...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1165631
När jag är ute och kör så hör jag till den grupp bilister som håller hastigheten som vägskyltarna anger. Men blir nästan alltid omkörd av andra bilister. Min enkla fråga är hur andra bilister tolkar dem ? Om det står ex.vis 70 på en skylt är det den lägsta hastigheten man får köra i ? Det verkar tydligen att det är så man ska tolka det! Ps. jag upplever idag att trafiken har blivit mer hetsig och att man inte tar hänsyn till varandra på vägarna.
av Lövet
#1165645
Du är alltså en sån som kör i 66km/h när det står i 70 km/h på skylten? För det är ungefär så fort du kör då om du inte använder GPS.
av BennyL
#1165655
Jag håller med TS delvis, jag tycker att skillnaderna i fart i trafiken har ökat, en del som kör långsammare än hastighetsskylten och en stor del som kör fortare samt en relativt stor grupp som kör som typ siffran på skylten.

Fast Lövet, våra bilar är ju utrustade med en hastighetsmätare och om den visar 70 så är det ju den som jag får förhålla mig till.
Jodå, jag vet att min bil visar 4-6 km/h för lite om jag jämför med GPS, men eftersom vi inte har GPS som hastighetsmätare i bilen så får jag ju utgå från den mätare som är medskickad.
Detta med "riktig hastighet" är ju egentligen ett ganska nytt fenomen sedan GPS:en blivit var bilists egendom, åtminstone via mobilen. Detta är också en liten del i förklaringen till att fartskillnaderna har ökat i trafiken, de som kör enligt mätaren och de som kör enligt GPS:en.
av NilsO
#1165659
Kan inte se några hållbara argument för varför det inte skulle vara fullständigt ok att köra 66 km/h på en 70-väg. Skillnaden – 4 km/h – är mindre än normal promenadtakt, dvs helt försumbar i alla normala situationer.

Däremot kan jag se ett ganska bra argument för varför det inte är ok att köra 71 km/h på en 70-väg.
av skrothögen
#1165663
Hålla hastigheten? Det finns få som gör det, många kör 70-80 på 50-sträckor och minst 50-70 på 30-sträckor, vissa har ingen hänsyn överhuvudtaget, någonsin! Märks hos de som kör fort bredvid skolor och liknande. Så blir det tyvärr när det saknas poliser på vägarna. Trafikregler är en riktlinje till uppkörning hos vissa verkar det som, efter det så försvinner all kunskap och riskanalys, puts väck.
av volvoc70cab
#1165736
Lövet skrev:Du är alltså en sån som kör i 66km/h när det står i 70 km/h på skylten? För det är ungefär så fort du kör då om du inte använder GPS.

Jag håller 70 km/h om det står så på skylten. Det betyder att hastighetsmätaren visar 73-74 km/h då jag litar på GPS. Ett litet tillägg är att det är vanligast att det är bilar av märken AUDI och BMW som inte håller hastigheten, Vad detta kan bero på kan man bara undra över!
av Mwi
#1165745
Jag tycker att de har blivit vanligare att man håller ungefär samma hastighet oavsett skyltar, man håller runt 80 km/h om det sedan står 60, 70, 80 eller 90 på skylten har ingen betydelse. Likadant på motorvägar kör man själv 90+ där det är skyltat 90 så blir man omkörd, när sedan 110 sträckan börjar och man själv accelererar till 110 så kör man om nästan allihop och ännu större skillnad blir det vid övergången till 120. Så problemet tror jag är att färre och färre kör bil man bara sitter bakom ratten och har hjärnan i stand by, för omkörningar i kurvor och backkrön har ökat ganska mycket senaste åren och det är ett tecken på att man inte längre använder hjärnan i samband med bilkörning.
av mattiasv60
#1165755
volvoc70cab skrev:...vanligast att det är bilar av märken AUDI och BMW som inte håller hastigheten..
Nja, där jag kör är det framför allt vita hantverkarbussar, gärna med en schysst släpkärra, som står för omkörningarna/den fria farten på 100-vägen... :( . Dom verkar ha helt egna regler - speciellt han som brukar komma farandes med en 1.5tons minigrävare på släpet i +120 km/h :shock:

/M
av llesrof
#1165981
Tempot har blivit högre upplever jag och andelen flytta-på-dig-för-här-skall-jag-fram i Volvo XC60, V90, nyare VW Passat har ökat. Ja, utöver de vanliga rötäggen i BMW och Audi. Absolut värst är det inne i städerna och i anslutning till dem. Det är riktigt skittråkigt att köra bil då.

Att man bryter mot hastighetsgränsen finns det många skäl till, de flesta rent egoistiska. Kag själv håller 90 på en halvan av vägen till jobbet som är 80-sträcka. Det var 90 där tidigare och det är ingen skillnad mot nu så sänkningen känns omotiverad. Men det är ju knappast så att jag håller 95. Att hastigheten ligger omkring vad skylten säger är förståligt eftersom olika bilars hastighetsmätare visar olika.
Användarvisningsbild
av Derank
#1165991
jag kör efter trafikrytmen och det brukar oftast funka bra, ibland får man nån snigel framför sig och då kör jag om då tillfälle ges,. orkar inte puttra i 45kmph på en 50väg. 30 och vägarbeten och sånt respekterar jag och då får jag ofta nåt rövhål bak i arslet på mig men det tar jag.


Inet ens då jag gick på körskola höll jag hastigheten, problemet var att jag hade kört bil i 5år innan jag tog körkortet, körskoleläraren var på mig konstant om hastigheten, jag hade flyt i tarfiken och fixade reglerna men jag kunde inte hålla hastigheten och till sist tröttnade jag på hans eviga tjat och hade tagit de lektioner som krävdes för att boka en uppkörning.

Så tid bokades och jag fick fan stirra mer på hastighetsmätaren än på vägen på uppkörningen men kortet fixades.

Idag vetefan om jag skulle klara av att ta om det.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?