilar på parkeringen.

Då tog vi saken i egna händer och släpade upp bilarna och ställde ut dom på bussfickor och på trottoaren i området. Det tog ca 2v sedan var alla borta.

Numera har vi i föreningen qpark som bötfälla avställd fordon och efter 2mån har de rätt att ringa bärgare och köra dom till skroten. Vi får såklart vara med och betala men det gör vi gärna bara vi slipper vraken
Användarvisningsbild
av joel80
#1174233
Det är bara att bogsera bort och låsa in bilen tills ägaren betalat! Polisen får ju beslagta och sälja fordon nu om ägaren har skulder på över 5000kr.
Tycker man borde vara bra mkt snabbare.. Dels för att få bort skitbilar från vägarna, dels för att slippa sönderslagna bilar och stulna fälgar mm..
Användarvisningsbild
av joel80
#1174245
Om bilens ägare inte har skulder är det problematiskt.. Men nya lagen som kom 2015 eller nått sånt ger polisen rätt att beslagta fordon om ägaren har skulder... Och det har fått bort rätt många sånna skrotbilar. Det har gjort "raider" där polisen kunnat plocka 15-20 bilar ur ett område på en enda natt. Men visst.. Man kommer inte åt precis alla med den lagen..

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]