...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1152878
Det tycks vara lite svårt för mig att beskriva vad jag menar med "dålig ljusbild" och irriterande frontljus. Jag är inte inne på lampans styrka eller synförmågan, utan jag vill påstå att det skiljer mellan lyktornas utformning på ett sätt som gör att vissa bilar ger ifrån sig ströljus. Om man tittar på en gammal klassisk H4-insats, så har många av de bättre en huv, som skymmer lampan. Det går inte att få en siktlinje direkt på glödtråden utifrån och följaktligen kan inte ljuset komma ut åt sidorna. Allt ljus från lampan går via reflektorn och linsen (lyktglaset) och hamnar där det ska - i halvljusbilden. Bra insatser har bra linser som ger en (hyfsat) bra ljusbild på vägen. Att ljusstyrkan från H4 inte är som en Xe-lampas har inte med saken att göra. Är du inte inom ljuskäglan, blir du inte bländad. Det är hela finessen med halvljus, faktiskt.

Vissa moderna bilar har ljuskällor som är superstarka och en del av dessa bilar har lyktor som inte skärmar av lampan (ljuspunkten) ordentligt. Det "sprutar" ljus åt alla håll som en läckande slangkoppling, även vid halvljus. Med de starka ljuskällorna blir även ströljuset bländande. Ljusbilden kan säkert vara OK, dvs ljuset är inte felställt, men allt ljusflöde från lampan är inte under kontroll. Och när det gäller DRL med nyare ljuskällor är det ju ännu värre; där tycks det inte finnas nåt krav på avskärmning eller ljusbild öht.

Det är ovanstående jag ville ha sagt i en annan tråd. Och, min syn kontrolleras regelbundet och är inte bristfällig ens i mörker.
av NilsO
#1152947
Håller med om att olika bilar bländar olika mycket, och det beror på ströljus som du säger. Sen ger alla strålkastare något ljus utanför halvljuskäglan – annars skulle man t ex inte kunna se vägskyltar över vägen eller reflexpinnar som inte befann sig inom halvljuskäglan. Jag kan uppleva att vissa bilar bländar vad som känns onödigt mycket.

Vet inte riktigt om jag håller med om förklaringen vad gäller strålkastare med H4. En H4-glödlampa är i sig konstruerad så att glödtråden är avskärmad framåt.

Sen är det absolut så att olika personer uppfattar ströljuset olika mycket bländande, beroende på hur ens ögon bryter ljuset. Att man störs mer än andra behöver inte betyda att man har dålig syn. I någon mening har alla mer eller mindre "dålig" syn, varken ögon eller kameralinser är helt perfekta.
av rid54
#1152985
Nej, ingen är ju perfekt :D , så är det... Jag får intrycket att projektorlyktor har bra koll på vart ljuset tar vägen i de flesta fall, vilket väl hänger lite ihop med att lampan sitter djupare in i konstruktionen än i reflektorlyktor.

H4-lamporna har en skärm för halvljustråden, som koncentrerar ljuset uppåt i reflektorn, den avskärmar också ljuset framåt. Det jag menar med den andra "huven" är att de insatser som har den, har mindre ljus som går från glödtråden och rätt ut genom glaset utan att reflekteras åt rätt håll i reflektorn. Ströljus är jobbigt i dimma och snöyra (och för mötande). Jag håller dock med om att lite ljus behövs ju på vägskyltarna också..., men det fanns ju med i tänket när man skapade den halvljusbild vi har idag (assymmetrisk). Den lyser ju högre (=längre) ut åt vägrenen, för att kunna belysa gående, skyltar etc, som inte är mitt framför bilen.
av BennyL
#1154122
Håller med dig Rid54, vi kommenterade detta i en annan tråd.
Jag jobbar bl.a. med ljus och har således sett det mesta som finns av olika "lampor" och det skiljer massor.
Ganska nyligen gjorde vi ett test på diverse LED-extraljusramper, från flera tillverkare, både kända, erkända och okända med mycket intressant resultat.
Ett märke av ramperna är väldigt starkt förknippat med lastbil och ses som premium lös väldigt mycket, utan tvekan, men ljusbilden var verkligen "all over the place" och då väldigt mycket ljus där den inte gör någon nytta, som ugglespaningsljus eller daggmaskbelysning. Om jag vill ha en herrejösses ljusramp så skall allt ljus hamna där det gör någon nytta, i detta fallet gick en stor del av ljuset rakt ner vilket också gör att förarens blick kommer att söka sig närmare sitt fordon och därmed tappa lite av nyttan av bra ljus.
Andra ramper lös kortare, men väldigt väl ihophållen ljusbild där den skall vara, börja en bit ut från bilen, lagom brett och inte i trädtopparna.
På samma sätt är det med halvljus, det som som mötande kan uppleva som bländande är i många fall inget vidare som halvljus, eftersom en stor del av ljusenergin gått dit den inte ge någon hjälp som just halvljus.
Sedan har vi de som sätter in andra ljuskällor än de som reflektorn är designad för och därmed få en helt kass ljusbild, men det är kanske coolt med 5500kelvin LED i dimljus som körs i kombo med 100W Xenonkonverterade H4-insatser.
Ju mer man kan om ett ämne, ju svårare blir det 8)

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]